Stensöta?
mediterade i kväll och fick upp stensöta, vad säger den då? Förstår att färgen vill visa mig helande och att växten är seg, både som växt och som art har den ju funnit ett tag. Men mer?
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Så här skriver Solöga om stensötan.
Stensöta
Texten ur solögas bok är bortmodererad p.ga. upphovsrätten. Förlaget tycker inte om att vi lägger ut texterna/ Sajtvärden
" Var nära naturen - var när dig själv "

Även om jag svarade dig i tråden inne på tarot i fokus så svarar jag här inne också för kanske fler som vill veta lite om stensötan som läkeväxt.
Stensöta är ju en av dom riktgt gamla läkeväxterna och började användas av både grekerna och romarna för över 2000 år sedan.
Den användes även i dag för samma sak mot Bronkit, gallbesvär och för
lättare förstoppning eftersom den är milt avförande.
Den är även maskdrivande.
Det är själva roten man använder som läkeväxt inte bladen.
Man torkar roten och den smakar milt av lakrits och är lite sötaktig i smaken o man använder den även i läkemedels industrin i vissa hostmediciner.
Lasse
Tack Indiania kändes rätt ända in! Det Lasse skrev var svar på en grej jag inte frågat om men behöver då veta. En slags tröst och pepp från andra sidan. Häftigt hur vi får stöd när vi behöver men kanske inte ber om det.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Gott att höra Skogshumblan! 
" Var nära naturen - var när dig själv "

Men jag förstår varför den är hostdämpande.
För har den även en laxerande effekt så vem tusan vågar hosta he he.
Lasse
Vad härligt Skogshumblan med det stöd och den 'inspiration' jag tror att du kände från Andevärlden!
Stensöta hade jag alldeles glömt bort! När jag läser denna tråd så slungas jag tillbaka till min barndom! För då åt jag ofta rötter från Stensötan, färska rötter. Och jag tyckte det var så gott! Men så har jag alltid älskat lakrits också! ;) Det var så härligt att kunna äta naturens godis när man ville (sommartid då förstås…).
Jag har förstått att det är en gammal läkeväxt men inte vetat för vad och inte tagit reda på. Men nu vet jag bättre. Tack för denna tråd! 
![]()
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Intressant skogshumblan.
Tänk vad mycket man kan få till sig när man är öppen för det. Visar sig ju ofta i symboler.
När jag tänker på stensöta ser jag en liten låg växt med vita blommor, men det var helt fel
Lite som skogstjärna, trodde jag.
Intressant också att höra vad den kan användas till.
Solögas ord är alltid vackra och det man behöver höra.
Så fint budskap till dig Skogshumblan
, och på flera sätt också.
Jaa, tecknen finns omkring oss hela tiden, och när det flyter på som bäst så kan vi surfa på dom
.
När vi är tröga så blir dom ibland överrumplande och drastiska
.
Jag tror tiden är mogen för oss att träna upp vår förmåga att läsa av mer och mer
.
Vad tror ni, känner ni igen det?

Tack för påminnelsen. Precis som Andina brukade jag plocka och äta rötterna färska som barn. Kanske det är dags igen! En naturlig hostmedicin just nu skulle inte vara dumt!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus