Healing iFokus

Healing

Etikettalternativbehandling
Läst 4439 ggr
szirius
2

Bärnstenshalsband till barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vän har precis fått barn och jag har köpt ett litet bärnstenshalsband till bebisenGlad.

Jag hade ett till min son när han var liten, då det sägs inom antroposofiska kretsar att det förebygger smärta och feber vid tandssprickning - och min son fick varken feber eller var gnälligGlad, men exakt vad det beror på kan man ju aldrig vetaFlört. Jag tycker iaf att halsbanden är väldigt vackra! I Sverige anses ju detta ganska "flummigt" och jag vet nog bara om personer inom waldorfkretsar som använder dessa halsband.

Nu bor jag sedan några år tillbaks i södra Europa och det var intressant för mig att se att här finns en lång tradition av detta med att använda bärnsten mot barnsjukdomar - dessa halsband säljs på apoteket och även läkare menar att de har anti-inflammatoriska egenskaper.

jag tänkte dela med mig av lite info jag hittade på internet om detta:

"Bärnstenshalsband barn

Att låta spädbarn och små barn bära bärnsten är en mycket gammal traditionell sed i olika delar av Europa och Fjärran Östern. Bärnstenshalsband är bra för spädbarn och småbarn för att lindra smärta och obehag av barnsjukdomar. Amber är känt för att bl.a minska inflammation i hals, öra och mage. Traditionellt används det för att bekämpa inflammationer, infektioner och luftvägssjukdomar.

Med naturligt smärtstillande kommer bärnsten bidra till att lugna ett barn utan att tillgripa droger. När bärnsten bärs på huden, släpper hudens värme helande oljor från den gula, som sedan absorberas via huden in i blodomloppet. Amber anti-inflammatoriska och terapeutiska egenskaper är erkänt av allopatiska medicinen. I Österrike, Schweiz,Tyskland och andra europeiska länder kommer du att hitta bärnstenshalsband som säljs på lokala apotek. Farmaceuter och läkare har länge vetat om helande egenskaper av bärnsten som inkluderar lugnande, smärtstillande, kramplösande, slemlösande och febernedsättande funktioner. Amber är egentligen inte en sten och därför inte kallt vid beröring, samt mycket bekväm och lätt att bära."

Indiania
0

Tack Szirius för din intressanta information om bärnstenshalsband. Jag hade på mig ett bärnstenssmycke häromdagen men jag blev så varm att jag tog av mig det.

Kollade i en bok jag hade om stenar och där stod det bl.a om att den hade en värmande effekt och de andra symtom som du skriver om….men detta att använda bärnstenshalsband till barn är helt nytt för mig, därför är det så bra att få veta det.

Här i Sverige använder vi ofta smycken av bärnsten för det är så fint med bärnsten.

Skall komma ihåg detta att det är bra för barn och hoppas jag kan ge det i gåva till någon liten krabat.

Tack för du berättar!

Kram

" Var nära naturen - var när dig själv "

majlar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för den informationen Szirius. Det hade jag inte en aning om. Va synd att jag inte visste det när mina barnbarn var små. Eller ännu bättre om jag hade vetat när mitt första barn var nyfött. Hon hade kolik i tre månader och skrek och hade ont i sin lilla mage.

Däremot vet jag att man kan ha halsbandet på hundar som skydd mot fästingar och annat elände.

Här har Siri fått att prova.

Andina
0

Tack Szirius, för spännande info om den fina stenen, den kan vara väldigt vacker ibland. När jag var ett barn älskade jag bärnsten! Jag vet att jag hade några bärnstenar i mina gömmor - och jag lekte ofta 'bärnstensdiamantletare' bland grus och småsten i skogen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing