Augusti enligt bondepraktikan
I denna månad skall man ingen läkedom bruka, som är gjord af honung, ty det är i hundedagarne.
I Rötmånan wakta dig för mjölk och söt mat, bitter spis skall man bruka, också skall man icke dricka för mycket win.
Uti Jungfrun är det gott att avvänja barn och att bygga.

_Augusti enligt Bondepraktikan – orginalillustration av Carl Larsson
_
- Vindarna äro i denna månad föränderliga, åska och regnväder vanliga.
- Vad augusti ej kokar, lämnar september ostekt.
- I denna månad ingår hunddagarna (rötmånaden).
- Laurentiusdagen den 10/8: Är dagen vacker, betyder god höst.
- Om solen sken klart på Larsmäss 10/8 kunde man vänta sig en mild höst, men en sträng och besvärlig vinter.
- Den 15/8: Om solen skiner klart denna dag, blir den påföljande veckan regnfri.
- Bartolomeusdagen den 24/8: är dagen klar, bådar vacker höst.
Man bör vara särskilt uppmärksam på kålmasken, som skall förföljas och utrotas så snart den visar sig.
Grenar på fruktträd som är nedtyngda av frukt skall stöttas, och fallfrukt skall plockas bort för att förhindra att de larver som finns i denna utvecklas.
Mot slutet av månaden kan man börja sätta ut sticklingar av vinbär, stickelbär med mera på kalljord. Hallonplantorna ses över och endast tre till fyra av de bästa rotskotten lämnas kvar på varje planta.
Barrträd kan planteras från mitten av denna månad till mitten av september månad.
Vattning av växterna skall minskas efterhand, och när luften blir sval, skall växterna vattnas och duschas på morgonen i stället för på kvällen. Vid ihållande regn bör man lägga ner krukor som står ute.
Fröskörden skall påbörjas för att fortsätta hela hösten.
(Läs mer om Augusti i Bondepraktikan)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack, nu blev jag inspirerad av att ta fram och damma av min bondepraktika som står här hemma. 
Hej från Stella!

Tack för att du delar med dig Andina!
Tack själva! 
Jag tycker det är lite mysigt att läsa om dessa gamla tips och råd!
*
Jag fastnade vid meningen "Vid ihållande regn bör man lägga ner krukor som står ute"… Va'??? 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Bondepraktikan är en härlig bok. Tack för att du delar med dig.
#3 Hahahaha…Jaaa, så är det man ska göra!