Reiki Healing
Reiki är en naturlig healingmetod som har sitt ursprung från Japan. Reiki praktiseras av människor över hela världen oberoende av religion och nationalitet.
Reiki-healing

Reiki är en tusentals år gammal healingform som är mycket kraftfull, men ändå enkel att lära sig. I motsats till de flesta andra healingtekniker behöver man inte träna upp sig genom meditation, visualisering eller andningstekniker för att behärska Reiki. Förmågan överförs från lärare till elev genom en så kallad initiering. Det innebär att läraren, som redan har kontakt med Reikikällan, även "kopplar ihop" eleven med den. Man kan jämföra det med ställa in en radiokanal på rätt frekvens. Då sker också en osynlig intoning som inte heller är så lätt att förklara för den som inte är insatt i ämnet. Men vi vet att radion fungerar för vi har upplevt det många gånger.
Vi Reikiinitierade vet också att healingkanalen fungerar eftersom vi har upplevt det. Reiki skiljer sig också från andra metoder genom att healern inte styr eller manipulerar energin medvetet, utan endast fungerar som en kanal. Reikin får flöda dit mottagaren behöver den bäst för tillfället.
Ordet Reiki består av två japanska ord, rei och ki. Rei kan översättas till universell, vilket innebär allomfattande. Men det betyder också högre visdom, Gudsmedvetandet, den dolda styrkan, etc. Översättningen man väljer är beroende på trosuppfattning. Ki är livsenergin, som flödar genom allt levande; människor, djur och växter. Som tidigare nämnts finns det flera sorters ki / livsenergier och Rei-ki är den livsenergin som bäst organiserar flödet av de underordnade formerna av livsenergi i sinnet och i kroppen. Lübeck menar att Reiki kan liknas vid en typ av kontrollprogram och att det även kan översättas till "Själskraft" eller "Andlig kraft".
Det är alltså en universell livsenergi som strömmar igenom Reikiutövaren. Denne använder inte sin egen energi, utan är enbart en kanal för energin. Reikiutövaren behöver inte kunna ställa diagnos eller veta vad som behöver helas. Reiki har större visdom än vi.
Hemsidan: www.reikiforbundet.se
Utdrag ur "Reiki - Naturlig healing genom den Universella Livsenergin", av G. Moss Bjerling. 3:e reviderade upplagan, 2007. Äspered: Secourong Förlag
Denna har jag fått godkänt att kopiera.
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Hej Maria.
Jag är utbildad i Reiki. Men kan du förklara för mig vad skillnaden på denna och kundalini healing, karunahealing och Usuihealing är? På vissa sidor står det att en energi är feminin (mjuk) och att den andra energin är maskulin (stark).
Oavsett vilken form av healing man ger, tror du inte att den som får healingen får det som den behöver?
Anledningen till att jag undrar är ifall jag behöver gå kurs även i de andra för att öppna upp för dessa energier också, och få mer att arbeta med när jag ger behandlingar.
Tacksam för alla svar 
P.S. Jag lägger även till Kristaller, symboler och pendel idag för att t ex förstärka healingen, rena chakran etc.

#1# Hej jwen jag är Reikimaster och Karunamaster. Reikin är grund till Karunan så du måste ha gått minst Reiki III ART för att gå Karuna. Det stämmer att energierna är olika, men Reikin är grunden. I Karuna får du fler symboler som du kan använda till olika saker.
Usuihealing måste vara samma som Reiki. Det finns en uppsjö av olika tekniker. Känn efter om du vill gå vidare helt enkelt. Reikin duger gott och när man jobbar med den får man till sig saker från sina guider. Man utvecklas under tiden så att säga.
Jag använder också pendel och Kristaller. ljus Rose

Jag är själv inte insatt i just alla reikifrågor, men om du frågar mig spontant så hade jag svarat dig att jag också är inne på samma linje som dig. Mottagaren tar emot det gudomliga ljuset som han/ hon behöver.. Det är min åsikt iaf..
Jag rekommederar dig att gå in på deras hemsida också om du vill, för att läsa lite mer om just alla olika reikibehandlingar. Där finns mycket duktiga utövare som säkert bättre kan svara dig på den frågan.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Tack så mycket, Rose!
De behandlingar som jag gör idag känns väldigt bra och de "hjälpmedel" som jag använder så här långt fungerar bra. Men som sagt, någon säger nog till mig när jag behöver utöka mig.

Tack Rose90… Jättebra att du backa upp och svarar här, Du har en stor kunskap inom området, så vi är jättetacksamma..
Kram /// MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Vassego MariaJ 
jwen det är lätt att bli kursfreak så att vara nöjd med de redskap man har är viktigt innan man hoppar på nästa kurs. Att ge med hjärtat och i kärlek är det absolut viktigaste. För mig är healing=kärlek och det gäller alla healingformer.
ljuskram Rose
OK, nu har jag en lite omvänd fråga till tråden, vad heter den mest vanliga "traditionella" Healingmetoden och i stora drag, hur fungerar den?
Jag trodde att den energi man skickar som healing alltid går dit den bäst behövs hos mottagaren och likaså, om mottagaren inte vill ta mot så gör kroppen inte det (men man frågar ju ändå).
Kram Hellas