Veckans Naturmedicin.
Ja denna vecka så kommer både ris o ros men även en riktigt storvarning i Norge har en ny mirakel dryck börja säljas på marknaden, Det är en dryck som heter Asea enligt tillverkarna är detta ett elektrolystbehandlat saltvatten som ska var ett mirakel mot en rad olika sjukdommar.
Det säljs nu som ett pyramd system med över 2000 säljare i Norge.
det har blivit en oerhört populär hälsodryck i Norge
1 liter koksalts lösning med en liten skvätt klorin kostar 300 kr och en årsförbrukning kostar 10 000 kr.
Det står nu ett huntratal intresenter i kö här i Sverige som vill sälja detta naturläkemedel i Sverige
Enligt en Homepat o alternativ medicin proffessor och forskare i Norge. Så har deras kliniska prover visat att detta är helt vanligt dricks vatten där man tillsatt vanligt koksalt och lite klorin.
Så rena bluffen men det får ju säljas som naturläkemedel enligt lagstiftningen.
Men till trevligare nyheter jo Healingen har nu även blivit godkänd som en vårdform i USA och är nu också godkänd som vidare utbildning för vård personal i USA.
Man har även godkänt aromaterapi, kraniosakralterapi och zonterapi inom vården i USA och som vidare utbildningar för sjukvårds personal.
Lika fri tänkande är de inte i Sverige där Healingen fortfarande inte är godkänt fast fler och fler inom vården lägger in det i sin verksamhet. Nu senast så har akutavdelningen på Karolinska sjukhuset börjat med healing behandlingar men de kallar det inte healing längre utan istället för vårdande beröring även om det är samma sak.
I en ny fosrskning av en ny naturmedicin för sömn problemen har man även fått mycket bra resultat med en mer naturlig sömn för patieneterna.
Orexin är en Naturlig nyckelspelare i kroppens reglering av aptit och vakenhet.
Det var enbart 4 st av test personerna som fick svåra biverkningar av medicinen.
Samtliga 4a personer visade sig ingå i den gruppen som fick placebo och bara rena socker piller.
En annan Glädjande nyhet Den mest lästa forsknings rapporten under 2012 och det största intresset från läkarnas sida var forskningen om Linfrö som blodtrycks sänkande medicin. '
En annan forsknings rapport visar nu vetenskapligt på att det man under en längre tid misstänkt är sant.
Att fruktos är farligare en vanligt socker,
Enligt undersökningarna så det vanliga sockret minskade blodgenomströmningen genom hjärnan vilkte fruktos inte gjorde.
Vilket resulterar i att hungerskänslorna och insulin behovet ökade för det personerna som fick frukt socker i ställert för raffiniderat socker.
Inte vad jag väntat mig men vet att vissa dietister och läkare har varnat för detta att frukt sockret är skadligare för vår kropp en vad det raffinerade sockret är.
Då undrar jag lite om man tittar på sötningsmedlet som framställs av extrakt av Stevia växten för den raffineras och går egenom exakt samma kemiska process som vårt vanliga socker gör.
Det tillverkas på precis samma sätt och med samma kemikalier.
Är det då sockerbetan eller är det stevian eller är det alla kemikalierna som tillsätts i tillverkninegen som gör att den är nyttigare en den rena naturprodukten
ja vem vet för rent frukt socker ja det var inte alls bra enligt denna vetenskapliga forsknings rapport.
Men min egen diabetes sköterska o dietist har i flera år varnat för just fruktsockret och att de ser klara skillnader för de som äter mycket frukt för de går upp mer i vikt en de som inte äter frukt.
Men fick lära mig tvärt om i näringsläran i vårdutbildningen.
Allt detta plockat ur Dagens Medecin.
En annan glädjande forsknings rapport för oss män som publicerades i Expressen i dag.
Var att en studie på 293 kvinnor som regelbundet hade oralsex utan kondom hade ett bättre välbefinnande och sov bättre en andra kvinnor,
Enligt studien innehöll sperman 3st olika antidepresiva ämnen och 1st humörshöjande ämne.
Förutom att dessa kvinnor hade mindre depresion och bättre sömn så visade studien att det presterade betydlgt bättre resultat på personlighetstesterna.
Kvinnorna som använde kondom vid oral sex var lika deprimerade och hade lika stora sömn problem en de kvinnor som inte alls hade sex.
Studien gjordes av en mycket lycklig proffesor vid The State Univursity of New York som menade på att Sperman ökade lyckokänslan o fungerade som ett antidepresivt läkemedel.
Kan tilläga att våra Svenak forskare inom området inte vara lika övertygade som sina Amerikanska kollegors reultat utan säger att sperman har positiva egenskaper för huden men att den skulle ha en humörs höjande effekt var de mer tveksamma till.
Men jag undrar lite om de alldrig undersökte samma sak hos killarna eller om det nu var den lycklige proffesorn ensam som var donator .
För jag misstänker att även dom vid en tömmning fick en humörshöjande effekt he he.
Ja det var veckans nyheter från alternativmedicin forskningen.
Lasse
Intressant Lasse, men jag skulle vilja ha Länkar till källorna du fått detta från. Kan du lägga in dem?!
Det där om fruktosen som du skriver om har du missuppfattat helt och hållet och det har inte bara du gjort utan även journalisten som skrev artikeln.
T.ex pratar han om en hypotes när den mänskliga hjärnan utsätts för fruktos ska det gynna ökat intag av mat. Den här journalisten verkar inte ens ha grundläggande kunskap om humanfysiologi för att hjärnan aldrig utsätts för fruktos även om fruktos konusmeras.
Precis som alla andra kolhydrater omvandlas fruktos till glukos i levern och först då kan den (glukosen) hamna i hjärnan. Studien handlar heller inte om blodgenomströmningar i hjärnan. Blodgenomströmningen i hjärnan reguleras inte av socker utan av ett enzym som frisätter kväveoxid som kallas NO-syntas.
Studien handlar om vilket hormonsvar (insulin) fruktos och glukos ger. Insulin signaliserar mättnad och om man äter glukos går detta direkt till blodet och ger ett högt insulinsvar.
Fruktos däremot går långsamt till blodet för att det först måste omvandlas till glukos i levern. Därför ger fruktos ett lägre dock längre varande insulinsvar än glukos.
Snarare är det så att insulinet sjunker mycket snabbare igen om man konsumerar glukos och att man därför blir hungrigare mycket fortare igen.
Sen talar du om "raffinerat socker och fruktos", även fruktosen som används i studier är raffinerat socker (fruktos). För om man skulle använda frukt skulle man ha med tre olika sockerarter och kolhydratskedjor.

Gunnila om du läser texten så kan du läsa att källorna är från Dagens Medecin och från expressen.
Hälsningar Lasse
#2 Shakti Det finns även hänvisning till hela forsknings rapporten och inte bara det jourmalisten skrivit.
Jag tycker också det går helt emot vad jag fick lära mig i min utbildning om näringslära. o den gick jag i somras.
Så jag kan hålla med dig om detta o det du skriver. Men faktum är att både min diabetes sköterska och min dietist sade samma sak som denna nya forskningsrapport och varnade mig för att inta mer en 1 frukt om dagen.
Det varnade de mig redan för 2 år sedan innan denna forsknings rapport publicerades.
Även läkarna som gjorde min Gastric by pass operation sa samma sak och varnade för att fruktosen ökade aptiten på samma sätt som sötnings medlen gör.
Samma sa även den dietisten som undervisade oss i vår kosthållning vi skulle hålla efter operationen.
Så det var inte samma info som jag fick under min utbildning i näringslära och något jag tog upp under utbildningen. Svaret jag fick av läraren var att det var det hon fått lära sig under sin utbildning.
Så redan innan denna forsknings rapport så fanns det delade meningar om detta med fruktosen.
Men det är som det står i artikeln att detta är ngt som forskarna länge misstänkt men inte kunnat få fram vetenskapligt innan.
Även om det inte stämmer med det jag själv fått lära mig.
Lasse
#Lasse
Men nu stämde ju inte det som journalisten skrev överens med studien. Som jag skrev handlade inte studien om blodgenomströmningen i hjärnan utan om insulinsvaret som glukos och fruktos ger.
Om du har läst närningslära borde du egentligen själv veta vad som är skillnaden mellan intaget av isolerat raffinerad fruktos och naturliga komplexa kolhydratskedjor i frukt där även fruktos ingår. Du borde också veta att om en författare tror att fruktos hamnar i hjärnan att han inte ens har aning om kroppens energiomsättning. Så varför tro ett ord på det som han säger?
Den här myten om fruktens "farlighet" har satts i gång av lchfarna som har feltolkat och omvänt på reslutaten av flera studier för att sprida skrämsel om kolhydrater.
#3 Jag såg det men tycker det är lättare för alla som kanske vill läsa om de bara behöver klicka på lännkar. Nu ska alla sitta och söka och då kan det bli så att man inte ids/orkar/har tid…
Därför är det bra om TS lägger in Länkar direkt.
Tillägg:
Ett typiskt exempel på vilken skillnad det kan vara med att ta upp ett ämne naturligt från frukt eller i solerad form är ju betakarotenet. Forskningen visade att betakarotener i frukt och grönsaker har cancerhämmande verkning och på grund av det började folk att ta betakaroten som kosttillskott. Sen kom de fram till att dessa isolerade syntetiska karotener har motsatt verkning på cancer och snarare höjer risken till cancer än att förhindra den… Det här är något som man måste ta i beaktande när man läser studier som gjorts med isolerade ämnen. Att äta frukt i sin helt naturliga form är en helt annan sak än att inta isolerat fruktos.
Sen måste man också kolla vilka mängder fruktos som det handlar om. Det finns t.ex studier som gjordes med råttor där dom gav försöksdjuren så stora mängder fruktos som man omöjligt skulle kunna ta upp med fruktkonsumtion. Vad som hände var att råttorna fick fettlever för att levern var överbelastad med att hantera den stora mängden fruktos att den var tvungen att omvandla en del till fett. Somliga tolkar det som att det skulle vara skadligt att äta frukt fast man de med små mängderna fruktos i frukt aldrig skulle kunna överbelasta levern.
Jag har laggt in Länkar i #0 till det du skriver om i Expressen.
Dagens Medicin finns det också en länk till i #0, men hur jag än lade in olika sökord fann jag inget om/eller några raporter om det du beskriver att du har läst där.
Ni som är intresserade av detta får nog söka själva, jag känner inte att min tid räcker till detta deckarjobb.

Shakti jag har fått lära mig samma sak som du och jag ifrågasätter inte det du skriver.
Men faktum är att både läkare dietister och de inom diabetesvården befinner sig i 2 olika läger.
Där den ena säger en sak och den andra sidan säger motsatsen.
Samma med forskarna så vem har rätt.
Jag är själv förespråkare för det naturliga produkterna när det verkligen är naturliga produkter.
Frukt är ändå en naturlig produkt.
Socker är då ingen naturlig produkt även om den framställs av sockerbetor.
Inte heller sötnings medel är en naturlig produkt även om det finns sötnings medel som framställs från växter.
Men vetenskapligt bevisat att de ökar aptiten och suget på mer sött.
Förutom det vi kallar Stevia men som inte är Stevia det ökar inte aptiten eller söt suget.
Stevia bladen används som en ingridiens i sötnings medlet men Stevia är ett art namn och finns över 200 olika Stevia växter och enbart en av dessa växter som går att använda som sötnings medel.
Bladen har använts i urminnes tider som sötnings medel i teer
Den har även använts av urbefolkningen som läke växt mot diabetes och högt blodtryck och bladen är också bakterie dödande.
Läkemedels industrin använder fortfarande Stevia i läkemedel både mot Diabetes och högtblodtryck.
Men sötnings medlet Stevia är tillverkat på exakt samma sätt som vanligt socker,
Man gör på samma sätt använder samma kemikalier och exakt samma processer.
Men sötnings medlet är 200- 400 ggr sötare en socker innehåller inga kalorier och är vetenskapligt bevisat att det minskar blodsockret och högt blodtryck.
Men lika mycket som man kallar socker för sockerbetor kan man kalla sötningsmedlet Stevia för Stevia.
För det är inte längre växten Stevia utan den kemiska produkten heter steviolglykosider.
Steviaväxten och bladen är inte tillåtet att använda i livsmedel efter som Eu och Svenska läkemedelsverket påstår att det inte finns ngn forsknig på att växten Stevia är ofarlig att förtära.
Men vad jag förstått finns det gott om forskning på detta inom läkemedelsindustrin som visat att det är en gift fri växt.
Den används också som ingridiens i ett flertal läkemedel men det godkänner tydligen inte läkemedesl verket.
Så alla produkter som påstår sig innehålla Stevia vill nu livsmedels verket nu förbjuda eftersom växten inte är godkänd.
Men ingen produsent som använder bladen i sina produkter utan man använder steviolglykosider som öär en kemisk produkt framställd av Stevia blad.
Men det vill man ju inte erkänna för man vill ju att vi fortfarande ska tro att det är en naturlig produkt.
Lasse
Lasse:
Om stevia kan jag inte säga något om eftersom jag inte har intresserat mig för det och så dricker jag mitt kaffe osötat för att det smakar bäst så.
Om frukt och fruktos vet jag däremot mer om och jag vet att dessa två läger består av ett läger som sprider ut den evidensbaserade vetenskapen och ett annat läger som tolkar studier så som lchfare tolkar dem. Om man vet hur kroppen omsätter energi vet man också hur levern reagerar på ett överskott fruktos och hur det kommer sig att man får fettlever om man varje dag konsumerar enorma mängder fruktos i isolerad form. Men man vet också att frukt har ett så lågt glykemiskt load att det är orealistiskt att någon skulle kunna överbelasta sin lever med att äta frukt. Ett äpple innehåller t.ex inte mer än tesked socker som är en blandning av sackaros, glukos och fruktos. Det finns heller inga studier som bevisar att frukt skulle ha några som helst skadliga verkningar, men det finns massor med studier som bevisar att frukt har många positiva verkningar.