Healing iFokus

Healing

Läst 900 ggr
Lynxx
0

Dax f stjärnfall 11-13/8

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Perseiderna

Jorden passerar genom meteorsvärmen Perseidernas bana. Det sker varje år vid den här tiden. Fenomenet uppstår när stoft förbränns när det kommer in i atmosfären. Man bör se några tiotal stjärnfall per timma i bästa fall.

http://tinyurl.com/cbndpwl

Fram med solstolen & varm filt - titta uppåt & åt öster, när solen gått ner.

---

Här e dock molnigt - precis som vanligt! Skrikandes

Månen var halv igår.

/L

[GunillaF]
0

Här är det också helmulet. Så himla typiskt!!!!

[Ambrosia]
0

Lynxx: Häftigt med stjärnfall. Men samtidigt är det lite ledsamt, att en sol dör. Den är ju så stor och vacker och behövs ju säkert för planeterna runt omkring den.

Kram från Lisa :)

Lynxx
0

De e lugnt - det kallas bara stjärnfall - men har inget med stjärnor att göra.

Det handlar om grus som lossnat från en komet - dess svans består av is & grus, som Jorden passerar genom.

När det gruset kommer in i Jordens atmosfär så börjar de glöda av friktionen.

Så du behöver inte vara ledsen ;-)

Kram.

/L

Andina
0

Tack, Lynxx - här var det mulet också - och tunga ögonlock. Så de enda stjärnor jag såg var de bakom ögonlocken…

Men inatt kanske jag håller mig vaken - och har vi tur så skingrar sig molnen mer också… men då ska vi ha tur.

Härlig bild på halva månen! Kyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Norpan88]
0

Jag somnade, men jag såg dom runt år 1997 eller nåt sånt, då var det klart på himlen. Det var häftigt att se.

majlar
0

Visas dom i natt också. Här var det mulet varenda gång jag kikade ut genom gardinen.

Lynxx
0

De syns ngr dagar före & efter 11-13/8 - men då är de färre per tidsenhet - pga att Jorden då befinner sin i utkanten av kometsvansen.

De verkar som västra delarna av landet & Skåne som har bäst chans te å se ngt inatt.

Samt Norge, Danmark & Tyskland…för den som tänkt vara där.

/L

majlar
0

Tack då vet jag.Glad

[GunillaF]
0

OM jag har riktig tur nu så kanske jag kan se något i kväll/natt. Inga moln just nu!!!

Det har fortfarande inte börjat skymma här uppe hos mig, men så fort det blir mörkt ska jag placera min bak i solstolen och titta upp mot himlen!

Hoppas, hoppas!

majlar
0

Här är det molnigt. Attans också

[GunillaF]
2

Himmel o pannkaka, vilken kväll/natt!

Jag och syrran bänkade oss i varsin solstol, iklägg täckbyxor, tjocka jackor och filtar. Väntade och väntade, men till sist så började det hända saker.

Mellan klockan 23 - 00.30 såg vi 13 "stjärnfall". Så himla vackert!

Men vi såg andra grejer också. Flera flygplan (så klart), men vi såg tre olika oidentifierbara "föremål".

När det första kom med en väldig hastighet över himlen så trodde jag att det var en sattelit eller nått, ända tills den tvärstannade och i samma ögonblick så blinkade ett orangerött ljus två gånger, en bit bredvid. Då for det oidentifierbara iväg igen i en hiskelig fart Förvånad Vi satt bara och gapade!

Det andra och det tredje oidentifierbara, betedde sig annorlunda mot det första; De kom med ca 1/2 timmes mellanrum. De kom med en väldig fart de också, stannade till flera gånger, bytte riktning två gånger vardera, åkte uppåt och neråt som om de dansade och så satte de iväg med en himmelens hastighet de med!

Vad i fridens dagar var de tre för något tro?!

En mäktig kväll kan jag lova. Har ni möjlighet så sätt er ute en stjärnklar natt och stirra upp mot himlen. Får ni inte se stjärnfall så kan ni som ni ser, få se andra märkliga saker!

Lynxx
0

WOW! Förvånad Häftigt! Tungan ute

---

Ja såg ngr stjärnfall - fast de va mycke moln.

Men en jämrans massa satelliter - fick med 7 st på samma bild!

Provade att fota för första ggn - tyvärr blev det oskarpt. Ja e van vid Nikons objektiv - där ska man vrida till det tar stopp för att få skarpt.

Detta va ett Sigma & där ska man ställa vid ett streck ngn mm före stopp. Men det går ju inte att se om de e skarpt på den lilla dispalyen på kameran.

Så man lär sig via trail & error Foten i munnen - nästa ggn blir det kanske bättre.

SUCK! Gråter

/L

Lynxx
0

/L

majlar
0

Så fick man se stjärfall i alla fall. Här var det mulet. Tack för det Lynxx.

Andina
0

Men Wow, Gunilla! Vilken stjärnkväll! Förstår att ni 'blev till er'!

Själv såg jag ingenting när jag var ute, för mulet, och se'n föll ögonlocken ner igen…

Lite avis är jag allt på er som sett både stjärnfall och andra ufon!

Så jag fick fixa till ett litet eget stjärnfall…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0

Glömde - Tack Lynxx för härliga bilder igen!

Indiania
0

#11 Wow Gunilla vilken häftig kväll/natt du och syrran hade, Grattis!

Visst borde man sitta ute nå`n natt och kolla!

#12 Tack för bilderna Lynxx!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Lynxx
0

U'r welcome - men int va de myck te bilder Foten i munnen

/L

Lynxx
0

I natt gick det lite bätte…såg ngr riktigt bra - tyvärr lyckades de största hamna utanför bilderna Skrikandes

#1 - lyckades få iaf fast ngr gruskorn…en medan jag testade inställningarna.

/L

Lynxx
0

/L

Lynxx
0

/L

Lynxx
0

#4 - men…en riktig fräsare fastnade dock…Glad

/L

Lynxx
0

#5 - en hann precis passera mellan två bilder - men…den lämnade ett spår efter sig. Det startar uppe - mellan mitten & högerkanten - forts neråt mot mitten. Ses som ett luddigt streck.

Ja har fixat med bilden, för att den ska synas bättre.

/L

[GunillaF]
0

Härliga bilder Lynxx. Tack för att du visar dem.

Jag iddes inte ens ta ut kameran för jag vet att jag är inte snabb nog att fota när det händer något.

I natt tittade jag bara en liten stund, såg två "nedfall".

Andina
0

Toppenbilder, tack Lynxx!! Kyss Fräsaren - den var läcker!

(Jag minns en komet för några år sedan som kom svepande så nära att det såg ut som att den var precis ovanför trädtopparna. Så stoooor, och så vackert läcker! Grönlysande och med grönlysande svans. Man t o m hörde när den svepte förbi!! 
I såna lägen önskar 'man' att man haft en kamera med sig i handen! Men jag hade ju aldrig trott att jag skulle se den på så nära håll - maximalt som någon av de stjärnfall på dina bilder, Lynxx…)

[GunillaF]
0

#25 Förvånad Men duuu… kan det ha varit en komet jag såg som fräste över mig och ner i havet, mitt framför ögonen på mig i våras när jag var på Kreta?! Har aldrig tänkt på en komet förän nu när du skriver om den gröna självlysande svansen.

Det jag såg var en stor vit och bländande "kropp" med en lååång illgrön lysande "svans". Det "fräste" om den när den svepte förbi och slog ner i havet framför mig.

Andina
0

Ja, det låter ju som att det visst kan vara en komet också som du såg, Gunilla! Häftigt!

(Jag vet en som såg en komet komma farandes ner, en helt vitlysande, och det visade sig att den slagit ner i en trädgård lite längre bort (inte i Sverige)…)

[GunillaF]
0

#27 Oj, tänk att ha den i sin trädgård…Förvånad Ingen som har en liknande trädgårdeprydnad iaf Flört

Andina
0

Skrattande Kan bli en turistattraktion! ;)

Lynxx
0

Jo - nog fräser de alltid!

När ja bodde på 8:e våningen - så hade ja ett fönster bredvid tv:n - å där såg ja ngr riktiga bumlingar som kom ner & splittrades i flera delar.

https://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Leter-etter-meteoritten-6775124.html

https://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/En-ny-meteoritt-funnet-pa-Ekebergsletta-6784447.html

https://www.aftenposten.no/viten/Sjelden-stein-fra-verdensrommet-lagde-hull-i-taket-6782336.html

Min utsikt då:

/L