Healing iFokus

Healing

Etikettdjurkommunikation
Läst 1401 ggr
Katta 79
0

Min rara katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja veta lite mer om min katt. Han är väldigt speciell. Han kom till mig för 11år sedan och vi har gått igenom jätte mycket i livet tillsammans. Men han är överviktig, 9kg väger han och jag bantar och motionerar honom, men han är inte riktigt intresserad av det. Som ni ser på kortet har ni hans favoritplats. Matskålen.

Men jag skulle vilja veta vad han tänker om livet hos mig, vad det är det bästa han vet och varför han inte gillar kattlådor eller andras barn.

wellma
0

Vilken fin katt,supergo ser han ut.Tänker på överviken,har fyra katter och min katt tjej hon är på tok för fet.Men hon äter inte mycket och är inte alls för att leka,försöker man leka tittar hon bara på mig och tycker matte är allmänt korkad som håller på.Hennes problem är att hon är en stilla katt och gör lite väsen av sig men ibland busar hon runt som nu i morse men mestadels är hon för sig själv och rör sig alldeles för lite och inte lyckas jag leka igång henne heller.

Vilket foder använder du,det finns bra foder som veterinärer rekomenderar för överviktiga hundar och katter.Hills Science plan samt Royal Canin som jag själv använder.Det finns även i light och rådgör med din veterinär när det gäller kattens vikt men ska sägas det är jättesvårt att banta djur.

Mina katter gillar inte heller barn,så det är helt uteslutet att någonsin släppa in i mitt hem så det är inte helt ovanligt.Kan bero på att dom stimmar och djur blir både rädd och irriterad.Kattlådan får jag bara nån känsla av att han blivit skrämd men är det bara lungt med besök i både transportbur och toalåda så kommer han över det med tiden.

Det här är en omhändertagen kille som trivs med er,trygg men går sin egen väg och har strängaste synpunkter på mångt och mycket.Det är typsikt katt att ha envishet.

Hör dig för om foder med din veterinär om du inte redan gjort det,bra foder finns och dom ska ha bara en viss mängd varje dag och mycket friskt  vatten när det är torrfoder Glad

Katta 79
0

Hej

Jo det här med övervikten har jag grejat mycket med. Gjorde en ordentlig undersökning hos vetrinären nu i våras. Jag är ju rädd om honom och är orolig att det är något fel som inte jag ser eller förstår. Jag fick lite skäll och en massa prover togs och röntgen. Lite högt kolestrol var allt som var fel.

Människor runt mig tycker att det är djurplågeri. Han har ätit Royal Canin Fit i ca 5år. Sen fick jag order att ge honom ett foder som man köper hos vetrinären, men jag har två katter till som är så smala att dom nästan går av och jag var tvungen att dela fodret, vilket var jätte svårt. Han ville ha sitt gammla foder och dom andra ville ha hanns foder. Tvärtom som det skulle vara. Så jag gav upp. Nu blandrar jag lite foder själv. Från ica, granngården och Royal Canin. Det verkar som han tycker förmycket om Royal Canin och äter massor av de. Vi ställer bort fodret när han är själv inne, men då sitter han och väntar och när vi ställer ner fodret hets äter han tills han spyr.

Sen går vi en lite promenad så ofta jag får ut honom. Men han vill vara hemma och ligga i sängen o sova

Det här med barn är svårt. Han går fram till dem och stycker sig. Sen när dom tar på honom får dom en klo smäll. Och det är bara pojkar. Tjejer får greja med honom, för han är otroligt kelig min store bebis Glad

frodig
0

Hej Katta!

Jag blir så glad varje gång jag ser bilder på katter Glad. Katter är absolut mina favoriter. Jättehärliga kompisar och underbara att lära känna på många sätt. Och din katt ser ut att vara någon som är spännande att möta Glad.

Har du hört talas om Barf för katter och hundar?

Det var vad som hände mig när jag för egen del började äta lchf-kost ("lite kolhydrater och mera fett").

Jag började fundera över vad mina katter åt och då hittade jag tankegångarna bakom barf. Det finns en sajt här på iFokus bland annat.

http://barf.ifokus.se/?4d712456b9cb462141046288-1-03-katt

För mig blev det en vändning i val av kattmat efter det. Jag har sedan hållit mig till kattmat som innehåller så hög köttprocent som möjligt och så lite kolhydrater, framför allt så lite spannmål som möjligt.

Det som hände var att katterna stabiliserade sin vikt till att vara varken magra eller överviktiga. Pälsen blev finare, dom blev allmänt piggare och friskare. Och dom har själv klarat av att reglera hur mycket mat dom äter och mår bra av efter det.

Du kan väl titta på tankegångarna med barf, kanske är det något för dig och dina katter.

Lycka till Glad!

lizaohman
0

Hej, vilken go katt! Jag har själv två svarta katter (och en svart hund). En är otroligt loj och den andra skulle ränna ute hela dygnet ifall hon fick. Vad jag gör för att hitta en balans mellan katternas behov är att jag ger mat flera gånger om dagen för att undvika hetsätning och jag ger i regel inget torrfoder. Blötfoder och rå fläskfärs. Tanken är att ge rått foder hela tiden, men det blev så liten omväxling för den loja katten, då han inte gnager kycklingvingar eller tar möss  t ex, så det har blivit ca 30% rå föda och 70% blötmat. Det ska ju passa plånboken också! Jag lassar på mig massor med blötfoder när det är billigare och väljer foder utan vete, fisk eller socker och helst inte i burk. Med så lite kolhydrater som möjligt. Det är troligtvis ingen idé att svälta katten med fettsnål mat med mycket kolhydrater. Vill du att jag ska skicka healing till katten och samtidigt fråga om det finns något tips om utfordring m m ??

Katta 79
1

Hej

Tack så hemskt mycket för alla tips. Att jag inte har tänkte på det tidigare med torrfodret. Borde ju förstås ha sökt lite andra alternativ på internet tidigare. Jag ska prova rå mat. Blev nyfiken. jag gillar inte själv att äta halvfabrikat så varför ska jag ge katterna de?

lizaohman du får gärna heala honom. Tack

frodig
0

Så glad jag blir Katta Glad, det var precis så det blev för mig, att jag kom underfund med att jag inte ville ge mina katter den typ av mat som jag inte ville äta själv. Och bättre sent än aldrig säger man ju Skrattande.

För mig blev det så att dom gärna ville ha ett torrfoder iallafall, så då letade jag upp ett som innehåller mycket kött och inget spannmål eller majs. Du kan ju kolla in denna länk om Orijen om du vill.

http://www.orijen.se/produkter.html

Lycka till nu med din fina katt Glad!

wellma
1

Har vart inne själv på det här med BARF och man vill ju ge det absolut bästa till sina älsklingar.Har faktiskt inte tänkt så långt att även rekomenderat torrfoder från veterinär är halvfabrikat,mår illa när jag tänker på det och ska försöka få över dom på BARF.

Men vissa produkter som hjärta och lever tycks vara svår att få tag på alla gånger,sen är det väl så med lever att den ska dom bara ha en viss procent av annars kan det vara skadligt.Så man får nog sätta sig in riktigt så allt verkligen blir bra.Men att BARF är super om man kan det riktigt så dom får i sig allt det är jag säker på Glad