Healing iFokus

Healing

Etikettenergier
Läst 1140 ggr
[rore]
2012-03-30 10:43
3

Småsinthet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den  som vet att allt som ges ut expanderar vill endast ge kärlek, ty det är det som kommer tillbaka.

Småsinthet sätts ofta i samband med snålhet och med människor som inte bjuder på sig själva. Det är lätt att ta deras handlingar personligt, att tro att det bara är mot just dig personen ifråga håller tillbaka sina gåvor.

Det som finns i ditt sinne bestämmer hur din dag ska upplevas. Därför, om du uppfattar andra människor som småsinta behöver du inte bli upprörd över det. Om du blir det, försök att se att det är ditt val och att konsekvensen av det blir upprördhet.

Om ditt mål för dagen är frid och glädje kan du i stället se över var i ditt eget liv din egen småsinthet gör sig gällande. När du accepterar dina egna egenheter kommer andras inte längre att störa dig.

Det är inte meningen att du ska lära dig ha överseende med beteenden du inte uppskattar, du vinner aldrig något på att negligera dina känslor.

Blir du upprörd - tillåt dig att vara det.

Sedan, när du har lugnat ner dig kan du försöka vara ärlig mot dig själv och se på vilket sätt du själv ibland kan vara småsint, och arbeta med att acceptera denna sida av dig själv.

Jag är aldrig upprörd över det jag tror är orsaken.

Bortom mitt dagsmedvetande finns det en källa av kunskap.

Jag vänder mig dit för vägledning.

Av Ewa Forkelius Ur: Healing från visdomens källa

[GunillaF]
2012-03-30 11:12
0

Tack rore!

Så klokt men ack så svårt att komma ihåg ibland.

men huvudsaken att vi försöker så mycket som det bara går.Kyss

(Härlig bild)

[rore]
2012-03-30 11:23
0

Ja du Gunilla!!

Svårt är det rätta ordet och vi kan ju bara göra så gott vi kan,,, Men helt klart så är det tanke väckande.,,,

Gillade orden:

"Det är inte meningen att du ska lära dig ha överseende med beteenden du inte uppskattar, du vinner aldrig något på att negligera dina känslor.

Blir du upprörd - tillåt dig att vara det."

För det är just där som jag många gånger kört fast tidigare. Att just inte tillåta känslan som för stunden gör sig gällande,,,

Det är ju först när vi tillåter oss själva att känna, som känslorna släpper taget och omvandlas till insikter som befriar oss från kvarhållandet av dem.

Elpida
2012-03-30 11:24
0

Det är så bra att man bli påmind, om att man gör egna val av hur man låter sig påverkas. Som Gunilla säger är det klokt men ack så lätt att glömma  ibland. Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Indiania
2012-03-30 11:33
0

Tack Rore för kloka ord! KyssVi gör nog alla så gott vi kan men ibland åker vi dit.

Tycker så mycket om det sista du skrev:

Jag är aldrig upprörd över det jag tror är orsaken.

Bortom mitt dagsmedvetande finns det en källa av kunskap.

Jag vänder mig dit för vägledning.

" Var nära naturen - var när dig själv "

[mhrilla]
2012-03-30 11:48
1

Hej Rore och tack för de tänkvärda orden.

Jag brukar tänka att andra människor är speglar av oss själva. Det som irriterar oss hos andra är egenskaper som vi inte kan acceptera eller vägrar att se hos oss själva. Vilket är helt fantastiskt! Då behöver man inte försöka ändra på världen runt omkring utan bara på sig själv. Om man jobbar med sina egna skuggsidor och blockeringar så kommer man kunna ha överseende med andra människor. Då tror jag att världen kommer att bli en härlig plats befolkad med underbara människor.

frodig
2012-03-30 12:07
0

…och påmind om att Det finns mycket hopp här i världen Skrattande!

bland alla oss människor som tar oss an både svåra och lätta uppgifter i livet, inte minst med oss själva.

och förhoppningsvis får vi uppleva glädjen att ha lyckats avväpna några av våra inre motståndare, så kan vi Gå vidare med lättare Ryggsäck!

Det är så härligt med alla er här inne som är med och skapar detta Hopp Kyss!

Andina
2012-03-30 12:40
0

Tack Rore för en jättehärlig tråd och dina ord! Ord som har ett hem i mig! :)

Tack för alla er andras ord också! (Själv hoppar jag mellan jobb o iFokus så blir lite 'kort i tonen'…)

Frodig - Ja, nog finns det mycket hopp i Världen! Det håller jag verkligen med dig om! (Kommer att tänka på våra filosofiska tankar vi nyligen hade om just Hopp här inne.. :) )

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

frodig
2012-03-31 07:44
0

Jaa, Andina den tråden hade jag missat, tack för att du länkade till den, den passar ju så himla fint in i Väven här

Rore, jag läser din trådstart här igen och nu på morgonen fastnar jag för; "när du accepterar dina egna egenheter kommer inte längre andras att störa dig", och tänker att "ååh, så sant det är", vi kan tex föreställa oss ett varmt, kärleksfullt solgult ljus i "hjärtat", och vid varje lungt andetag ser och känner vi hur det pulserar, pulserar… När vi mediterar, sitter lungt i ro, eller är ute på promenaden… en stund varje dag…

Och så kan vi ju alltid titta oss själva i spegeln också, och med värmen och ljuset kvar i hjärtat säga; "Jag tycker om dig, din "rackare" FlörtKyss"!!

Skogshumblan
2012-03-31 07:48
0

Rore klokt och tack!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

majlar
2012-03-31 14:36
0

Kloka ord. Tack rore.

[rore]
2012-03-31 15:16
0

#5 Mmm, Jag tror också på speglings modellen.

#8 JA de raderna gillar jag också.

Visst är det spännande att läsa om vissa texter,, för olika meningar griper liksom tag och landar,,,Glad