Ensamheten
Människor omkring mig uppfattar mig som en socialt utåtriktad tjej och som alltid har fullt med vänner omkring mig. Så är det inte. Jag kan umgås och träffa vänner, men de vänner jag har är väldigt få. Det finns gott om människor som tror att dom känner mig, men dom har inte ens skrapat på ytan. Varför är det så ?
Det finns ju även dem som vill träffas och umgås, men som sen "passar på" att fråga …Känner du ng omkring mig ? eller kan du se om jag träffar den rätta mannen ? osv….Varför gör människor så ? Jag skulle ju aldrig gå in på deras arbete om vi träffas. Jag skulle aldrig varken vilja eller ha mage att gå över den gränsen själv. Jag respekterar ju allas sätt, men ibland så blir man bara så trött på att umgås med människor för att det alltid kommer upp något om mitt mediala arbete. Kanske är det just det som allt handlar om…att man är rädd för att den vännen man skapat så starka band till, en dag ska gå över den gränsen ? kanske är det så ? Naturligtvis så har jag öppna dialoger med mina nära vänner om mitt arbete, men det kan vara svårt att bygga upp nya relationer, då man är rädd för att bli sårad…
Vad tror ni ? Har ni liknade tankar och funderingar ? Eller är det bara jag som funderar så här ?
Jag har lagt in en liknande tråd på ÖN, då jag tycker det är viktigt att man förstår att ett medialt arbete inte betyder att man alltid är eller orkar vara social.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Själv är jag uppväxt i en trygg tillvaro, med många "vänner" omkring mig, men jag kan ändå förstå din känsla, för den har funnits hos mig vid många tillfällen att jag har många med ändå ingen. Många vill inte lära känna en från insidan, vem är jag ?? Många är så fokuserade på sig och sina känslor och behov att dom glömmer sina vänner eller att lära känna dom som finns omkring sig. Är man vänner måste man både ge och ta, inte utnyttja. Det krävs faktiskt ganska mycket för att lära känna varandra, och jag själv har märkt att många inte vill lära känna, det är bäst så, att bara vara ytliga. Jag kan ha jobbat med människor i 10 år, men ingen KÄNNER mig. För er som är mediala kan det inte vara lätt att lita på människor, vill dom vara min vän eller bara få information. Men man märker nog ganska fort vad personen är ute efter. Förstår oxå att det måste vara svårt att ta till sig nya människor och ge dom en chans, man kan ju aldrig veta om det är äkta eller ej. Många kramar Fia
En annan sak som jag tycker är viktig med att vara vänner, som jag glömde att skriva är det viktigaste av allt. Att om alla lär sig att LYSSNA på sina vänner istället för att bara mata oss själva med våra egna tankar och behov, att om vi alla bara för en stund lyssnar på sin vän, skulle vi lära oss så mycket om oss själva oxå, det är ett lätt sätt att lära känna sin vän men även sig själv. Att bestämma sig för att idag ska jag bara lyssna, utan att värdera det som sägs.. Kram Fia
Jag känner absolut igen mig… Det var en tung läxa att lära sig -att det inte var självklart att folk ville vara vän med mig för MIN skull och inte för vad jag kan erbjuda. Jag har flera gånger fått reaktionen "men det där kan du väl fixa själv" när jag bett om hjälp eller stöd.. Det är inte självklart att man kan fixa sig själv bara för att man kan hjälpa någon annan.
Däremot måste jag säga att idag, som vuxen, har jag lärt mig att se vad folk är ute efter och blir mer sällan besviken. De vänner jag har (få men naggande goda
) betyder oändligt mycket!!
kram jeanette

Jag håller med om att de vänner man idag har omkring sig, och som man har knutit riktiga band med, är för mig oumbärliga. Där är det seriös och ärlig vänskap, och dom betyder oerhört mycket för mig.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Det är hemskt att inga vänner ha.

Visst är det hemskt att inga vänner ha. När jag läste dina rader så blev jag väldigt ledsen. Är det så att du känner dig ensam ?
Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson

Jag har varit den som inte har haft så många vänner omkring mig. Genom åren så har jag förlorat mina vänner genom att dom har flyttat och man har glidit isär. Idag har jag ingen vän att ringa eller ha roligt med. På min arbetsplats så har alla killar eller familjen att umgås med. Jag träffar också måga människor genom kurser mm, men det är ingen som vill lära känna mig och vill umgås med mig. Ibland känner jag mig ensamast i hela världen och då vill jag krypa ur mitt skinn. Det har gått så långt att jag skäms över hur min situation är. Dom på jobbet skulle aldrig tro om jag berättade det för dom för dom ser en sprallig, glad, positiv, framåt tjej i mig. Har kommit till en punkt i mitt liv att jag vill ha in människor vill inte ha det så här längre. Förstår inte varför det är så här, är människor rädda för mig eller vad kan detta bero på???
Visst är äkta vänner guld värt, fick i går en gåva från min vän, en underbar ängel som håller en vit duva i sina händer, som om hon kan läsa mina tankar. Många kramar till min underbara vän.
Hej Opal!
Känner med dig, du som verkar vara en mycket ödmjuk tjej. Ingen ska behöva vara utan vänner tycker jag. Hoppas verkligen du finner en vän som vill känna just dig och hela dig. Och inte ska du skämmas, det är alla som har gott miste om att känna dig på djupet. det finns en vän för alla.Många kramar till dig/ Fia
Jo…."alla" tror att jag har fullt med vänner, är värsta sociala personen….(är sjukskriven) Har lite svårt att "hushålla med min energi…tror jag…..osv…

Bekanta finns det gott om men de riktiga vännerna är få men utvalda och värda sin vikt i guld.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Så sant som det är sagt