Healing iFokus

Healing

Etikettmat-för-själen
Läst 3060 ggr
majlar
1

Brännässlor

http://carlg.org/nasslor.html

En helt underbar sida om man gillar brännässlor.

Ut och plocka

Andina
0

Åh, Majlar, Tack! Det var en bra sida! Jag har lite brännässlor här hemma men har inte kommit mig för att 'ta hand om dem' - men "tänkt göra det" många gånger… Men det vore väl 'sjutton' om jag inte får häcken ur i år.

Grobladen som växer intill är ju bra också, ifall man råkar bränna sig! ;)

Sidan är bokmärkt och jag ska läsa på ordentligt nu innan nässlorna växer upp.

Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

Nå'n som har bra idéer och tips på hur man kan göra med brännässlor man plockar? Pulver, torka, recept (nässelsoppa t ex) o s v? Jag har någon gång läst att man helst ska plocka "nya blad"…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[GunillaF]
0

Tack för en bra länk majlar!Glad

majlar
0

Jag brukar torka och pulvrisera. Man kan även "kasta in dom i frysen precis som dom är".

Väldigt nyttigt att sprida över hundmaten. Billigt och bra hälsomedel.

tarotlasse
0

Jag brukar plocka dom här allra första brännässlorna och använder vanliga engångs handskar.

Så tvättar jag och skjöljer dom sedan så vatten nässlor och grönsaks buljong ocj kokar det en stund.

Det blir en jätte god soppa gillar man kött kan man tillsätta frikadeller i soppan. Men fungerar lika bra utan gott blir det ialla fall.

Lasse

Andina
0

Tack Majlar! Jag har också tänkt att torka och pulvrisera vore kul - så kan man ha lite 'nässlor' även under 'icke-säsong'.

Tack Lasse också för receptet! Verkar väldigt enkelt också. Lägger du hela nässelblad eller 'strimlar' du dem?
Jag har faktiskt aldrig smakat nässelsoppa - så det kommer att ligga högt på min prioriteringslista.

Bara för det blir jag sugen på Spenatsoppa! Kanske det blir kvällens meny… (spenatsoppa på grädde, vitlök och lite chili… med ägghalvor…). Hungern börjar göra sig påmind… :)

tarotlasse
0

Det är väldigt enkelt och jag tar i hela blad och det  blir väldigt likt spenat soppa  så du kan göra precis det samma och byta ut spenaten mot nässlor.

När barnen var små var det en uppskattad utflykt o plocka nässlor och sedan göra soppa på spritköket ute i skogen o en bröd bit till detta.

Blir nästan ännu godare när man får äta det ute i naturen.

Lasse

Indiania
0

Tack Majlar för en jättebra länk Skrattande

Har letat efter ett recept på nässelsoppa som jag fått av en gammal tant för många år sedan men hittar det inte.

Minns i alla fall att det var buljong och lite grädde i soppan och ägghalvor till och den var väldigt god.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
0

Det låter ju som spenatsoppa, Indiania. Jag har alltid varit säker på att jag tycker om nässelsoppa - så jag fattar inte varför jag aldrig provat… *korkat!*

En annan fråga från en nässelnovis - Skäms - bränns nässlorna fortfarande när man sköljt av dem? ;)))

Indiania
0

#9 Det skulle jag tro att de gör Andina.Flört Kanske någon annan vet säkert?

[GunillaF]
0

Jag har aldrig gjort eller smakat nässelsoppa jag heller… Hm och här som det finns så mycket av dem.

Men jag har hört av andra att nässelsoppa smakar ungefär som spenatsoppa. Så nässelsoppa med ägghalvor borde vara jättegott!Flört

[Chakra]
0

Undrar om man ska våga sig på det där med nässelsoppa?GladHar inte provat.

Tack för tipsen!

Indiania
0

Chakra varför inte? Det är ju jättenyttigt men nässlorna skall vara späda!Flört

[Chakra]
0

#13 Jag har nog ett antal sådana i trädgårdenGlad

[dandamimm]
0

Tack Majlar för en jättebra länk, den sidan har jag aldrig sett.

Jag torkar nässlor till te och gör soppa, då och då. Det är väl allt i nuläget. Innan när jag hade kaniner så torkade vi nässlor som extra tillskott för dem under vintern.

Förr gjorde man tunnt tyg till t ex underkläder av fibrerna i nässlornas stjälkar, det vill jag testa men har inte kommit så långt, ett steg i tagetGlad