Komplementfärger - Klur
Varje färg har en ”komplementfärg”. Den kan ses bl a genom att man fokuserar blicken på en färg, t ex en rund färgprick, under en stund och sedan blunda – då uppstår samma runda prick men i ”komplementfärgen” för den inre synen/bakom ögonlocken. Eller om du tittar på den färgade pricken en stund och sedan flyttar blicken till någonting vitt, då kan man också se pricken i komplementfärgen.
Konstnärer använder sig ofta av just komplementfärgen tillsammans med "ursprungsfärgen" för att skapa skuggor t ex. Inom den grafiska branschen är man försiktig med komplementsfärger eftersom det kan bli svårläst eller störa på annat sätt.
Använder du dig av färghealing så kan du även använda dig av komplementfärger i slutet av din färghealing – för att ”komplettera” din healing.
Vet du vilka komplementfärgerna är?
Här räknar jag upp några av grundfärgerna – se efter om du vet vilka deras komplementfärger är.
Brukar du använda dig av Färghealing?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Förstår nog inte 100% vad du menar med komplementfärger. Har du en svensk flagga med gulblått och tittar på något vitt så kommer den fortfarande vara gulblå men de har bytt plats.
Men du kanske menar något annat.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Skratt,,,

,,,,noll rätt som jag anade,visste inte ens det fanns komplementfärger
Kul Kluring ändå !
inga rätt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det er ju bra om man har rätt svar också LÄNK
Komplementfärger kallas som tidigare nämnt de färger som befinner sig längst bort från varandra i färgtoncirkeln
#1 gult och blått är komplimentfärger det är helt riktigt och rött och grönt är set också
Jag instämmer till fullo med #4
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#4,5 hear hear :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag har nog lärt mig att det ska vara som på sidan Lorita hänvisar till men det kanske finns olika skolor när det gäller detta också?
// Danda

#4 då var jag inte helt ute och cyklade då 
Nämen vad roligt! Då finns det flera varianter, "skolor"…
Jag ska nog sluta med kluringar och börja räkna kvitton eller nå't istället… 
Fast å andra sidan är det kul att se när andra synpunkter och tankar kommer fram så här också!
Dessa komplementfärger är de jag fått lära mig en gång i tiden. Men i ärlighetens namn så testade jag inte färgerna själv denna gång…
Har man nå'n grad av färgblindhet måste ju det också påverka, kom jag på nu…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Här är en färgcirkel som stämmer med den 'skola' jag gått i (i skolan men också inom den grafiska branschen). Komplementfärgerna visas på motstående sida/rakt mitt emot.
![]()
Jag har bara ett rätt, detta har jag kunnat en gång i tiden
Kul övning Andina nu skall jag läsa på och lära mig detta om komplementfärger igen.
" Var nära naturen - var när dig själv "
Kul test du har gjort Andina. Jag hade tre rätt. Det trodde jag inte, för jag tyckte alla blev lila först, men sen tittade jag igen och fick fram en annan färg. Får öva på det här märker jag. 
4 rätt wihoooo ;)
Det var en kul övning Andina. Men svår 
Ja… lite svår var den allt…
Men å andra sidan är det väl då man lär sig nå't nytt oxå… 

Första gången jag har noll rätt på en quiz.
Trots att jag inte är färgblind. 
Jag fick 4/6
Vad bra ni är!
Trots att jag fått lära mig lite om komplementfärger så tror jag inte jag skulle pricka rätt på många av dem heller… minnet sviker en alltför ofta… ;)
Men här behöver man väl inte komma i håg något, eller? Det är ju bara att titta på färgen en stund, stänga ögonen och se själv i vilken färg triangeln sen uppenbarar sig för en ;) Inte så svårt alls !
Nej, det är helt rätt, inte behöver man minnas om man testar - men jag är bekväm av mig… 

jo det var svårt då det inte var riktiga motsatsfärgerna
#21 - De är nog riktiga - men tydligen så får vi lära oss olika… ;) Av anledning som jag inte förstår…

#22 tycker också det är konstigt att man lär sig olika, men man kan ju kolla själv. ta en färg och kolla på och sedan vitt så ser du vad som gäller
jaja, ska inte tjata