Healing iFokus

Healing

Läst 1018 ggr
Andina
2

Kan vi inte bara låta dem va' ifred?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ur DN

"Några av Amazonas isolerade stammar håller på att bli turistattraktioner. Efter att ha levt vid sidan av den moderna civilisationen riskerar de nu att bli mål för nyfikna resenärer.

En av omkring 100 stammar runt om i världen som lever helt utanför det samhälle många av oss tar för givet är Mashco-Piro-stammen i Peru. Ett land där forskarna räknar med att omkring 15 liknande stammar lever djupt inne i djungeln."

"Myndigheterna uppmanar alla att låta stammen vara i fred och att inte störa den, en uppmaning som verkar klinga ohörd hos vissa guider. Enligt tidningen genomförs guidade turer in i det område där Mashco-Piro-stammen nu befinner sig och när en reporter kontaktade några guider erbjöds han möjligheten att få se en skymt av det skygga folket."

"Men en kontakt med människorna kan få förödande konsekvenser eftersom de inte är vana vid de sjukdomar som turisterna bär med sig. En vanlig förkylning kan döda, säger en seriös guide i reportaget. Ändå finns det exempel på hur turister planerat att lämna både kläder och mat till indianerna."

*

Vi så kallade "civiliserade människor" tror att vi äger Världen och trampar på och skövlar allt i vår väg. Men vad är det om inte fullkomligt ociviliserat och brutalt?!?

Kan vi inte låta dem va' ifred???

_
Gör din röst hörd:_

www.uncontactedtribes.org

www.survivalinternational.org

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

walkinbeauti
1

Toppen Andina att du tar upp detta för vi civiliserade inser verkligen inte vilken fara vi utsätter dessa för med sjukdomar.Jag kommer att göra min röst hörd och skrika högt för vi kan inte bara trampa på och tro oss äga rätten att utsätta ursprungsfolk för både fara och ta deras marker,rättigheter ifrån dom.

Tack att du tog upp detta,tror det var dessa jag hörde om tidigare men kan vara en annan stam för tyvärr är det ganska vanligt att det går till så här.

Andina
1

Ja, tyvärr, är det ju så, Walkin… Ända sedan 'den vite mannen' upptäckte ursprungsbefolkningar har utplånandet pågått…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

walkinbeauti
1

Det är skrämmande vad man fått bevittna ibland man behandlar dessa som om dom inte vore människor.Man blir förtvivlad och vill göra allt i sin makt för att stötta Gråter

Vi har så mycket att lära av dessa och det är så underbara människor med ett varmt hjärta om vi bara släpper in och acepterar dom som dom är.

Indiania
1

Tack Andina för du tar upp detta! Vi måste låta dessa underbara människor få vara i fred och visa respekt! Säger som dig WB vi har så mycket att lära oss av Indianerna vårt fina naturfolk.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Lynxx
1

Satt faktiskt å tittade på "Världens trädgårdar" på SVT Play.

Avsnitt 4 e från Sydamerika, bl.a. Amazonas & ett besök hos en stam där man visade på deras kunskap om hur man lever i harmoni med naturlagarna.

Tyvärr visar man åxå på hur vi förstör ofattbara arealer av regnskogen.

Ja tror dock att Sydamerika e den del av Jorden som kommer att vara människans sista utpost - när vi utrotat oss själva, i resten av världen.

Men då måste de som lever där, få vara ifred. Ngt som inte e fallet idag. F.t. går de samma väg som ursprungsbefolkningen i Nordamerika gjort!

/L

Andina
0

Jag tycker det är imponerande hur många av ursprungsbefolkningarna ändå sprider på sina tankegångar och sin kunskap till 'den vite mannen' - trots vad 'denne' åstadkommit genom tiderna.

Och vad får de som Tack… ? ? ?

_
_

Lynxx, den ska jag nog ta mig en titt på under dagen…

[GunillaF]
1

Pengar, pengar och åter pengar. Det är drivkraften för företag som har resor till "orörda" områden, som skövlar skogen osv. Usch!Gråter

Andina
0

Ja, det är märkligt hur stor kraft som ligger bakom pengar… Mammon vet att få oss att gå i ledband…

Som min mamma alltid sagt "pengar är till bekymmer"… Det ligger nå't i det…

szirius
0

Börjar sjunga på en låt i filmen Pocahontas, som hon sjunger till " de vita" när de kommer och skövlar och anser att de "ska göra människor av vildarna" ( indianerna) :

Du tror du äger jorden som du står på
Att allt blir ditt där du har gått i hamn
Men berg och träd, ja allt som finns omkring dig
Har ett liv, har en ande, har ett namn

Du tror att dom som du vill kalla människor
Ska se ut och alltid tänka just som du
Men om du följer spår du aldrig sett förr
kan du lära med ditt hjärta här och nu

Har du hört en varg som ylar under månens ljus
En vildkatt blir en stjärnbild mot din kind?
Kan du sjunga högt med bergens alla röster
Kan du måla allt med färger i en vind
Kan du måla allt med färger i en vind?

Kom spring på gömda stigarna i skogen
Kom smaka söta bär av sol och jord
Kom njut av överflödet i naturen
Allt du ser har ett värde utan ord

En gränslös värld för oss och alla andra
Och varje litet liv ska va en vän
För alltid ska vi tillhöra varandra
I en kretsgång utan slut här ser vi den

Hur högt orkar trädet att nå?
Om du fäller det, vem kan svara då?

Och du hör nog aldrig vargen
Under månens ljus
För vilken färg vi än har på vår kind
Måste sjunga högt med bergens alla röster
Måste måla allt med färger i en vind
Du kan äga jorden här
den får liv först när du lär dig att se:
Att det finns färger
I en vind

Andina
0

Åh, Tack Szirius! Vilken vacker sång! Den tar jag till mig omedelbums! Kyss

Tack!