Låg ämnesomsättning
Jag har för låg ämnesomsättning och undrar om man via healing av något slag kan bota/förbättra detta?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Healingen kan stabilisera din kropp och få dina organ i balans, men innan man behandlar så kan man titta på när detta började. Healing är ett komplement till vår vanliga sjukvård, så man får inte utesluta ev, medicinering om du har sådan. Man kan även gå in och balansera upp chakran och hitta ev, blockeringar i energiflödet. Våra energifält som finns både i , på och runt oss . påverkar även våra inre organ.
Jag rekommenderar dig att läsa här igen, då jag kommer att be min Medarbetare på sajten skriva om hur hon ser på detta och hur man kan hjälpa dig. Lisa är TuiNa terapeut och vet mycket om vilka organ som hör samman med olika energifält.
Lycka till // MariaJ :-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Har tagit prover i flera år och dom har gått mkt upp och ner men nu senaste åren har dom blivit sämre och sämre men eftersom det är ett värde som tydligen är normalt så vill läkaren inte medicinera mej. jag äter normalt och rör på mej men ändå kan jag inte gå ner i vikt utan går bara upp i vikt hela tiden och nu har jag ett BMI på ca 33 tror jag det var. Detta är ärftligt i moin familj eftersom morfar hade opererats för detta, mamma äter mediciner och det gör även min syster fast hon har för hög ämnesomsättning istället.
_**/Mvh Anne

Petar upp denna en bit på listan och hoppas verkligen på fler svar =)
_**/Mvh Anne

Hej Biobio!
Jag har funderat lite över detta. Vad äter du på en dag? Då menar jag inte vad du tycker är bra eller inte utan försök att specificera detta lite.
Det hade också varit till stor hjälp om du vill berätta hur din mage är. Går du regelbundet, hård eller lös i magen osv?
Mvh LisaL

Äter 2st mackor med pålägg till frukost och ett glas mjölk eller liknande, middag äter jag rekomenderad portion och varierad mat, tar en kvällsmacka vid 22 tiden och ett glas mjölk eller vatten. Min mage är normal och jag går regelbundet 2-3ggr/dygn.
Vet inte exakt hur specifikt du vill ha mat vanorna, men jag äter oftas mkt välkryddad mat. Har hört att svartpeppar och chilipeppar bla ska vara bra för att få fart på ämnesomsättningen samtidigt som läkrna säger att det inte finns nått i mat/kryddväg som kan hjälpa.
_**/Mvh Anne

Själv har jag hög ämnesomsättning och i mitt liv har det varit jättejobbigt att inte kunna gå upp i vikt. Jag har alltid fått höra att jag är sååå smal och folk tror inte att jag äter och dem tror mig inte när jag berättar hur mycket jag äter. Mina matvanor är regelbundna med frukost, lunch, mellanmål, middag och så äter jag på kvällen, så 5-6 ggr/dag och det är inte små portioner heller. Nu har min sköldkörtel försämrats så det är dags för medicinering nu vilket jag har tjatat om länge. Enligt proverna har jag inte behövt det medan min kropp inte mått bra och har känt själv att jag behövt medicin. Varför lyssnar de inte på vad man säger utan förlitar sig helt på proverna bara? i 9 år har jag väntat och mått dåligt i kroppen och lidit av extrem trötthet!!!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Vad tror ni att det beror på att ni har hög eller låg ämnesomsättning?
Själv är jag av den åsikten att något i er kropp vill tala om något för er. Detta är något som ni borde ta hand. Ni mår inte bra. Enligt mig finns det bättre sätt än medicinering men är det akut är det ett måste. Det är svårt att veta vad det är då jag inte vet så mycket om er.
Healing är ju ett läkande, men man måste också komma ihåg att den store läkaren finns inom oss. Det kan behövas att man får hjälp av terapeut att hitta något som passar än. Mycket ligger i våra egna känslor och det vi varit med om under livets resa.
Hoppas att ni förstår min tanke!
Mvh LisaL

Jag är född med struma så jag har haft det hela livet. Jag har hela tiden tagit hand om det på andra sätt genom att arbeta med orsaker o.s.v. i mitt fall så är det ärftligt så de flesta i min familj/släkt har det. Menar du att vi alla ska samlas på något sätt och försöka hitta känslor långt tillbaka? annorlunda än flera Det handlar inte om att bryta mönster, det har jag gjort redan :)
Elisabeth

Samma sak här, i min familj är detta ärftligt och har för alla som ärvt sjukdomen inte visat sig förän i 20-års åldern.
_**/Mvh Anne

#7 I mitt fall handlar det absolut inte om något psykiskt eller känslomässigt som jag behöver bearbeta hos en terapeut!!!
Jag har som sagt arbetat med mitt inre och med mitt liv på olika sätt och även med bl.a Markus Gårdbäck som arbetar med andlig kirurgi där man släpper blockeringar som orsakar fysiska symptom. Arbetar ju med det själv också där jag hjälper andra att förstå orsaker till sina sjukdomar. Jag tror att det är många fler som har fått detta genom arv och även andra ärftliga sjukdomar, så jag vill veta vad du anser att vi ska göra då för att gå till grunden med orsakerna?
Elisabeth

Vi ska ju aldrig glömma bort att våra kroppar har ärftliga gener också, så allt som vi har med oss sen födseln är inte sen tidigare liv eller skapade genom obalans. Våra kroppar bär ju på gener och arvsanlag, som kan vara svåra att styra upp.
Att gå in och stabilisera organ, tror jag på !! Även att man kan öka flödet i specifika organ. Men man ska aldrig sluta upp att medicinera eller vända sig mot vår västerlänska behandling. Däremot kan man ju rekommendera att Healing eller någon annan form av alternativ behandling kan göras som komplement till läkarbehandlingen.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Häftigt..Elisabeth.. Vi skrev om exakt samma sak..och satte ut det nästan i samma sekund .. Hahahahah
Carpe Diem
Maria Johnsson

#12 Hahaha!!! Telepati 
Elisabeth

Visst finns det ärftliga drag som går vidare i generationer. Men genom att ta hand om dom så som ni har gjort så kan det vara att era barnbarn och barnbarnsbarn slipper att få det.
Är man mån om sig själv och inser att man är det samt att man inte ljuger för sig själv (för många gör det) så kan man förbättra för kommande generationer.
Detta är min tolkning och den är rent generell, alla människor är unika och det går inte att ställa en diagnos om man inte vet mer om en person ifråga. Jag tar alltid en komplett hälsodeklaration med olika frågor innan jag går in på en persons liv.
Hoppas att detta är svar på din fråga.
Mvh LisaL
Jag har för låg ämnesomsättning och min vikt gått upp och ner men mest upp detta är inte kul alls.Jag äter levaxin dagligen och måste göra det resten av livet annars mår jag pyton och orkar ingenting, tappar hår, får exem,går upp i vikt ännu mer, tappar matlusten, får tarmproblem,yrsel, dimmsyn och är fullständigt orkeslös mm mm och det ligger i släkten hos mig, min ena syster har det och min faster hade struma.

*putt*
_**/Mvh Anne

Hej Biobio!
Jag vet inte riktigt varför du är Putt. Men jag tolkar det som att du är sur för att du inte fått något svar. Jag ber om ursäkt för det. Trodde att ämnat var slutdiskuterat efter inlägget med ärftligheten.
Det är jättesvårt att säga något specifikt då jag en har en komplett hälsodeklaration. Du skriver själv att många i din släkt har det och det kan vara ärftligt.
Det kan ligga något känslomässigt tillbaka i tiden också som går vidare i din släkt. Man kan "ärva" känslor också från sina föräldrar.
Du skriver också att du äter väldigt kryddad mat. Hur känner du dig i kroppen? Varm eller Kall?
Kvällsmackan borde egentligen ätas lite tidigare men allt hänger ju inte på den. Man rek. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag på en dag kanske en frukt extra om man är "sugen" på något.
Det finns så många extra frågor som jag skulle behöva ställa om jag ska få en uppfattning om dig. Det är synd att du inte bor närmare så vi kunde träffas.
Givetvis kan du prova healing eller någon annan behandlingsform som finns i närheten av dig. Hittar du någon som känns rätt för dig så tycker jag helt klart att du ska prova.
Mvh LisaL

Förlåt det vart visst ett miss förstånd, jag är inte sur alls med *putt* menade jag att jag puttar upp tråden enbit på listan.
Vet du om det finns någon som pysslar med healing i närheten av Luleå?
_**/Mvh Anne

Förlåt Biobio, jag missuppfattade dig verkligen. När jag läste trådarna så tyckte jag själv att jag svarat Elisabeth men inte dig. Därav tog jag det som att du kände att du inte fått svar.
Det är nog lite med de olika dialekterna också. Putt här nere i Skåne betyder sur. Att man är putt på någon är detsamma som sur.
Men vad bra att du inte tog det personligt det var inget illa ment.
Tyvärr vet jag ingen som gör healing i Luleå. Men förhoppningsvis kan någon annan här på forumet tipsa dig.
Mvh LisaL

Finns en butik i stan som säljer bla, Kristaller, och en massa healing saker så jag ska ta och fråga där nästa gång jag är in.
_**/Mvh Anne

#20 Biobio
Jag känner ine någon direkt i Luleå, men kontakta du de i butiken..dom brukar ha koll på vilka som utövar healing. Du kan kanske även ta kontakt med någon spirituell förening som finns i din närhet. De har säkert kontakt med olika healingutövare.
Lycka till !
Carpe Diem
Maria Johnsson

Det ska finnas en som utför healing på Kronan

#20 vad heter butiken?

Jag vet inte men den är inne i stan i nått av alla butiksbyggen
_**/Mvh Anne
Det här med ämnesomsättning är en hel vetenskap. Gå in på thyroid.se och läs om det. Man kan ligga inom referensvärden när prover tas men ändå vara i behov av medicinering. Därtill påverkas allt annat i kroppen som har att göra med upptag av vitaminer, mineraler etc.
Har själv hypotyreos och äter levaxin för det. Det tar lång tid och experimenterande med dosering för att komma underfund med vad kroppen behöver. Det är individuellt i högsta grad.
Lycka till!
Jo det känner jag igen, har fått höja upp min dos flera gånger och det är inte bra än =(
Man blir ju så otroligt påverkad både fysiskt och psykiskt också, folk som inte har det kan inte förstå hur jobbigt det kan var =(
#26 Ja, det är jobbigt och man kan inte förvänta sig att folk ska fatta. De blir less. Det bästa är att lära sig själv hur man fungerar och säga stopp när det blir för mycket. Man har t ex lägre stresstålighet, finns inga mellanlägen utan man kör på och så--tvärstopp.Noll energi. Känner du igen det, Tita?
Nu vet jag att jag behöver järnpiller året om för det verkar försvinna ut med maten.Konstant lågt värde. Därtill B 12 och Mivitotal. Det blev bättre då men jag får ändå vara vaksam på långvariga stressituationer- annars åker jag dit igen.
Healing tror jag gärna att man kan testa men kolla upp allt annat också,Biobio.

#26 Känner igen mig. Har likadant jag också. Äter Levaxin och värdena ser bra ut, men inte mår jag bra för det heller. Jag är trött och har lätt för att gå upp i vikt. Så kämpar jag ner den, och så åker jag upp igen. För tung kropp gör ju också att man blir trött. Ordet "trött" kan ju ha många betydelser. I början sov jag bara och fick sitta på en stol vid spisen då jag inte orkade stå. Nu är jag trött på ett annat sätt. Visst vill jag vila ofta och kan inte göra så mycket åt gången som förr, men det känns också som att det tar emot att hugga tag i saker och ting och få dem gjorda. Magen är alltid i olag och ibland mår jag väldigt illa. Huvudvärk och dimsyn får jag också ibland. Svårt att öva upp konditionen, benen känns ju som telefonstolpar. Har säkert haft sjukdomen i minst tio år nu (håller inte räkning). För min del beror sjukdomen på antikroppar mot mig själv, sk autoimmun sjukdom. Dessutom är det svårt att få ordning på dygnsrytmen, vill vända på dygnet som ni ser.
/Yvonne
Känner igen det där att ha svårt att få saker gjorda, dimmsynen och vända på dygnet.
Hur mycket ja än kämpar att vända rätt dygnet så är jag snart tebax til fel rytm efter ett tag och visst är det svårt att gå ner i vikt …. fy hundan säger jag bara =(
Och det där med magen känner jag också igen.
Det värsta är att symtomen kommer smygande, man står inte där en dag och känner att jaha nu är det dags att kolla upp värdena igen, utan man går lääääänge med olika symtom och lider innan poletten trillar ner.
Man tycker ju man borde lära sig känna igen det när det kommer igen och det är dags att höja dosen men nej då icke …… jag går och mår skitdåligt under en lång tid innan jag söker läkare.
Det är som om hjärnan inte funkr som den ska, går på lågvarv liksom.

Ska till läkaren den 23/8 och få ta prover. Har även samlat mkt fakta från sidor på nätet om just låg ämnesomsättning/struma/hypotyreos… Hoppas att denna läkare kan hjälpa mej på något sätt. Tidigare läkare jag vart hos har inte haft speciellt stora kunnskaper om detta så denna gång ska jag för säkerhets skull själv läsa på lite mer och även skriva ner en del fakt som jag lämnar till läkaren.
_**/Mvh Anne
#30 Det är klokt av dig för det här kan en allmänläkare inte ett skit om. De tror att om man äter Levaxin så är det ok sen. Så är det oftast inte. Så läs och ta med dig fakta. Det gjorde jag och den läkaren tog faktiskt tacksamt emot den kunskapen.
Hoppas du får en bra läkare!

Jag hoppas också att denna läkare är bra.
Jag har än så länge inte fått nån medecinering och ingen annan hjälp heller för den delen.
Men nu har jag ju läst på lite mer själv och pratat med bla mamma som har samma problem och blivit medecinerad i ca 20 år så nu kan jag mer om det själv och kan då disskutera lite mer.
_**/Mvh Anne

Har retat mig på att det inte finns alternativ till Levaxin. Blodtrycksmediciner finns hur många som helst, så passar inte den ena sorten får man byta till en annan. Likadant med diabetes. Har funderat på om det kan bero på att det oftast är kvinnor som drabbas av sköldkörtelrubbningar. Hm, ja, tycker att det känns diskriminerande att inte kunna byta sort om man visar sig vara allergisk mot Levaxin.
Jag fick först en ordentlig allergisk reaktion av Levaxin, så jag fick sänka och öka dosen om vartannat tills jag tränat min kropp att tåla den. Visst, jag fick behålla handeksem och böjveckseksem som slår upp till och från. Enligt FASS finns inga biverkningar. Fel. Mediciner ger biverkningar, men alla känner inte av dem. Det är ju olika hur människor reagerar bara. Det kanske inte är själva aktiva substansen man reagerar mot, det kan vara bindemedlet.
Tror inte att man någonsin kan få exakt rätt balans vare sig vid diabetes eller hypotyreos, då kroppen normalt ställer in nivån beroende på vad man ätit, hur mycket och hur mycket man rört på sig. Som det nu är tar man en viss dos varje dag oavsett vad man gör, vad man äter, hur mycket man äter osv.
#33 Jo, det finns , Armour Thyroid,men är ett licenspreparat som läkarna kan skriva ut. Det är inte syntetiskt som Levaxin som en del får allergiska reaktioner av.
Inte lätt att få utskrivet men en del har lyckats. Kolla på thyroid.se.

#34 Tack för rådet. Skall gå in och kolla.