Tipps på vad man kan göra
vad kan man göra när man inte kan somna ?
har försökt sova sen 22 .
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Springa, lyssna på lugn musik, promenera, försöka tömma huvudet. Allt beror ju på varför du inte kan sova till att börja med:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
tack , tror att jag ska testa lugn musik
**_
hej Power! Hoppas du hittade ett sätt att somna inatt. Det finns nog en hel del hjälpande idéer i trådarna här.
Det jag tänker på är att man rent allmänt kan försöka rensa tankarna i någon form av meditation där man låter tankarna komma, och passera utan att bry sig så mycket om dem. Som i uttrycket in genom det ena örat och ut genom det andra.
Det andra viktiga är att försöka sänka hjärnfrekvensen. När vi sover har vi olika grader av lägre hjärnfrekvens än när vi är vakna.
Man kan arbeta med andningen, och avslappning vid varje utandning, så att den liksom lägger sig djupt nere i magen. Man kan visualisera att man vilar på ett mjukt moln eller sjunker ner i en mjuk blomsteräng och att kroppen känns tung och tillfreds.
Det finns en uppsjö av hjälpande musik. En variant jag testat just när hjärnan varit som mest igång, och förmodligen en massa stresshormon pumpats runt i kroppen, det är meditativ övertonssång (har en speciell cd jag tänker på). Den sänker hjärnfrekvensen även om man inte klarar av att slappna av och tömma huvudet med andra metoder.
Jag har också låtit andra använda den. Personer som inte brukar prata om avslappning och meditation och sånt. Där har det fungerat mycket bra.
Ja, det var några tankar och tips från mig
. Sömnen är ju så viktig och behövlig för oss. Du får säkert flera tips här. Ta hand om dig!
Jag brukar dricka mjölk- först blir jag lite pigg och sen blir jag väldigt sömnig 
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Bra Carlo
, det glömde jag. Numera mixar jag varmt vatten med en skvätt grädde, för just det där lite varma lägger sig så gott och fint som bomull i magen.
Jag undrar jag, mjölk har ju använts "i alla tider", vad det är som är så bra med den. Någon här som vet mekanismen/kemin bakom den här huskuren tro?
Jobbigt att inte kunna somna Power.
Lyckligtvis har det sällan hänt mig, men de gånger det hänt så har det oftast berott på att jag somnat en stund under eftermiddagen eller kvällen.
Du har fått bra tips redan och det är som det skrivs, viktigt att få ner pulsen, hjärtverksamheten och komma in i en halt annan andning än när du är vaken och i farten.
För mig fungerar det med att jag ligger avslappnad och spänner con slappnar av i olika muskler…
Börja nere i fötterna. Spänn tårna, ligg så ett par sekunder, slappna av.
Spänn vristerna några sekunder, slappna av… osv upp över hela kroppen går du med den övningen. Jag brukar somna när jag kommit upp mot ansiktet. Kom ihåg att du har många fingrar. Dem spänner du och slappnar av i, ett efter ett.
Lycka till nästa gång och till den får vi hoppas dröjer länge.
tack för alla tipps ,, tog musik , moonlight sonata mozart . och andades lungt så gick det , somnade nog någon g vid 3 och vaknar vid 8 hoppas det går lättare att somna i natt.
**_
Så bra att du hittade dina "hjälpare" Power.
Nu önskar jag dig en bra söndag, med regn eller sol
!
tack det samma
**_
Frodig- mjölk innehåller laktos Som är mjölkets socker , socker tas upp av blodet väldigt snabbt och försvinner snabbt vilket resulterar till att man blir trött :)
Hälsningar,
Carlo
aa , glömde säga det , jag dricker inte mjölk . men tack för din om tanke carlo ska lägga det på minnet ändå
**_
#11 Aj då! Drick/ät något med socker då- samma effekt!
T.ex en frukt- den innehåller ju druvsocker som tas upp av blodet väldigt snabbt- och som försvinner lika snabbt 
Hälsningar,
Carlo
aa . får ta och testa det nästa g
**_
#10 Bra förklaring Carlo
, kommer ju ihåg när du säger det att jag sett rådet att ta lite sött en stund före sänggåendet för att lättare somna, men först nu med din förklaring ramlar poletten ner här. Så hänger det ju ihop ja!!
Tack Carlo
!
#14 Nemas problemas! 
Hälsningar,
Carlo