Var bor friheten?
Det var en enträgen fråga som poppade upp i huvudet på mig under min morgon prommenad,, och vad menas egentligen med frihet?
Jag satte mig med penna block när jag kom hem och frågade:
Var bor friheten?
Söker med ljus och lykta på livets vindlande vägar och i det upp diktade Ordets lummiga lunder.
Friheten rör sig gäckande och kallande på lagom avstånd.
För att inte låta sig tillfångatas, ständigt utom räckhåll.
I det jordiska varandet, i dualliteten mellan den fysiska och den individuella inre världen uppstår konflikt och förvirring.
Tankar och sinnes stämningar bygger sina egna slott eller fängelser sett ur den yttre världens perspektiv.
Där Antingen / Eller styr!
Där Avsaknad och Hopp vandrar sida vid sida, och ändå så oändligt långt ifrån varandra.
Där Rädslan lever sitt eget obemärkta liv, genom kontroll och manipulation. För att slippa visa sig sårbar och mänsklig!
Där Rädslan bor finns ingen Frihet!
För Friheten bor i Ljusets låga. När vi vågar Brinna för Livet Öppnas Frihetens dörrar!
_
_
Så fint du skriver rore. Och din text når ända in och får tankarna att börja snurra.
Jag är glad att jag tagit mig den långa mödosamma vägen att jag kan hålla friheten i hand. Rädslor ser jag som skuggor i det förflutna.
Visst snurrar den frågan igång tankarna Gunilla. Jag upplever den som hissnande.
Tack Rore för fina funderingar! 🌺
När jag läste rubriken tänkte jag friheten finns i vår själ och i våra hjärtan men vid närmare eftertanke är det mera än så.
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack själv Indiania för dina tankar
Libertate a anima- Frihet kommer från själen.
Frihet är väl ett av de vackraste ord som finns. Frihet.
Tack rore för att du får oss tänka till. Kram på dig.
🤗 Kramar tillbaka Majlar.