Varför beter hon sig så?
Hej!
Jag är skötare på en häst som jag rider någon gång i veckan.
Hon är ganska snäll och så där på marken och i hanteringen men i ridningen blir hon konstig. Jag tror inte det har något med hennes utrustning att göra för hon blir bara konstig när man rider i paddocken/ridhuset. Skogsritter är inga problem! Kan det vara att hon tycker det är tråkigt på inhägnat eller har hon dåliga minnen av att vara i paddock? Hennes problem i paddocken är att hon bara vill skritta, om man skänklar på med fötterna, för att man vill öka till trav blir hon sur och sparkar och stegrar sig lätt. Jag har ramlat av pga detta och det är lite långtråkigt att inte kunna göra något mer än att skritta i paddocken.
Det är lite konstigt, för hon blir inte lika sur och vresig om man skänklar på med rösten, men sur blir hon ju. När hon börjar att bete sig illa, hoppa, sparka, och hålla på så är det ända sättet att stoppa henne genom att säga "ptrrrro". Att man försiktigt drar i tygeln struntar hon helt i. Det blir nästan bara värre av det. Jag antar att hon kanske känner att det blir för lite svängrum i paddocken, då den inte är jättestor, men ridhus är ju stora och vad jag har förstått så är problemet lika stort där. Inte helt säker men.
Och sen har vi det är med hagen. Hon väver och springer fram och tillbaka längs staketet hela tiden. Hon springer alltid med huvudet över staketet. Som om hon letar efter någon eller bara helt enkelt väntar på att få komma ut. Är det ren stress eller är det någon hon saknar etc.?
Hästvana, som inte, välkommen att prova!
Alla svar tas emot med tacksamhet!
Jag skulle gissa på att hon inte känner sig tillfreds med att vara "instängd" plus att hon hellre tar ordkommando än att bli fysiskt styrd.
Tänkte på en hund mor min är ute och går med. Vi vet inte historien på den omplaceringen, men hamnar han vid stängsel så vill han bara vandra oroligt framåt utefter stängslet. Kanske han får tillbaka känslan av instängdhet och vill hitta vägen ut, även fast han ju i verkligheten är ute och har ett annat liv idag.
Jag skulle testa att ha ingången öppen, dörr/grind, och se om det ger skillnad. Att hästen ser att vägen ut är öppen.
#1 Elli8
Okej, hon kanske känner att hon hellre vill bli ombedd att göra uppgifter, liksom inte bli fysiskt "tvingad". Om du förstår vad jag menar.
Det där med att ha en grind öppen, då menar du väl när jag rider?
När man ska till paddocken så går man ut genom en dörr, rätt in i paddocken. Kan prova att ha den dörren öppen. Funderar på om det skulle hjälpa om jag även har paddocksgrinden öppen under ridning så att hon vet att hon kommer ut om det är så. För när man rider, så går hon alltid längst staketet och helst med huvudet utanför också, så det är ju inte ovanligt att ens egna ben drar i stolparna. Fick även en liten idé nu medans jag skrev att jag gör så att när jag ska rida, går jag ut genom stallet, runt på stallplanen (inte direkt till paddocken). Sen går jag in och ut några gånger genom grinden innan jag börjar träningspasset. Några gånger under träningen kan man gå ut och in genom grinden igen så att man visar att öppningen fortfarande är kvar. Vad säger du om det? 
Tack så mycket för ditt svar!
Tycker det du tänkt är värt att prova. Jag tror att både hästar och hundar är smarta nog att göra saker av särskilda skäl, gäller bara att hitta just det där särskilda skälet och forma om situationen.
Gul färg är störande för många hästar/kor och "konstiga små saker", så det behöver inte vara inhängnanden/instängdheten i sig utan något annat. Så försök se där ni vistas med nya ögon och hitta märkliga objekt.
Ja, jag hoppas jag får chansen att testa i veckan! 
Tack för ditt svar!
Vad som kommer till mig är trötthet hon jagar emot omvårdnad kommer till mig är väldigt stark-ta hand om mig mer, fokusera på markarbete lägg ifrån sadel/träns och ridning ett tag. tjata inte på mig säger hon. Förslag är horsemanship övningar från marken det finns förslag att söka på från nätet.
Och som med hästar generellt skulle jag kolla sadel och hur den ligger munnen tänder osv för att se över sådant som är på utsidan av hästen.
En annan sak som kommer till mig är vikten av bilder. hästar uppfattar också information via bilder. Dvs de bilder ryttaren sänder över till hästen tas emot av hästen som är ett väldigt intuitivt djur. Så ett litet råd är att ge fina goda bilder av vad du vill ska hända eller hur du vill att hästen ska reagera i olika situationer.
Allt gott och Lycka till!
#5 gladadjur22
Bra tanke med markarbete! Ska berätta för hästens ägare och så ska jag se om hon kan arbeta mer med det. Utav privata själ så markarbete passar ju bra in i hanteringen i stället för ridning för ägaren. Du skrev att hon har lätt för att ta bilder från andra. Men är det lätt för mig att se vad hon tänker och vill? Istället för att "bara" ha bilder där som hon tar av? Har aldrig provat Djurkommunikation, men är hon lätt för en nybörjare så övar jag gärna på henne. Tack så mycket för ditt svar! 
Vill tillägga att hon har blivit svårfångad i hagen, hon har inte blivit riden på ett tag så anledningen att hon inte vill komma är ju inte för att ridning är tråkigt, antar jag. Det är lite ledsamt för hon är ju inte folkskygg utan hon vill bara inte ha kontakt, försökt att bara klappa henne, och vissa gånger ignorera henne, men hon bryr sig ändå inte. Alltså att hon fortfarande springer iväg och inte vill ha kontakt. Jag förstår liksom inte. Någon som såg något som kan ha med detta att göra? gladadjur22 du skrev att hon ville bli ompysslad men hon vill inte komma till mig hur gör jag då? 
Följer tråden med intresse :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Hej Maya_Piraya
Här kommer mina kommentarer;
Ett exempel på hur bilder kan fungera med hästar alla hästar är tex om du har hoppat över ett hinder någon gång? När du är med hästen och ser framför dig hur hästen hoppar över hindret så är det just de bilder du sänder ut. Sitter du däremot på ridbanan och tänker att hästen river hindret så är det just de bilderna du sänder ut och då ökar sannolikheten att hästen kommer att riva bommen.
Omvårdnad och stimulans är viktigt som sagt och en uttråkad häst kan ju hitta på en massa olika tix för att uttrycka sitt missnöje. För att ge dig flera råd skulle jag behöva vara på plats för att se dig tillsammans med hästen och hur ni är tillsammans. Prova med det klassiska "havretricket" för att få in henne ta med något till hagen som hon gillar och gör ingen stor grej av att hon inte kommer till dig i hagen!
Lita på att dina bilder påverkar din häst på det sättet du vill och se vad som händer. Det behövs ingen kunskap i Djurkommunikation för att ge din häst de bästa tänkbara bilderna, dom skapar du själv. Om du är intresserad av att veta mer om Djurkommunikation så finns olika kurser utlagda på nätet.
Stort Lycka Till!
Vacker häst och hon känns som en liten spjuver men oerhört snäll i sinnet.En envishet att få sin vilja igenom och det här med Djurkommunikation sker egentligen väldigt enkelt.
Jag vet med mig själv att jag omedvetet sänt bilder och tankar till både häst och andra djur.Vi tar ett exemel och det var en häst som tyckte det var hur roligt som helst att kasta av mig på hinderbana,dressyren gick hur bra som helst men så fort det kom till hoppning så var det tvärnit vid hindret och hästen satte ner huvudet mot marken och på så vis åkte ju jag av förstårs.
Det hände ett par tillfällen till en början och omedvetet tog jag med mig detta i tanken och sände dessa tankar vilket också resulterade i att jag åkte av och hästens beteende fortsatte.
Tänker på det som händer både i paddocken och hagen att du tänker på hennes beteende och på så vis förmedlar tanken vidare och känsliga som djur är snappar dom upp och lyssnar för att sen fullfölja det dom fått till sig av oss som ryttare.
När jag lärde mig om djurkommunikationen började jag träna bort detta och riktade helt andra tankar till hästen som bråkade vid hoppning och efter ett tag var vi båda över hindret och inte bara jag medan hästen stog kvar och tyckte ju det där var hur roligt som helst.
Försök att tänka tankar hur du vill hon ska bete sig,det kan vara lite trögt att ställa om sitt tänk speciellt när du blivit van vid hennes beteende och med bild och tanke förväntar dig detta innan ridturen,i hagen,i paddocken.Men lite träning så kan du ställa om tanken och sända henne bilder där hon inte går med huvudet utanför paddocken och trycker dig mot stoplarna.Det där med öppen paddcok är en bra tanke men riksen att hon sticker med dig ökar och på så vis tar hon mer kontroll med nya beteenden när det är du som ryttare som ska bestämma och ha kontrollen på henne.Viljan kan vara stark hos djur det vet vi.
Jag vet inte hur mycket dressyr du rider men ett annat tips i just paddcoken är att försöka få henne att gå ner på tygel som man gör under tävling då måste hon lyssna till dina kommandon i både skritt,trav,galopp och en häst som går ner på tygel måste ju ha hals ,huvud,rygg och kropp i en perfekt hållning och inte utanför paddcoken så det kan vara ett alternativ.
Longering tror jag hon skulle må bra av i just paddock för då har hon ju ingen chans att sätta huvudet utanför staketet utan är bunden till longerlinan och måste då gå riktad in mot dig med huvudet och på så vis träna bort det beteendet.
Jag undrar om det inte kan har rört sig om någon form av skrämsel.kanske många barn kring paddocken eller någon med hastig rörelse som hon vaksamt kollar hela tiden för det sitter i att hon blivit skrämd.Men det kan ni träna bort och har du någon som kan longera även med dig på ryggen så lär hon sig snart att även med ryttare på ryggen så håller man sig innanför paddocken inte utanför.
Men framför allt sänd henne bilder och tankar på hur du vill hon ska gå det är ofta där vi lätt gör misstaget att ge fel signaler fast vi inte alls menar det.Lycka till,tror det löser sig men ge henne tid att bli trygg i att inget ont finns i paddocken.En härlig skogs galopp är också att rekomendera så hon får ge riktigt utlopp för sin överskotts energi för hon känns som en fri själ som vill flyga fram 
#8 gladadjur22
Tack så mycket! :) Har inte ridit henne mycket alls, men ska tänka på det de få gångerna jag rider henne! :)
#9 wolfheike
Mycket spännande. Du har lärt mig en hel del med din text! :D Jag ska i fortsättningen sända bilder till henne! :) Har ju precis som du gjorde omedvetet skickat bilder till henne eftersom att man tänker sig att hon t ex ska krångla. Den gången jag ramla av satte jag mig i sadeln direkt igen, tänkte hela tiden "Okej, nu gasar jag på lite. Hoppas hon inte krånglar, hoppas hon är snäll!". Då blir ju det automatiskt, och ganska självklart att jag skickar de "dåliga" bilderna till henne. Jag tänker i fortsättningen göra det med alla hästar som jag rider och hanterar, för att förtydliga hjälperna för hästen.
Det är många som svarar, o dom som svarar skriver långt. Dessutom många läsningar, verkar som om många tycker hon är intressant. Det är kul att få sån bra hjälp från er här och väldigt glad och tacksam över vad ni berättat och lärt mig. Det upskattas i stora lass! :)