Healing iFokus

Healing

Etikettalternativbehandling
Läst 1589 ggr
wellma
2012-08-23 08:35
0

Dr Bach Blomserterapi

För många år sedan läste jag en bok om Dr Bachs blomsterterapi och den var en sån där bok som verkligen gick in i själen,men varför jag inte fortsatte på den banan det förstår jag inte alls.Men men så är det ibland.

Nu har det dykt upp igen och jag funderar på att utbilda mig i ämnet.Tror det kan vara toppen att kombinera med Shamanismen som handlar om läkande men jag har jobbat mer med örter inom det Shamanska dom senaste 21 åren och tror jag skulle kunna kombinera detta på ett bra sätt.Vet ytterst lite om just blomster och deras funktion som helande alternativ behandling.

Dr Bach tycker jag är intressant,han var ju en framstående läkare som bytte bana och tog fram denna blomsterterapi.

Så lite nyfiken som jag är om ni har erfarenhet av det,kanske använt dropparna själva eller rent av är utbildad inom ämnet.Vad tycker ni om dropparna,fungerar dom och ni som möjligen är ubildad är det värt att satsa på kurser och riktigt fördjupa sig inom ämnet ?

Så här skriver hemsidan kroppsharmoni om Dr Bach,texten kopierad:

Dr. Bach var en högt uppskattad engelsk läkare som var verksam i London mellan 1914 - 1930
med klinik på Harley Street och med laboratorium på Park Crescent. Han lämnade detta bakom sig för att gå ut i naturen där han upptäckte ett läkningssystem fritt från gifter, biverkningar och kontraindikationer. Här i Naturen fann han ett helt nytt läkningssystem som fått namnet
Dr. Bach Blomsterterapi.

38 olika blomsterenergier som är uppdelade i Sju olika kategorier som Rädsla. Osäkerhet. Ointresse för nuet. Ensamhet. Överkänslighet för inflytande av andra. Misströstan förtvivlan. Överbeskyddande för andras välfärd.
Energierna från växterna som ingår i läkningssystemet har förmåga att balansera de obalanser vi människor hamnar i.

Dr. Bachs kända ord

"Sjukdom är varken grymhet eller bestraffning det är ett verktyg som själen tillgriper för att få oss att uppmärksamma våra fel och brister. Sjukdomarnas uppgift är att hindra oss från att göra ännu fler och större felsteg och att föra oss tillbaka till den Sanningens och Ljusets väg vi aldrig borde lämnat".

[GunillaF]
2012-08-23 09:17
0

Låter intressant wellma. Det är aldrig försent att utbilda sig!Skrattande

elin28
2012-08-24 22:29
0

Hej!

Jag har använt mig mycket av dropparna och haft mycket hjälp utav dem:) Jag började med rescue me(tror den heter så). Men sedan fått blandingar som anpassat sig mer till mig(nuet). Jag använder de dagligen:)

wellma
2012-08-25 11:16
0

Tack Elin28 roligt att höra nån med erfarenhet,såg nyss vi har kurser på orten så det blir nog en framöver som det verkar.Den är ju så intressant denna blomster terapi Glad

elin28
2012-08-25 21:03
0

Ja, jag tycker absolut du ska satsa på det:)

Jag har även givit dropparna till min kisse när han var sjuk.

Lycka till!

frodig
2012-08-26 06:28
0

Jag har hört om dom här dropparna genom åren och varit intresserad av dom. Det har ändå inte blivit så att jag använt dom. Har för mig att det mest varit en penningprioritering.

Men som Gunilla säger, det är aldrig för sent att utbilda sig, och rätt som det är kommer det rätta ögonblicket. Jag får se nästa gång jag stöter på dom om dom "kallar på mig" Glad.

Kul att du fångar upp det här igen Wellma!

Jag tror verkligen på dr Bachs analys av växterna och sättet att använda dem på.

Får nog ta mig en titt in på kroppsharmonisidan ändå.

Läslusen
2012-09-09 17:23
0

Köpte blomsterdroppar på livsstilsmässan i Göteborg igår. Har börjat ta dem idag, så jag väntar med spänning på vad jag ska märka av. Damen jag köpte dem av pendlade fram vilka blommor jag behövde. Fantastiskt spännande, för det jag kunde läsa om blommorna stämde väl in på vad jag kan tycka att jag behöver :-) Har däremot ingen aning om hur lång tid det tar innan man känner effekten…. Är det någon som vet?

Skogshumblan
2012-09-09 17:35
0

För några år sen när ja. Befann mig på botten hade jag en vana att varje dag gå in på en sida om Bachs terapi och låta mina guider leda mig till vilken jag klickade på. De affirmationer och färger som fanns att välja på stämde så bra så absolut att jag tror det funkar. Som Gunilla mfl skrivit är det aldrig för sent att läsa, lära sig och utvecklas!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Chakra]
2012-09-09 19:12
0

Tycker också detta är intressant!

Använder ofta eteriska oljor i samband med massage. 

Ska läsa på lite mer…Glad om blomsterdroppar.

wellma
2012-09-10 02:33
0

Ja visst är dom fascinerande dessa droppar och fantastiskt vilken verkan dom har.Använder ju mig aldrig av någon form av mediciner inte mer än naturens egna preparat,är så enormt anti mot konstgjorda kemiska produkter så allt naturligt det vill jag ta in och lära.

Har dammat av min gamla bok i ämnet och börjat läsa den på nytt,har också hittat distanskurser som passar mig perfekt eftersom jag föredrar att jobba hemmifrån och inte i grupp så det är lite på gång nu och jag ska inskaffa en hel uppsättning av dessa droppar och prova mig fram med .Det är här jag funderar på en distanskurs ,har kontaktat dom och inväntar mer info så får vi se vad det kan leda till Glad

Ojdå,kunde inte hålla mig,beställde en hel uppsättning nyss,mäh tåcka ena dyre dröpper dä däringa va då men nöfeken kunne in't höllä sä Skäms

tarotlasse
2012-09-10 16:44
0

# 9 Då är Inte dr bachs blomsterdroppar ngt för dig om du är emot konstgjorda produkter.

Liksom dessa droppar så är dom framställda genom en kemisk process liksom allt annat i flytande eller i tablett form.

För då måste det framställas på konstgjord väg genom olika kemiska processer oavsett det rör sig om läkemedel eller från naturläkemedlen.

Ända sättet att  få det naturligt är att inta växten i sin naturliga form.

Så inga naturläkemedel som är naturliga produkter om man köper det tablett form eller i vätske form.

Dr Bachs blomster droppar är ju blomster essenser blandat med  70 % alkohol.   Så har liksom allt annat framställts genom olika kemiska processer.

Använde själv Dr Bachs  blomster droppar under flera år och var nöjd med detta.

Men så flyttade jag och förlorade kontakten med min leverantör så har inte använt det på flera år.

Lasse