Bildövning 4- Vad känner du?
En bild säger mer än tusen ord…
Dockor och clowner har vi nog alla fascinerats av nå'n gång. De är ju redskap för oss att uttrycka oss - de blir också "symboler" för något som vi vill förmedla. Särskilt för barn - men även för många vuxna. Hur många har inte nallar, mjukisdjur och dockor hemma även som vuxna? Jag har, t o m i bilen! ;) (Men så är jag ju som jag är också…)
Säger denna bild dig något? Vilka känslor får du när du ser på bilden?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Vilken härlig bild Andina!
Blir glad av den.
Gladjen går att hitta överallt, den behöver inte ta stor plats föt vi skall känna den rätta glädjen i tillvaron.
Clownens färger gör mig glad även om jag kan känna att det finns sorg också i vår vardag.
Jag har en jättestor Tiger som jag plockar fram då och då….så har jag två söta dockor högt uppe på ett skåp.
Tack för du ger oss dessa bilder att fundera på! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Vet inte varför, men ordet konstnär ploppade upp i min skalle.
Kanske jag ska sätta några färgklickar på duken som väntar på mitt staffli!!!
#2 Ja clownen är väl en stor levnadskonstnär?
Vad kul om du börjar måla Gunilla. På mitt staffli händer ingenting nu för tiden.
Ja, vad roligt, Gunilla! Om du, och du med, Indiania, laddar pannån med färg - så kanske vi får fler bilder att 'öva' på! ;))
Jättehärligt i alla fall att du kom att tänka på ditt målande! 
Ja, Indiania, du har så rätt, visst är clownen en levnadskonstnär! Härlig association! (Jag har en liiiten tiger, bl a, i min bil… ;) )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Jag känner sorg och ensamhet. Clownen har oftast en tår målad på kinden.
Jag gillar inte cirkus och där är ju clownen mittpunkten kan man säga. Cirkus för mig är ångest. Artisterna kan ramla ner från trapetsen, dom kan även ramla ner när dom ställer sig på axlarna på varann. För att inte tala om alla djur som är med. Hur mycket har dom inte fått utstå för att till slut göra som djurskötaren vill. Hua. Det blev lite konstigt det här men det ena ger det andra.
Clownen är en sorgsen person. Leendet är ditmålat och jag undrar alltid. Hur glad är han egentligen.
Jag tycker inte alls att det blev konstigt Majlar! Jag har lite liknande upplevelser, jag återkommer med dem senare (bråttis nu).
Och det är ju precis det, vi tolkar bilder efter vårt eget inre. Även när vi kanaliserar Healing eller Budskap, även när vi pratar eller tänker på andra människor. Allt vi uppfattar går och påverkas av vårt eget, vårt inre, våra upplevelser, vårt liv, vårt förhållningssätt!
Därför, tycker jag, att det är "viktigt" att inspireras av andras upplevelser av bilder och symboler (inkl drömmar) också. Det ger mig större möjligheter att 'hitta rätt' i mina associationer, det vidgar "min horisont"!
Tack alla go'a för att ni vill leka och inspirera mig! 
En sliten liten människa som önskat att den gjort fler roliga saker i sitt liv
är min första känsla.
Ensamhet, känner jag.
Tycker inte om clowner och cirkus med mera.
Känner mig så glad idag, men när jag ser bilden kan jag inte känna glädje.

Oj för mig är det en väldigt känslosam bild jag känner mig förälskad men även väldigt rörd.
Precis som jag fått en bekräftelse på en kärlek eller motagit en kärleks handling från ngn.
Får även upp att man trivs och behöver stunder för sig själv.
Det är både eftertänksamhet och starka känslor med denna bild.
Får även upp kreativitet skapar glädje med denna bild.
Lasse
Hej!Jag får en känsla av att vara på en nattlig astralresa(äventyr) och att han sitter och vilar och känner sig trygg(pinglar med benet).
Vilken rolig bildövning!
Ush fy! Den här bilden gillade jag inte alls, den gav mig kalla kårar. Antagligen pga gubbens alla skräckfilmer jag tvingats se :(
En trött clown som vilar efter allt stojande och skrattande..mig säger bilden att man ibland behöver vila och stilla sinnet, medan man funderar på om och hur man ska gå vidare efter vilan.
Som att clownen som alltid skrattar och roar andra, behöver vila och hämta krafter för att fortsätta vara andra till glädje.
Men att clownen har fler mörjligheter,, om h*n bara vågar se ut genom fönstret och till nya möjligheter
U R us
Härligt att se hur olika vi uppfattar denna bild också!
Själv tycker jag väldigt mycket om bilden - men jag anade att det finns de som upplever den lite mindre behaglig.
Själv upplever jag den som att han befinner sig i Universum sittandes på en enkel 'gunga' och ser ut över 'nejderna' därifrån. En nattresenär som sitter och funderar vilket 'hyss' han ska hitta på härnäst. Det ser ut som om han är ensammast i hela världen - men det är inte alls den känslan jag får.
Men den allra första tanken som slog mig var just cirkus (som du fick till dig också, Majlar). Och de gamla traditionella cirkusarna hade alltid djur med sig och jag led med djuren så oerhört! Cirkus och djurparker är inte ett liv för ett djur som jag ser dem - jag blir förtvivlad av dem…
Men när jag "såg bortom" mina egna minnen av cirkus - så fick bilden nya dimensioner. 
Jag känner som tidigare + ännu mera glädje.
Jag blir glad av färger!
Jag älskar clowner, i alla dess former. Det som jag tänker på är att de bakom allt smink och inom sig själva, gråter.
Varför de gråter..om de gråter av ensamhet eller för att världen är som den är för att alla inte kan hålla sams får man ju känna efter inom sig sjäv.
Men jag älskar clowner och de där skräckfilmerna har aldrig påverkat mig.
# 14 säger mig att barnasinnet finns hos clownen och att han genom den förmedlar den till alla andra, det är liksom clownens uppgift i livet.
Och då får man vara lite "borta" i sinnet och se allt det som ingen annan ser och därmed uppleva allt underbart som de andra inte ser. Att se bakom och att se horisonten fastän den ju är långt långt borta, att ta hem den till sig själv.
Clownen har allt under kontroll och alla energierna födar omkring henom och gör alla glada, så han kan ta det lugnt för det h*n har satt igång sköter sig självt just nu.
Fantasi
U R us
Den nya bilden känns både sorgsen och lycklig. Som om det är ett väldigt gammalt minne, ett väldigt lyckligt minne men sorgsenhet att det just bara är ett minne…
Barnen och clownen, ja de hör ihop
Ännu mera glädje i bilden nu den är mera påtaglig…..inget går upp mot den sanna barnaglädjen.
Säger som Gunilla färger gör mig glad, jag lever upp till färger!
Här känner jag ett foto på väggen hos någon när barnen var små; en fin och rolig tid. Mycket glädje i bilden.
Jag upplever den andra bilden som ett minne. En tid som lovade lycka och glädje och man lekte i lekstugan. En härlig tid då allt var 'lekande lätt' - och framför allt roligt.
Men - Jag upplever också ett avstånd, en "ouppnåelighet" - clownen och fönsterkarmen är som en gräns mellan mig (betraktaren som ser detta) och det jag ser. Det är kanske tiden som är själva gränsen, jag är här och nu, men bilden är kopplad till då.
Det är som att clownen visar minnen/bilder från det förgångna…
Clownen är lite "dörrvakt" mellan de två olika 'världarna' - han bestämmer! Eller är han länken - som förenar de båda världarna…?
Sorsen bild,,,, Clownwn ensam i det stora mörka,,, tvingas att dölja sig själv och visar en yttre glättig fasd . Tvingas följa förväntan från andra,,,,
"ensam är stark, blev mitt försvar"
Bilden i sig trollbinder,, men gör samtidigt skavande ont,,,,,
Bilden gör fortafarande skavande ont,, men käns nu mera naken,, mera sårbar,,, Det finns nu en öppenhet i bilden som bjuder in till det som Är…
Den där smärtan känner jag igen, Rore - bra uttryck, "skavande ont"…
Jag känner mig utestängd och övergiven av den nya clowbidlen. Dom ser honom inte där han sitter och är lämnad i ett hörn.
Otroligt fina och uttrycksfulla bilder.
Jag instämmer dock med majlar….
Kände först vemod och ensamhet från första bilden. Sedan livsglädje och inspiration från den andra - men clownen är fortfarande utanför.
En missanpassad och sorgsen själ (skulle kunna vara ett mobbat barn) medans livet leker för de andra utanför.

Intressanta vinklingar om clownens 'utestängda känsla', mobbing o s v… Sorgesamma känslor.
Ensamhet,ledsen känsla, otrevlig utstött,men jag gillar verkligen inte clowner

Jag kände övergiven och bortglömnd, sen fick jag se att #23 hade skrivit det också innan jag skrev detta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det är lite dubbla känslor genomgående för denna clown här i tråden.
Clownen är en stark symbol - nästan alla blir berörda av den, på ett eller annat sätt. En del upplever glädje med den, andra upplevde sorg och ensamhet, och en del upplever 'både och'…
Kanske är Clownen en så stark symbol just för att 'hans' uppgift faktiskt är att spegla (och påverka) känslor!?
Spännande, tycker jag.
Jag håller mig till första bilden. Tycker den är hemsk. Något ondskefullt som lurar i hörnet.
Jag tycker inte om clowner, har aldrig gjort det. De skrämmer mig!