Healing iFokus

Healing

Läst 1638 ggr
Andina
2012-07-26 13:56
0

Mynta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har satt en myntaplanta i ena balkonglådan på verandan. Bara för att jag tycker den är så vacker och har en så läcker grön färg.

Plantan växer som ogräs och jag fnurlar på att skaffa några fler plantor - eller 'skotta' från den som jag har redan eventuellt.

Att man kan använda mynta i maten vet jag redan, och gör så ibland också. Och göra thé på. 
Har ni några fler tips på hur eller annat man kan använda myntan till? Som hälsoört eller annat spännande, t ex. Undrar om man kan torka dem också, för att använda i såser, soppor e d…?

Ska se om de kan växa sig fina inomhus också, till vintern vore det läckert att ha en massa grönskande 'myntabuskar' i fönstrena… Nå'n som vet redan?

Övriga örter (basilika, thai-basilika, kanelbasilika, persilja m m) som jag planterade tidigt i somras har inte vuxit sig så fina i år som de brukar - kanske var det för kallt i början på sommaren… (gäller för övrigt blommor också). De enda som tycks ha trivts utmärkt är just Myntan och Timjan…

Tänkte höra med er om idéer - för det finns ju så många 'gröna fingrar' här inne! Glad

Självklart är tips på recept med Mynta lika välkommet! :)) Mums!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[dandamimm]
2012-07-26 14:39
0

Ja, du kan torka alla myntor. Jag brukar ha torkad mynta som te (bra mot bl a. magproblem som sura uppstötningar, uppblåst mage, förkylningar men annars bara gott också antingen som ensam ört eller i kombination med andra), rökelse och självklart i maten.

Man kan ju göra trevlig myntagele också om man vill.

Andina
2012-07-26 14:46
0

Danda, jag hoppades på, och trodde faktiskt, att du skulle komma med förslaget rökelse! Skrattande Hur gör du rökelsen om man får fråga? Torkad o 'smulad'?

Myntagelé låter spännande! Det måste jag lära mig hur man gör o använder! Låter väldigt intressant!

Jag gillar mynta i diverse röror och såser - och så går jag och knaprar på de färska bladen lite då och då också… gotttit! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[dandamimm]
2012-07-26 15:00
0

Jag gör som med alla torkade örter. Rökelsekol i min kittel(var annarsFlört) och så har jag på torkad ört efter hand. Det brinner faktiskt lite bättre om man inte finfördelar det alldeles för mycket. Så visst, smula på men det får inte bli för smått…

Myntagelé är inte svårare än annan gelé. Det använder vi till lamm, fläskkött och fågel. Lite speciellt men gillar du mynta så tror jag du gillar det.

Andina
2012-07-26 15:04
0

Tack Dandis! Kyss

Nej, jag förstår att 'smulorna' inte får va' för små. Här ska provas! Måste hitta en 'större' kittel bara - för rökelsekolen jag har är alldeles vild - det spritter och stänker som sjuttsingen… :) Men jag gillar när det sprakar också! :)

Googlade lite på gelén - och det verkar inte vara särskilt svårt. Så Myntagelé ska jag definitivt prova också! Låter gott till fläskkött! Tungan ute(Är inte så förjust i lamm - det fick mig att bli vegetarian i drygt 20 år… )

wolfheike
2012-07-26 16:03
0

Härliga tips du bjuder på Danda och vad vacker myntan är Andina så där frisk och fin Glad

Ska helt klart prova gele´n till lamm låter supergott ,fläsk är inte dumt det heller.Mumma babba fillie Tungan ute

lizaohman
2012-07-26 17:55
0

Råttor avskyr mynta, så om du misstänker en musingång bakom köksbänken kan du strö ut lite mynta :)

Andina
2012-07-26 18:39
0

Ahaa, Lizaohman! Det visste jag inte!

Nu har jag i och för sig en ny katt som håller på att boa in sig - och hon är en hejare på att fånga möss och sorkar - kommer in var och varannan natt för att visa mig sina erövringar… Det är alltså hon som drar in mössen… men kanske ska jag strö lite mynta över tröskeln - så kanske hon slutar komma in med dem… ;)

Det var ju i alla fall ett kanonbra tips!  Glad

(Konstigt att de avskyr mynta - det som är så gott… ;) )

lizaohman
2012-07-27 19:50
0

Jomen, nog är di duktiga på att dra in möss! Jag har 2 katter och det prasslar fint i vardagsrummet och i köket, där katterna dragit in sina leksaker. När sorkstackarna är så trötta att de inte rör sig längre, så ledsnar katterna och lämnar åt mig att försöka komma åt de små liven. Hittills har jag inte lyckats… det har gått något bättre med fåglarna de tar in som efter att chocken lagt sig helt plötsligt sitter i någon gardin. Suck. Ibland äter ena katten upp sorkarna, men aldrig fåglarna. Titt som tätt hittar jag möss utan huvud, då har hon bara gnagt av huvudet och lämnat kroppen. Inte hungrig får man väl tänka sig. Jag har inte hittat något medel att hindra katterna att ta in sina offer, inte ens mynta, mer än att låsa kattluckan och kika ifall de är ensamma innan jag öppnar den :)

Jag kryddar lammfärsbiffar med torkad mynta. Jag piffar upp te med mynta. Mynta i hemgjord LCHF-glass är gott. Det ska finnas en sydamerikansk dryck som heter mint julep som visst ska vara svalkande i sommarvärmen. Jag har funderat på att krydda badoljan (oparfymerad) med torkad mynta!!!