Sorg klandrar mig själv
Jag hade hoppat av i fokus och tänkte mig inte tillbaka igen men måste få skriva av mig nånstans och bättre plats än Gunillas healing får man leta efter.Här får vi vara som vi är och jag hoppas jag inte tar för stor plats nu men är i djup sorg och klandrar mig själv så hemskt för jag inte lyssnar till andevärlden och deras varningar .
Igår lämnade jag in mina yngsta katter för kastrering en rutinoperation och dom är c.a 10 månader gamla.Eliah och Noah är bröder och allt gick så bra.Hade en bokad tid som jag avbokade för det känndes helt enkelt inte rätt,jag var orolig att något skulle hända så jag flyttade fram det.
Igår natt när jag vaknade vid 00.30 låg både Eliah och Noah som vanligt med mig i sängen och var hur pigga som helst.Jag började gråta och kände åter oron inför att kastrera katterna,bilder på Curry dök upp när han för ganska precis ett år sedan visade sig i full figur innan Mowglii fick avlivas pga ålder och sjukdom.
Lämnade in katterna kl .8.40 och hämtade dom kl 10 och allt hade gått så bra.Båda två kvicknade till och nyktrade till sig helt,inga snedsteg elle rpåverkan efter nedsövning fanns tvärtom fulla i lek som vanligt och jag var lättad att allt hade gått så bra.
Gick och la mig som vanligt och allt var frid och förj,katterna precis som vanligt inga konstigheter alls.Ni som känner mig vet jag är en nattuggla och somnar tidigt,går upp vid 01-02 och nu vaknade jag vid 24 och behövde gå på toa.
Går in till badrummet och finner Eliah död på golvet.En till synes frisk katt bara somnar in och hade legat död en stund för han var likstel när jag fann honom.
VARFÖR VARFÖR VARFÖR lyssnar man inte till andevärlden och sin guide som varnar när något är fel.Jag kan inte annat än klandra mig själv för Eliahs död för hade jag lyssnat hade han vart i livet nu.
Tydligen klarade han inte av narkosen men han blev ju sig själv när han nyktrat till och gosade,kelade,lekte var som vanligt men sen hittar jag katten död 10 månader gammal 
Jag är förtvivlad och det är mitt eget jädrans fel jag skulle ha lyssnat på Wolf och inte kastrerat katterna.Jag tog död på min egen katt ,hur kan man vara så dum när man så väl vet hur det andliga fungerar och ändå lyssnar man inte.
Enorm djurvän som jag är hur kunde jag låta detta ske,hur kunde jag ignorera vad Wolf påtalat flera gånger,jag bokade av en tid men dumhuvve man är bokar en ny och nu är Eliah död.
Jag klandrar mig själv så in i vassen,det är mitt fel hade jag lyssnat hade detta inte skett.Jag vet uppriktigt inte hur jag ska klara av att bära detta på mitt samvete när jag så väl är medveten om vad andra sidan förmedlar till oss.
Är jag en hemsk person nu som tagit död på min katt ? jag är så slut nu och känner skuld så in i h-vete.Eliah är död och han hade levt om jag bara hade lyssnat på min älskade Wolf.Hur kan man vara så dum.En frisk katt full av liv hittar jag död 10 månader gammal efter en rutinoperation som jag gått igenom så många gånger med alla katter genom åren helt utan komplikationer.
Är detta mitt fel,mitt straff för jag inte lyssnat till Wolf? jag som älskar djuren mer än allt annat och vill dom så väl men nonschalerar varningar och nu är Eliah död .
Känner mig så hemsk och kan inte annat se än att detta är mitt eget fel.Lilla Eliah som är så fin,go snäll.En katt som la sina tassar om min hals och kramades som en människa.Bara senast igår innan jag somnade kramde han om matte med hela sin kropp och tassarna runt min hals.
Älskade hjärtat vad har matte gjort 
Bild från igår innan vi gick till veterinären.Eliah i lillköket och jag kännde jag var tvungen att ta många bilder innan.
Är det här mitt fel ,behövde få skriva av mig för nu känns det hemskt 
Söta Heike
Kramar om dig på avstånd och torkar dina tårar… Det blir inte bättre av att du förebrår dig själv. Han har ju det bra nu iaf och lider inte, eller hur. Det som är gjort är gjort och kan inte ändras på vi kan bara lära oss av det som händer.
Jag skickar ljus och hoppas du vill ta emot det.
Kram Linda
Men go'a Heike! 

Jag håller om dig och torkar dina tårar jag också!
Jag förstår så väl din sorg och dina självförebråelser! Men du har ingenting att förebrå dig själv!
Enligt min erfarenhet av livet är det som sker ämnat att ske, det finns ingen slump, det är redan "färdigt" att det ska ske. Jag vet att du också tänker så ibland. Det gäller inte bara i vissa fall utan i alla.Det betyder också att din fina vän Eliah har andra äventyr som väntar på honom! Och han kommer alldeles säkert att krama om dig många gånger än och viska till dig att han har det gott!
Jag håller om! Jag sänder dig allt ljus och mina varmaste tankar till dig! Många, många tröst o kramar! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Söta goa Heike!!
När ska du sluta slå ner på dig själv? Vi är människor. Du är en människa,, och det är så lätt att kasta skuld på sig själv.
Kanske var det ett sätt för Wolf att tala om för dig att det var dags för Eliha att gå till andra sidan, att det nu råkade ske efter kastreringen är kanske bara olyckliga omständigheter, så tänker jag.
Jag läste ett citat på fb för några dagar sedan som jag tyckte mycket om:
" Döden frågade livet: Varför hatar alla mig, men älskar dig?
Livet svarade: För att jag är en vacker lögn och du är en smärtsam sanning."
Kramar om dig i tanken.
Heike Heike…
Inte klandra dig själv. Förstår hur du tänker för vi har av någon anledning alltid tron att det är vi som rår för saker som sker. Men det är inte så alltid. Vi funderar; "Hade jag gjort så här eller så där så hade det blivit på annat sätt". Men det vet vi inte.
Kramar om dig i tanken och hoppas på att du inte fortsätter att anklaga dig själv
Uch ja det här är hårt och jag bara tittar på honom och hoppas allt är en dröm,att jag vaknar och allt bara är som vanligt.Nyper mig i armen och hoppas det inte känns men sover gör jag ju inte.
Ofattbart och en tomhet som värker i själen.Ser på Noah att han funderar vad som hänt,lilla Noah.Dom sörjer ju dom också som vi.
Tack för varma ord,behövde lite medkänsla,känner jag är i chock.Ena stunden arg nästa ledsen och jag har så svårt att släppa tanken på om jag faktiskt gjort si så hade inte det här hänt.Jag vet det är jättedumt och går väl över,just nu är allt bara konstigt en till synes frisk ung katt bara somnar in.
Har läst om plötslig kattdöd och det kan vara nedärvt med hjärtsjukdom hos katt och inte helt ovanligt att detta sker.Hade min äldsta katt Winston som bara somnade in 2004 men han var ju gammal så det var väntat men Eliah 10 månader.
Ska ringa vet och boka en hälsoundersökning för Noah och se om det finns några fel på honom också som kan vara nedärvt.
Rore vilka sköna ord dom ska jag spara.Tack alla för att ni finns,ibland behöver man andra än enbart familjen och dom nära bara att få skriva av sig.
Uch ja en jobbig tid och jag hoppas innerligt Åsa inte hittar fel på Noah också.
Kram på er goa människor och tack för varma ord dom behövdes 
#6 Vad bra att du beställer tid för undersökning av Noah så du slipper gå omkring och fundera och oroa dig för hur han mår. Hon kanske har en förklaring till Eliahs bortgång också.
Go'a Heike! Det är bra att du börjar släppa ditt 'självklander'! Glöm inte att Eliah har och har haft ett underbart hem fyllt av Kärlek och åter Kärlek! Han har haft den bästa Matten i världen! Han har haft det bästa liv i världen - oavsett hur långt eller kort det blev denna gång. Vänd dina tankar "åt rätt håll"! 
Rore - Helt underbara ord! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Rara Heike, va fint du skriver om lille Eliah men du får inte klandra dig själv. Tänk så många gånger vi har valt att gå emot vår "egen" känsla då vi ibland missar de kraftiga signalerna. Du har inte gjort något fel och det är väl egentligen inget som brukar hända vid en kastrering?
Alla kramar till dig och jag sänder mina tankar och den kraft du behöver för att ta dig igenom det här och försök intala dig att du har inte orsakat det här, det har du inte!

Sajtvärd på Övernaturligt
Heike gumman! *kramar om*
Nej, inte vill andarna straffa dig!
Bara varna dig.
Det troliga r att din lille pojk hade något som heter HCM som finns från födseln http://www.katter.nu/birma/HCM_vad%20vet%20vi%20idag.htm
Det är ärftligt…
Jag har bekanta vars katt dog plötsligt i baksätet på deras bil när de var ute och åkte. Hade varit och hälsat på föräldrarna… Så de fick åka vägen om djursjukhuset akut medans kvinnan försökte ge hjärt och lungräddning, men kissens liv gick inte att rädda. Obduktion påvisade HCM.
HCM är det man hör våra ungdomar och vuxna plötsligt dör i i idrottsutövande. Plötslig död på idrottsplanen…
Klandra dig inte gumman. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Goa Heike!
Visst är vi sådana att vi ofta lägger skulden på oss själva, när vi mister någon vi har kär så letar vi efter något som vi har gjort fel men du har inte gjort hågra fel Heike, allting har en mening,
Din Eliah har det bra där han är nu, det tror jag du innerst inne vet, det är du som sörjer och visst sörjer man djur man mist men kom ihåg att det är inte ditt fel att Eliah somnade in. Han kommer snart att visa att han har det bra och att han älskar dig du som är så fin och sann djurvän.
Varma kramar till dig Heike. 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Håller med övriga här. Tänkte som rore, kanske din guide ville tala om för dig att det var dags för din lilla kisse att lämna jordelivet.
Du ska inte förebrå dig själv. Ingen råder över liv och död.
Det är tomt nu efter din Eliah, men tur att du har din andra lilla kisse kvar. Du får ta hand om den nu och ge tröst. Sätta näsan i pälsen och gosa.
Gråt och sörj. Det är den bästa medicinen. Och minns.
Kram och ta hand om dig.
Tack alla för varma ord och tankar.Fy vad jag sitter och funderar på hur det gick till men troligast är ju hjärtfel och #10 just detta läste jag nyss om att det förekommer.
Noah har fått tid nu på Måndag bara hoppas han inte har något nedärvt han också.
Är helt tom och ställd,tankar far runt och självklander finns men det ger väl sig efter några dagar när allt sjunkit in.Just nu är det bara virrvarr och då kommer alla möjliga konstag tankar.
Brukar inte ta sittningar men min fd mediumlärare kommer till Leksand om två veckor och jag hoppas hon kan få fram mer om Eliah än jag gör just nu .Är blockerad när det gäller honom märker jag så Mia får rycka in och hjälpa till .
De bara snurrar,tanken om han skulle ramlat ner men inga fysiska tecken finns och han var helt återställd efter narkosen.
Stämmer bra Fjäril sällan sker nåt sånt här ihop med kastrering men är det nedärvda fel då kan det hända och det hade nog hänt förr eller senare ändå,möjligen skyndade narkosen på.
Fy jag bara skakar och darrar känner jag,vilken pärs och jag har inte fattat det än och självklat letar man ju fel hos sig själv men vet dom har och haft bra liv,mina katter går före mig dom ska ha allt och må bra ,matte kommer i andra hand.
kram på er och tack för att jag får skriva av mig,men jösses vad jag darrar det är väl chocken kan jag tro.

Vi kan väl alla sända lite healing till dig om du vill? Även om sorgen behöver komma ut så om inte annat för att du ska känna dig stark ändå 
Fjäril, jag hänger på och sänder trygghet, värme och ljus. Om det går bra för dig Heike.
Heike, de andra har sagt så kloka ord som jag instämmer i. Finns inga ord för den sorg du känner. Tänker på dig och dina fina katter. Vila i sorgen och låt den ta tid. Varma kramar om du vill ha.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Håller med dig skogis så många kloka varma ord till alla som har det svårt det bjuder man verkligen på här inne.Ni är toppen allihop ska ni veta ,så mycket värme och djuphet 
Noah och jag har precis vinkat adjö till Eliah,min far fick köra honom till vet där han förvaras ,innan Jurgen från Krema hämtar djur för kremering,orkade inte gå med honom själv.
Snart står här åtta urnor i hyllan men ingen så ung och enbart sjukdom och ålder,en påkörning så nu leker dom för fullt på andra sidan och tycker matte är dum som är så ledsen.
Rore det kan mycket väl vara så att Wolf talade om men jag tolkade det som en varning,har haft känslan hela tiden med Eliah att han bara vart till låns en klok mycket gammal djup själ så kanske inte konstigt att detta livet var kort med den kunskap och det djup han hade.
Har förnimt honom två gånger redan,i hallen och på en hylla.Eliah var den enda av katterna som lekte med sandpluttar från lådan såna där i papp "toalett"och jag har storstädat på morgonen "behövde skingra tankarna med städ"och hängde ut koskinnet som finns i lillköket och några pluttar fanns inte efter att ha damsugit och torkat golvet samt skakat koskinnet men hittar en plutt precis där Eliah brukar peta under koskinnet.
Dom andra bryr sig nada om toapluttar men Eliah var omöjlig på att plocka ut dom och leka.Han satt på diskbänken en gång och hade fått tag på en riktigt lång en,skrattade gott för han såg verkligen ut som Lucky Luke med ciggen i mun.En härlig kille på alla vis men det är dom allihop man bara minns djupare såna här gånger.
Tack för omtanken och jag tar tacksamt emot lite healing och hoppas den hjälper mig att släppa ut smärtan ordentligt för nu var det tungt 
Jag sänder till dig kl 13 om det fungerar för dig? Är hemma igen då och kan sätta mig i lugn och ro 
Är med klockan 13. Kram
Jag är också med och sänder kl 13 
Ja, jag 'hakar självklart på' kl 13 och sänder en massa 'healingbubblor' också!
Skickar dig varma tankar och förstår dig så väl!
Alla har skrivit så fint här!
Kram
Underbara omtänksamma ni 
Varvar ner lite nu kl 13,var nyss till veterinären för jag vill dom ska undersöka Eliah så kanske man får en förklaraing men dom sa som vi här hemma att han somnat in bara lugnt men skulle kolla och återkommer om det är något annat än hjärtstillestånd.
Kramen på er 
Kram på dig Heike! Jag kan bara instämma i alla varma och kloka ord du redan fått här ovan. Skickar också ljus till dig nu!
Tack Amandla och alla ni andra,det kändes varmt och jag brast i gråt som så väl behövs såna här gånger.Man stänger så lätt in borstar av sig och ska vara stor och stark både inför sig själv och andra.
Men det känns lättare med healingen och att släppa fram gråten även om sorgen är hemsk men man måste lätta riktigt på trycket vilket jag så duktigt förespråkar till andra men lyssnar sällan till mina egna råd 

Skönt att "fördämningarna brast" Heike!!!
(Det var precis vad jag upplevde att det hände, under healingen.)
Sorgen är jobbig att bära - men tänk ändå, att mitt i sorgen, inuti sorgen, finns Kärleken! Även sorgen består av Kärlek. När man ser det, så kan t o m sorgen bli 'vacker' - och inte något som ska 'borstas av'…
♥
Visst kan den bli vacker Andina,kan bara skriva under på att sorg är också kärlek inte bara ledsamhet utan smärtan av den kärlek man känner för någon man fysiskt förlorat.Så visst är den vacker om än smärtsam.
Ser på mina fyra katter att dom saknar Eliah och speciellt Noah som går och skriker förtvivlat och vill bara vara i mitt knä.Underbara djur med så mycket kärlek 
#25 Jag kände din gråt under healingen Heike och försökte hjälpa dig att andas bättre! Kram
Tack Indiania det känns lite lättare och nu ska jag släppa fram när det kommer igen och släppa den där stoltheten att vara stark för det syns det lättar trots sorgens smärta ,men ut måste det en nödvändig ventil vi alla har 
#29 Ja visst lättar det på trycket när vi öppnar ventilen men ibland kan det vara svårt, du är en klok kvinna Heike! 
Heike gumman! Jag har etsat ett uttryck:
De tårar som inte släpps ut fryser till is i ditt hjärta!
De må vara hårda ord, men ack så sanna ty stel och bitter blir den som inte gråter.
Skönt att det släppte!

Det är du med Indiania,du om någon har mycket klokt och djupt att dela med dig av 
Vi skrev samtidgt Höstis och så sant det du skriver man blir kall och hård om man stänger inne för mycket då pyser det ut i annat skräp istället 

Att gråta är sunt och friskt. Att gråta är viljan till läkning och healing.
Vill säga varmaste Tack till er alla för era fina ord och fantastiska stöd efter Eliahs bortgång.
Här inne finns verkligen fina människor,vi kan både skratta och gråta och alla är välkommen med sitt.Helt underbart med den fina öppenheten och värmen.
En ros var till er från mig och Eliahgubben 
**
**
Go'a Heike!!!
En fin och fantastisk människa är du! Och Eliah är en go' och vis själ!
Tack fina Heike, du är för go! 

Vad du en gör klandra inte dig själv visst är det sorgligt när våra nära går över till andra sidan och finns inga ord som täcker den sorgen.
Men en helt frisk katt avlider inte av narkosen utan den har haft ngt annat kroppsligt fel.
Så oavsett narkosen eller inte så hade den troligtvis inte blivit så gammal.
Så släpp dina skuldkänslor absolut inte ditt fel att din katt somnade in.
Ger dig en kram i din sorg.
Lasse
Tack du goa Heike
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag känner att den passar här just nu, Heike!
Den är så fin! Och skör!
Kram goa Heike! 

Vill skicka en kram till tröst. Vet hur jobbigt det är att förlora en älskad katt. Saknaden och sorgen är så stor. Den här dikten har jag läst många gånger när jag sörjt och saknat ett älskat djur och vill skicka den till dig också.
REGNBÅGSBRON
Det finns en bro, Regnbågsbron, som förbinder Himlen och Jorden.
När ett husdjur dör, kommer det till en plats bortom Regnbågsbron. Där finns kullar och dalar med mjukt gräs, där våra älskade vänner leker tillsammans
hela dagarna. Där finns vattendrag med friskt vatten, massor av mat och solsken som håller dem varma. De gamla och sjuka djuren blir unga och friska
igen, precis som vi minns dem i våra drömmar.
Djuren är glada och lyckliga, men de saknar någon som betydde mycket för dem, någon som blivit lämnad kvar.
Varje dag springer de och leker, tills den dagen kommer, då en av dem stannar upp, och tittar bort i fjärran. Blicken skärps, öronen spetsas och plötsligt
flyger han iväg över det gröna gräset. Hans ben bär honom fortare och fortare tills han återförenas med den han älskar. Ni möts i en omfamning som
varar för evigt. Ditt ansikte blir kysst om och om igen, dina händer smeker hans huvud som så många gånger förut och du tittar än en gång in i ögonen på
ditt trogna husdjur som så länge saknats i ditt liv, men aldrig i ditt hjärta. Sedan korsar ni Regnbågsbron tillsammans för att aldrig mer skiljas…
-Okänd-
whttp://www.indigo.org/rainbow//
Jag tror också på att det kan varit HCM och tipsar dig om att ta ett ultraljud på Noahs hjärta om du vill veta om han har det.
Tack snälla ni 
Det är så vi resonerar här också Lasse detta har kunnat ske vilken dag som helst och troligt är det HCM där vänster hjärtmuskel är större och hindrar blodet att fungera som det ska.
Chakra underbara toner blir så rörd och höstbilden wow älskar höstens årstid,så tjusigt vacker och skört som du skriver.
Smilax underbara rader och härlig hemsida du länkat till.Ungefär så har min guide beskrivit mina katters tillvaro på andra sidan och att dom bor på ett berg inte långt från mig och Wolf men har fri tillgång att röra sig precis som dom vill.Varje gång nån av mina går över möts dom alla upp hos Wolf i vår lilla enkla boning där han serverar lite gott ur gula skålar med frostat glas sen springer dom fritt antingen i vårt lilla krypin eller i naturen och berget.
Noah har tid på Måndag och jag ser på honom hur han tyr sig till mig och att han sörjer lilla gubben.Dom stod varandra nära och höll alltid om varandra på nåt sätt när dom sov eller låg bredvid.
Uch ja det gör förbannat ont och räknade att senaste året har fem katter lämnat gården då inräknat Kia föräldrarnas katt.Skillnaden har vart sjukdom och ålder men det här är bara chock,en katt som inte visat något fel alls inte ens efter narkosen bara kilar av pinn.Jag bara gråter och skakar om vart annat och ska väl älta det några dagar innan jag lugnar ner mig.En sak med ålder och sjukdom då är man mer beredd men det här,,,finner inga ord faktiskt.
kram på er 
Bild Eliah och broder Noah som alltid kramas och håller om varandra och liten Mose i bakgrunden.
Tack själva fina Heike! Hur känner du dig idag? Fina missisar!
Just nu lite lättad efter samtal med min veterinär som öppnat Eliah,inga fel inga blodutjutningar.Lungor,lever ,hjärta alla inre organ i toppskick så HCM kan utslutas men för mitt eget lugn kollar jag upp Noah ändå.
Åsa är lika paff och har på sina alla år aldrig vart med om liknande så hon obducerade och inget kan hon se.Möjligen utvidgade blodkärl i ögonen som kan tyda på en propp som inte gick att se i hjärnan.Nu plockade hon inte ut hjärnan för allt såg så fint och bra ut.
Känner mig lugnare med hennes telefonsamtal och hon sa helt enkelt att det är ett sånt fall som man inte kan få förklaring och ytterst sällan förekommer både hos djur och människa ung som gammal.
Han var klar helt enkelt och slappnar jag av så kommer svaret framöver.Men lättad ändå att inget yttre slag förekommit.Visst förklaring vill man ha men när inte ens veterinär kan se under obduktion då kan man gå vidare och veta att det hör till ovanligheten i alla fall.
Inga mer kattdraman nu hoppas jag,nu får dom vara friska och leva till normal ålder och just det här är otroligt ovanligt och ingen förklaring finns.

Vad skönt, på sitt sätt, att det inte fanns något påtagligt, Heike. Det är ju betryggande när det gäller Mose åtminstone! 
Och nog är det så, Eliah var 'klar' - han hade säkert nya uppdrag som väntade honom. ;)
Jag tror att den första chocken lägger sig nu och att du kan gå vidare i ditt sorgearbete. Du har ju dessutom redan fått besök av din lilla Vän - så ni kommer säkert ha mycket att prata om även framöver.
Jag pratar fortfarande varje dag med Q'eezen - även fast det nu är länge se'n jag 'förnam' honom… Men bubblar med honom gör jag i alla fall… ;)