Healing iFokus

Healing

Etikettalternativbehandling
Läst 1909 ggr
Opal
0

Tvångstankar

Kan någon hjälpa mig? Jag har en arbetskamrat, en tjej på 22 år som lider av tvångstankar. Och hon är så fruktansvärt stressad att hon inte kan sitta ner framför tv:n måste hela tiden göra saker. Jag har försökt att prata med henne. Och man ser att hon börjar att lida mer och mer och säger att snart blir hon utbränd. Hur ska jag kunna hjälpa henne, är det någon här som har erfarenhet av tvångstankar och hur kan hon få bort dom??? Tack för all hjälp jag kan få så att jag kan hjälpa denna tjej.

Malin-A
0

jag hade tvångstankar när ja va yngre, kan komma nu med någongång ibland, men har lärt mig att det händer inget farligt om jag inte gör som mina tvångstankar "säger", tror man måste komma till insikt själv om att det här funkar inte längre, det är sååå svårt ibland o man tror verkligen (eller jag trodde) att det skulle skada mig om jag inte gjorde som tvångstankarna sa.. jag är otroligt glad över att ha kommit över det.. och jag vet hur svårt det kan vara, men jag gjorde så att jag testade att strunta i mina tankar o gjorde nått annat istället, men när man är på väg o ska göra en tvångstanke o sen vända o gå därifrån är såå mycket enklare sagt en gjort, d bir verkligen ett tvång, men jag lyckades klara det o när jag struntat i dom några ggr så lärde jag mig att det händer ju inget farligt ju..

lycka till med din kompis o hoppas hon kommer ifrån det..

LisaL
0

Hej Opal!

Visst kan hon få hjälp men hon måste vilja det själv också. Just denna rastlöshet som du säger att hon inte kan sitta still är inte bra att gå med år ut och år in. Hon skulle behöva komma till någon hon kan prata med som hon får förtroende för. Det handlar nog mycket om hennes egenvärde också , att hon inte duger, att hon inte är värd något. Hon skulle absolut behöva prata med någon som förstår och som har kunskapen att hjälpa.

Jag hoppas verkligen att ni hittar någon som passar!

Mvh LisaL

loreena
0

Tror att alla männsikor lider av nån slags form av tvångstankar i nåt skede av livet. Jag hade också mycket för kankse tio år sedan men nu är de helt borta! Tror att det är på grund av avslappning och joga som mitt försvunnit.

Finns ju så¨många olika sorters tvångstankar och ofta när man talar om såna så känner folk igen sig. som det där att kolla så att spisen är avknäppt, man måste hinna dit och dit innan det kommer en bil, måste stanna upp och bläddra bakåt i tidningen igen.. Tänk ändå vad människans hjärna är märklig..

Är det tvångstankar som din vän lider av eller är det bara stress? Känner lite igen den där symptomen. Just som Lisa sa om rastlösheten. När vi fick eget hus sprang jag också omkring när alla andra satt framför tv. Allt skulle vara städat och varje liten kopp skulle plockas till köket.. Jag tror också att hon känner att hon prestera något och känner stora krav på sig själv

Hoppas hon får hjälp!

Sol-Angelica
0

Om hon skulle kunna tänka sig att använda mediciner så är soloft bra mot just det hon kämpar mot,,,

Kram S

AnneN
0

Har en kompis med väldigt mkt tvångstankar som nu ahr börjat med KBT och för henne funkar det

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zGhostDog
0

jag har också haft tvångstankar, och som malin.a säger så måste hon inte själv att hon har tvångstankar innan det kan göras något åt det.

Stressen därimot tycker jag du får försöka få henne att besöka en läkare.

elsa-linnea
0

Hej!

KBT tror jag på

/Ann

lightseeker
0

alla råd är bra, både: mediciner, kbt eller annan samtalsterapi.

Detta kan också med fördel kombineras.

Men om hon vill pröva en tredje variant så är det tft=tankefältsträning, det bör dock också kombineras med självutveckling.

Jag tycker dock att det är en liten glidning i ditt inlägg och det är att du så gärna vill hjälpa denna tjej, du får akta dig så att inte också du hjälper för mycket, dvs. om hon inte ännu har insett att hon behöver söka hjälp, så att du bränner ut dig på vägen med att hjälpa henne. Hon kanske inte har kommit till vägs ände ännu. Var rädd om dig också.

[Hellas]
0

Jag har funderat lite på detta och inte riktigt vetat hur jag ska formulera mig men Lightseeker slog huvudet på spiken så att säga.

Av erfarenhet som tidigare utbränd kan jag bara säga:
Det du som vän kan göra är att boka tider till proffesionella personer som ni litar på. Hon vill säkert inte, tycker inte det behövs osv. så du får nog "tvinnga" henne lite. Ge henne skjuts till mötet osv.
Jag själv hade en vän som hämtade mig, körde mig till min kontaktperson, väntade tills mitt möte var slut och körde sedan hem mig. Jag grät många gånger men hon var obeveklig!

Däremot……som vän bör man kanske endast vara vän, låt en utomstående ta de djupa själsliga diskussionerna det är oftast en väldigt tung börda att ta på sig något sådant när man står så nära. Man kan även få veta saker som man kanske inte vill få veta som arbetskamrat eller vän. Det kan vara dörrar som öppnas in i mörka rum.