Valborgsmässoafton 30 april
Go'Morron alla go'a människor!
"På kvällen på valborgsmässoafton hälsar vi våren välkommen genom att samlas kring valborgsmässobålen och sjunga vårvisor. Tal hålls till våren och skålar utbringas.
Valborgsmässoeldar
Sederna kring Valborg är dels inhemska, dels av tyskt ursprung. Valborgsmässoeldarna tändes ursprungligen för att jaga bort både rovdjur och övernaturliga varelser innan djuren den 1 maj släpptes ut på bete för första gången under våren. Omkring eldarna fördes oväsen – man sköt, slog på trummor, skramlade med grytlock och skrek.
I Tyskland trodde man att häxorna hade häxsabbat på valborgsmässoafton och därför tände man bål i det fria för att hålla dem på avstånd.

Tradition som lever kvar
I Dala-Floda har man fortfarande en tradition med valborrar.Valborrar är utklädda personer som helst ska vara ”fulare än trollen” och föra oväsen vid eldarna. Traditionen lever kvar från en tid då man trodde på häxor och troll som skulle skrämmas bort inför våren och sommaren."
_
En riktigt god Valborgsmässoafton på er alla!_

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
God morgon Andina!
God morgon till er alla!
Härligt att få läsa lite historia om våreldarna. *niger fint*
Go Morron Andina och alla ni andra goa som kommer in här eftersom
! Jag önskar också er alla en fin Valborgsmäss.
Kul info du kommer med Andina. Jag hade glömt det där att man ville skrämma bort allt som hotade tamdjuren innan dom släpptes ut.
Vi har ju så mycket traditioner för oss där vi glömt bort grundorsaken till varför vi gör som vi gör. Och det här var ju ett jättebra exempel
.
Jag kommer att sitta som eldvakt på senheten ikväll vid vår Valborgsmässoeld.
Godmorgon på er alla!
Valborgsmäss vid brasan är en fin tradition, tycker det är så fint att höra manskören sjunga.
Ha en trevlig valborg!
" Var nära naturen - var när dig själv "

God morgon på er allihopa
Tack för att du berättar för oss, säger som frodig, vi glömmer en del av orsakerna till att vi firar.
Fina bilder som vanligt, tack.
En lite tveksam sol kikar fram idag, hoppas hon bestämmer sig för att stanna.
Ha en fin dag och trevlig Valborgskväll
Godförmiddag alla. Hemmma igen efter en tripp till Stockholm och lillgrabben. Var där med inflyttningspresent.
Underbart väder och besök på skansen och, ett måste, besök i Kungsträdgården där körsbärstrtäden stod i full blom. Massor med människor som busade och fotade och kysstes och hälsade våren under de vackra träden.
Sen ett besök på Lillskansen där tuppar och påfåglar gick runt benen på en och kacklade.
Det är alltid kul att träffa sonen i Stockholm, men lika glad är jag när jag kommer hem igen till lugnet.
Ha en fin dag alla och var rädda om varann.

God förmiddag alla som kikar in här och en riktigt trevlig valborg. Fina bilder som ni visar
God eftermiddag !
Tack för intressant läsning Andina .Måste kila förbi och önska er en skön Valborg.Såg ett inlägg på en sajt som jag blev så bestört av och kunde inte låta bli att komma in och svara på.
Så vägen förbi healing måste man ju ta och jag hoppas ni får en härlig dag vid brasornas sken 
Shamanwolf och alla ni andra; Go' Valborg på er allihop! 
Nu far jag iväg till mamsi! ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#10 Hej och välkommen Shamanwolf 
God eftermiddag allesammans.
Hoppas nu att ni får en trevlig kväll och var rädd om ögon och fingrar om ni kommer på att ni ska skjuta iväg fyrverkerier!
Thankyou Gunilla 
Ha en underbar kväll alla