Hur ser du på Healing !
Jag har funderat lite på hur alla medlemmar och besökare på forumet ser på healing. Vad är healing för dig ? Tycker du att healing skulle vara ett bra behandlingssätt inom vården ? Hur används healing ?osv….
Skriv här hur ni känner, och låt energierna och tankarna om healing komma fram.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Det första jag tänker på när jag hör ordet Healing är Närhet och värme, flödande kärleksfull energi som det finns obegränsat av.
Jag använder själv healing balansera upp Chakran och att stilla ett stressat sinne. Eller varför inte mjuka upp en stel muskel.
Eller……..oj listan blir lång!!
Healing borde absolut finnas med i vården som en behandlingsform.
Det jag saknar idag inom vården är närhet och värme till patienter och det är där Healing skulle kunna komma in i bilden. Det är vetenskapligt bevisat att närhet till andra människor eller levande ting gör att vi utsöndrar egna läkande endorfiner vilket i sin tur leder till välbefinnande så även de människor som inte tror på Healing i sig utan tycker att det är humbugg har nytta av närheten och medkänslan.
Jag tror även att i Livets slutskede då många har ångest inför döden så gör Healing enormt mycket och så att de behövande kan gå över på andra sidan med ett lugnare sinne.

En vän frågade mig härom dagen vad healing är. Jag svarade att det är positiv energi
Följdfrågan blev då om man kan "ta" på healingen. Njae, svarade jag… inte lätt att förklara.
Men jag hoppas att healing så småningom kan finnas som ett alternativ inom den offentliga vården.
Healing kan vara så mycket, en kram, ett vänligt ord bara det kan räcka för att någon ska må bättre. Eller att bara lyssna på någon som behöver prata…
På små barn som slår sig så blåser man ju bort det onda och även det ser jag som en form av healing.
För mig är healing stimulerande kärleksfulla energier som jag anser att en person får motta antingen direkt av en annan person eller att den andra personen fungerar som en kanal från våra vänner däruppe…
Alla som skickar healing kan sända av sina egna krafter… det som vi i regel gör med våra barn, nära och kära … oftast utan att tänka på det… risken här är att vi kör slut på oss själva…
När vi ber om hjälp, dvs är en kanal, får vi hjälp med att skicka så mycket som behövs….
Jag tror verkligen på att det skulle finnas ett öppet givande av healing även på svenska sjukhus… visserligen tror jag att det behövs utbildning… i england finns ju snu-utbildning (har jag för mig att den heter) och om jag har förstått det hela rätt så är åtminstone en del av lärarna mediala läkare, och det ska vara väldigt stränga krav för att bli godkänd…något för oss här att kika på…
Man borde förmodligen se över vad en healer ska kunna mycket mer än vad som görs idag och försöka hitta en viss gemensam plattform oavsett om man jobbar med reiki, andlig eller shamanistisk healing… exempel där tycker jag borde vara en del samtalsmetodik, etik, baskunskaper i medicin osv…
Jag fattar mig här kort med att säga: Healing är KÄRLEK! O mycket mer naturligtvis :)

Catha sa nåt som jag tycker är viktigt om man ska jobba proffisionellt som healer. Det gäller ju att ha så mycket mer kunskap än att "bara" gå en kurs i healing.
När jag gick steg 1 i andlig healing så kände jag direkt att jag vet för lite om kroppen och om kroppens organ för att kunna "jobba" med healing även på "hobbynivå" Och först så tänkte jag att detta är inte min grej men nu börjar jag ändå bli lite smått sugen på att gå steg 2 också. Har dock inte bestämt mig än.

Catha..jag håller med dig i att det är viktigt att man har lite anatomikunskap om kroppen, samt att man förstår hur kroppens energifält och aura är uppbyggd. Om man vill jobba med healing på heltid med klienter, så anser jag ocksa att det ska ingå både etik och moral,samtal och bemötande, att våga bemöta människans nuläge. Det kan ju komma person som har väldigt djupa ärr och som även behöver prata…och där har man som proffessionell healer ett stort ansvar också. …Missförstå mig inte nu…vi har alltid ett ansvar som healer oavsett om man arbetar offentligt med verksamhet eller endast på hobbienivå. Vi SKA veta hur vi bemöter den enskilda alltid.
Tarotsanna.. Efterhand som utbildningen får smälta in så kan man utvecklas mer i tankar omkring ämnet, och det har du kanske gjort. För 1 år sen så ägnade jag inte så mycket tid åt healing, utan fokuserade då på min mediala utvecklign. Idag är det annorlunda, då jag känner otroligt starkt för healingen.. För om vi tänker efter så hör allt ihop. Oavsett vilken utbildning vi har så är jag ganska övertygad om att vi har ett universum som healingkällan ligger i …och det är där vi hämtar vårt healingljus. Oavset vilken utbildning vi går. Det kommer säkert att gå jättebra..Lycka till !
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Ja, Maria jag håller med dig.
Tar alltid lite tid att smälta det man varit med om efter en kurs oavsett vilket ämne kursen har. Blir ju många tankar och funderingar när man sen hamnar i vardagen. Men att gå kurs är verkligen roligt och inspirerande!
Undrar just vad jag ska bli när jag blir stor :) 

Jag håller också helt med er. Har gått reiki men kände att jag inte hade en hum om något runt om. Då menar jag kroppen och dess uppbyggnad samt att jag inte hade så mycket koll på energierna. Varken klienten eller mina egna. Nu när jag gått TuiNa känner jag en helt annan kunskap som gör att jag vågar gå ut med healingen på ett helt annat sätt. Kan också känna att en kurs på ett par dagar inte räcker till för att ge ut och arbeta med klienter på ett proffsigt sätt utan jag tycker att man behöver mer runt om.
Mvh LisaL