Plötslig förvirring inte alltid det värsta
Jag vill berätta om något som jag aldrig vetat om men lärt mig nu i dagarna. För kanske finns det fler som inte har haft en aning om det…?
*
Min mor blev plötsligt under ett samtal med en väninna väldigt frånvarande och förvirrad. Väninnan larmade 112 och min mor blev hämtad till sjukhuset kvällen den 29/12 förra året.
Tyvärr missade sjukhuset att meddela mig. Och väninnan kontaktade inte heller mig, ville inte oroa mig… "missriktad omtanke". Hon visste inte heller vad som hänt efter att hon larmat - hon fick inte tag i min mor heller, förstås. Efter oändligt många samtal till sjukhus på nyårsaftonen, och till väninnor och polis fick jag veta (genom polisens hjälp) att hon körts till sjukhus två dagar tidigare.
Hur som helst, när jag lättad äntligen hittade min mamma åkte jag och besökte henne. Det var ett fruktansvärt möte. Utöver besvären som hör till hjärtproblemen så var hon väldigt förvirrad, talade osammanhängande, förstod inte alltid vad man sa eller frågade, minnesluckor, sa' eller frågade samma sak flera gånger, apatisk och frånvarande och väldigt trött.
Jag blev förstås 'livrädd'! Det enda jag kunde tänka mig var någon stroke av något slag - hjärnblödning/propp - eller möjligtvis medicinförgiftning!
Senast igår hade de inte ens kollat upp om det kunde bero på stroke - men ska nu göra det (efter att jag undrat om de uteslutit stroke… jag har många tankar kring det också, men lämnar dem därhän nu), för säkerhets skull.
*
För att komma till rubriken.
Dessa symptom, förvirring, minnesluckor, frånvarande beteende m m, som ju är vanliga vid bl a stroke är också relativt vanliga bland lite äldre människor vid infektioner! Som t ex urinvägsinfektion, lunginflammation m m. Det har jag aldrig någonsin hört talas om.
Symptomen kan uppstå plötsligt inom nå'n timma men kan även "smyga sig på" under några dagar.
I mammas fall hade hon en kraftig urinvägsinfektion visade det sig. Hon har inte haft några smärtor. Däremot har hon upplevt att hon behövt kissa ofta på senare tid. Men hon har ju kopplat det till sina vätskedrivande mediciner…
Efter 1½ dags antibiotikakur - var hon nästan som vanligt igen, igår kväll!!! Inte riktigt, men nästan!
*
Jag tycker det är synd att jag aldrig fått veta att dessa symptom kan uppstå p g a infektioner. Jag har pratat med ett par vänner nu - inte heller de har hört talas om detta.
Hade jag förstått att hon haft en urinvägsinfektion och vetat om att dessa symptom kan uppstå - så hade jag kanske själv reagerat, och agerat, när jag talade med henne sist innan hon drabbades av förvirringen!
Och ändå är det inte alls ovanligt att detta sker…
Därför ville jag skriva en tråd om detta! För om det finns fler som aldrig hört talas om det och har äldre människor bland sina nära och kära så kan det vara skönt att veta att det inte alltid behöver vara fullt så dramatiskt - och man kan observera på ett annat sätt. Dessutom borde alla som kommit upp i åren lite få kunskap om det, tycker jag!
Bara lite tankegångar från mig… 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack Andina! Det är bra kunskap att ta med sig och värt att lägga på minnet. Håller tummarna för att din mamma blir helt återställd 
Andina för mig som jobbar inom vården så möts vi ofta av dessa förvirrings tillstånd. Det räcker med att förflytta en gammal människa till en ny miljö eller som du skriver infektioner eller brist sjukdomar.
Skönt att din mamma får hjälp och att du slipper oroa dej!
Kram
Tin-Tin - Tack!
Ja, det är skönt att kunna släppa oron (eller paniken som det nästan blev..)!
(Och mamma är ju inte väldigt gammal heller, 76 år. Och har fram till hjärtproblemen i våras varit väldigt pigg och aktiv. Så det blev lite av en chock…)
Jag förstår att de (flesta?) som jobbar inom vården känner till dessa symptom. Jag undrar bara hur många av oss som inte jobbar där känner till det…? Kanske känner de flesta till det - och jag bara har 'missat' den informationen…
Men nu så, nu vet jag av 'erfarenhet'.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Vi kanske väljer att tro att vår anhörig "bara" börjar bli gammal och att det är normalt att bli lite förvirrad?
Tack Amandla också (ser jag nu)! 
Ja, jag kan tro att man kan reagera så som du skriver i #4 - om symptomen kryper på under några dagar. Men om de slår tlll "pang bom" som de gjorde för min mamma, så tror jag nog att man antar att något (allvarligt) har hänt. Läskigt var det…
Huu, jag förstår att det är läbbigt. Mina föräldrar är i samma ålder, jag vill inte gå omkring och vänta på att något ska hända men ändå sitter det i bakhuvudet. Min morbror som är sex år yngre än mamma har förändrats de senaste fem-sex åren och har just haft både hjärn-och hjärtinfarkt. Få se hur länge han klarar att bo i lägenhet med hemtjänst till hjälp ett par gånger om dagen… 
Tack Andina för omtanken om andra mitt upp i det du själv upplevt. Skönt att din mamma reagerar så bra på medicineringen. Hoppas hon återställer sig helt efter detta.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Vilken tuff resa det blev för er och tack som informerar.Ska ta det med mina gammla föräldrar så dom vet att det inte alltid betyder det värsta.
Mor är snart 79 och far snart 83 så det här var bra info att få reda på.
Tack snälla och hoppas hon nu piggnar till ordentligt din mor 
Andina jag tror tt det är många som kanske hört men ej registrerat informationen.
Det är ju många processer i kroppen som tillhör det normala åldrandet som man inte tänker på.
kroppsvätskan reduceras +muskelmassan.
hjärt-lungkapaciteten en 85 åring har tappat ca50% av sin kapacitet
Njurfunktionen med 50%
Leverfunktionen
Immunförsvaret Färre vita blodkroppar som fungerar sämre = ökad risk för infektioner
Nervsystemet Färre nervceller kapaciteten nedsatt fungerar långsammare reflexer stelhet Risk för fall och förvirring
Hörselceller tillbakabildas eller dör.
Liteförvirrad kan man också vara men man brukar kunna komma i håg efter en stund eller bit vis.
Dom blir skörare våra nära och kära.
Här är en sida som skriver om detta.
Önskar bättring för din mor, Andina!
Tack själva allihop!
Jobbigt med din morbror, Amandla. Det är sant, oron ligger där och smyger sig på sakta men säkert allt efter som våra anhöriga blir äldre… Och inte vill man se det heller… egentligen… 
Och Tack Tin-TIn och Gunilla - jättebra information! Den är bokmärkt! Ja, det är så jag har förstått det nu också. Det var en bra lärdom jag fick! Bättre sent än aldrig… 
*-
-*
Scrollar ner….
Precis det min mamma åkte in på sjukan för dagen innan Julafton (bla) Det märks direkt då hon får urinvägsinfektion, även då den är lindrigare.
Innan pappa dog, så blev han också påverkad, såg bla syner.
Önskar dig och din mamma det bästa söta fina Andina <3
Tack Andina! Detta med förvirring hos aldre i samband med urinvägsinfektion visste jag om, de kan också bli helt kraftlösa av detta.
Fint av dig att du tänker på andra när du har det tufft själv.
Krya på dig kramar till din mamma och till dig! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack Bybosan o Indiania också! 
Tufft med din mamma och pappa som också råkat ut för detta, Bybo! Jag tror min mamma fick nå'n synrubbning också - men lite svårt att avgöra eftersom hon inte riktigt var "förstå-bar"…
Ja, det verkar som att de flesta gått i samma skola - jag undrar vilken skola det är, för den gick inte jag i.. ;). Jag har inget minne av att jag fått lära mig dessa förvirringstillstånd någonsin. Men det är ju hundra år sedan jag gick i skolan också… Men jag är glad att känna till det nu!
*
Härliga själar här inne på Healing - och med mycken kunskap! Det gillar jag! 
Va fint av dig att dela med dig av dina upplevelser. Kram
Vet inte varför jag fick ögonen på den här tråden just idag Andina, men allt brukar ha en mening, så jag plockar fram den och tackar dig för informationen.
Det här med förvirring vid urinvägsinfektion var inte jag heller medveten om. Hoppas nu din Mamma sluppit vara med om detta efter det att du skrev den här tråden i vintras.
Fy vad otäckt! Att först inte hitta sin mamma och sen mötas av det!
Men så skönt att det "bara" var något så enkelt.
Jag som jobbat inom vården har stött på detta otroligt många gånger men bra att påpeka ändå att det ibland är enklare än man tror.
Massa kramar till dig och mamma!
Tack Majlar, Frodig o Plutopellis! 
Ja, Plutopellis, det var läskigt att behöva ringa runt till sjukhus o polis innan jag till slut fick 'napp' och reda på var hon fanns.
Hon är återställd från just de problemen nu i alla fall.