Bara en dröm eller?
Vet inte om det är rätt ställe att fråga men jag gör det ändå. En vän till mig har haft en otäck "dröm". Han berättade följande: jag sov men ändå inte, men jag var inte vaken heller på nåt sätt. Jag låg i min säng (det var samma rum och säng som i verkligheten - allt var som vanligt) och jag var liksom förlamad, jag kunde inte röra mig. Jag "vaknade" av att det stod en man eller kille vid min säng med en plastpåse i handen. Jag kunde inte göra nånting och mannen försökte kväva mig. Till slut lyckades jag vifta med armen och så "var det borta". Usch vad otäckt va?
Jag kanske inte återger precis ordagrannt hur han förklarade men i stora drag. Vad kan det vara? Jag tänkte på att han tidigare berättat att han periodvis varit vaken flera timmar under natten (oftast tidig morgon) men känt det som att han varit i dvala. Han tycker att det stadiet är jätteskönt. Han borde ju varit jättetrött om han varit vaken flera timmar under natten, men känner sig utvilad. Vad är det för typ av tillstånd och kan det höra ihop med den läskiga drömmen/upplevelsen?
Natten efter (eller ett par nätter efter) så drömde han att han såg ca 10 byggnadsarbetare som stod och såg ner - inget mer än så! Det var allt. Det var på ett bygge.
Han är lite skärrad av detta, och jag tror att han är lite "öppen" men det får jag ingen respons på.
Kan vara så att han drabbats av en sömnparalys.
Ja beskrivningen känns ju onekligen ganska träffande. Vad otäckt att drömmen liksom fortsätter fastän man vaknat, och att kroppens funktioner att röra sig inte kopplats på ännu. Usch! Det hoppas jag att man slipper uppleva.
Jag har upplevt det några gånger och det är som du skriver, riktigt obehagligt.