Behandlingsbart??
Det finns många typer av beroende och även många olika behandlingshem och liknande.
Men finns det någon behandling man kan få mot sockerberoende?? Jag är själv extremt beroende av socker/sötsaker och det är ett stort problem men vet inte hur jag ska lyckas bli fri från det.
Finns det hjälp att få???
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Visste inte vilken kategori jag skulle sätta detta i så ligger det fel så får ni ändra
_**/Mvh Anne
Nej inte hamnade du fel, men tyvärr kan jag inte säga på rak arm någor men är själv nyfiken då jag själv är ganska beroende. Så jag hoppas någon vet.

Fick tips om att gå in på kolhydrater i fokus, och jag tror faktiskt att det kan vara nått för mej. Jag har aldrig gillat bantning trotts att jag vill/måste gå ner i vikt men jag tror inte på dom vanliga bantningsmetoderna där man inte får äta dittan å dattan men har nu läst lite om LCHF och tycker det kan vara värt att försöka.
_**/Mvh Anne

Gå gärna in på denna hemsida och läs. http://www.bittensaddiction.com/ Hon har också skrivit en bok.
Tack för det, ska göra det…
Här är också en med stort sockerberoende.. Ett tag klararde jag av att inte äta nåt sött alls.. Mitt råd är att inte äta nåt sött alls.. det tog sin tid för mig. Till en början var man så sugen att man kunde gå och nypa en liten bit av en chokladkaka i alla fall efter att ha kikat i kylskåpen tiotals gånger. Men när man väl lämnat bort det en stund så avtog behovet. Ett tråkigt råd..

Har försökt med det men då jag även är tröstätare och har mina svackor så har det inte funkat alls
_**/Mvh Anne

hej på er..var ett tag sen jag var här inne…men krom på hälsobutiken är ett bra medel…det sägs att man ska avsluta middagen eller lunch/frukost med något bittert eller surt…så ska inte sockersuger komma…tex om du dricker kaffe efter maten..så ska det hjälpa…eller en glas citronvatten…jag får mitt sockesug..mest på kvällen…försöket att inte ta något då…liyckas för det mesta att låta bli…men vet jag att något gott finns hemma…oj oj vad det är svårt då…så jag beukar inte köpa hem något..det är väl det bästa att inte ha något gott hemma….ha gurka eller morötter hemma istället…crem frase..gör en dip…skär gurka/morötter i stavar..dipa i njut..kram kram
läste nyligen att man måste komponera måltiden så att man får alla smaksinnen mättade. Lite som drutten skrev. Annasr kan man just få ett sug av det där som inte blev mättat fastän man ätit och borde vara mätt..
Biobio: jag upplevde att sockersuget försvann till 90% (eller mer) när jag började med LCHF juli-06. Det tog ett par veckor, men sedan lägrade sig ett stort lugn i kroppen där sockerklådan tidigare fanns. De sista procenten ligger alltid och lurar, och om jag någon gång äter stärkelse/socker så vaknar det till igen. Tröståt också, och visst sitter det mycket i huvudet- dvs reaktionen att äta när man har en svacka. Skillnaden är att idag så klarar jag av att vinna över känslan att vilja äta när jag mår sämre, och om jag ändå "måste" äta så äter jag inte socker. Tror att man kan vara hjälpt av någon form av affirmation, mental träning eller dylikt också. Lycka till!

Biobio, enligt min läkare finns det ett enda behandlingshem (enligt vad hon kunnat upptäcka) i hela sverige som jobbar med sockerberoende som ett beroende. De använder sig visst av minnesotamodellen.