Healing iFokus

Healing

Etikettnäring-för-själen
Läst 1827 ggr
Indiania
2

Afrikansk saga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I sagan ligger en gammal man för döden och kallar till sig de sina. Han ger sina många barn, hustrur och släktingar var sin kort kraftig trädpinne. " Bryt av pinnen" säger han till dem. Med viss möda lyckas de alla bryta sina pinnar mitt itu.

" så är det när en själ är ensam och allena. Den går lätt sönder.Därpå ger den gamle mannen dem var sin pinne och säger: " Så här vill jag att ni skall leva när jag gått bort. Lägg ihop era pinnar i buntar om två eller tre och bryt sedan buntarna mitt itu. "

Ingen lyckades bryta av pinnarna när de var hopbuntade minst två och två. Den gamle mannen ler.

" Vi blir starka när vi har en annan själ intill oss. Tillsammans kan vi inte brytas.

( Sagan handlar om de gamla hövdingarna i Afrika ). Visst är den väl fin?

Kram Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

nillanb
0

Härlig berättelse !

Tillsammans står vi emot och klarar trycket, ensam utan stöd går vi sönder…

Tack Indiania  Kyss

majlar
0

Tack för den Indiania. Härligt med berättelser som är sanna i ord och mening

kramGlad

[Spanaren]
0

Vilken fin saga att ta tillvara på när det nya året snart rings in.

Tusen och tusen tack för att du påpekar detta med fina ord Indiania.

/kram Spanaren

snoflinga
0

Tack Indiania! Verkligen träffande saga!

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

[rore]
0

Puttar upp denna,, då jag fann den efter att *grävt i arkivet*

Tänkvärd och finKyss

[GunillaF]
0

#5 Tack för att du puttade upp den här tråden.

#0 Jättefin berättelse och sann.

Indiania
0

#5 Rore vad nostalgisk jag blev! GladTycker forfarande om den sagan som är hämtad ur " Kvinnor som slår följe med vargar "

Andina
0

Jaa, vilken fin berättelse! Och så sann den är! Tack, Rore, för att du fann den i arkivet! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

plutopellis
0

Glad

Jord
0

Indiania: Gillar bilden på trädet! Det ser ut som om någon har lagat det efter skadan genom att ympa in två skott som bryggar över det trasiga. Om det är så så är det någon som verkligen brytt sig om det trädet. Är det en bild du tagit själv? Finns det en historia om trädet du kan berätta?

Kyss

[rore]
0

Kyss

Indiania
1

#10 Tack Jord! Jag tycker också mycket om det trädet och kan du tänka det stod vid vägkanten ….fick se det när jag var ute och cyklade för många år sedan och var tvungen att ta en bild.Nu har det växt och ser ut som ett vanligt träd. Symboliskt kan man ju tänka att såret är läkt!

Du får gärna ta bilen om du vill!Kyss