Healing iFokus

Healing

Läst 895 ggr
Andina
1

Mars enligt bondepraktikan

I Mars säger bondepraktikan

_
I Mars månad skall man sig ofta tvätta och bada,
___och är godt att bruka söt drick, som mjöd och annat sådant,
__men vakta dig väl för kall drick.

Det är godt att åderlåta, dock icke på din tummelfinger.

_I Vädurens tecken är godt att handla med herrar, att vandra,
_att köpa varor och arbeta uti eld.

Mars enligt Bondepraktikan
Mars enligt Bondepraktikan – orginalillustration av Carl Larsson

**

VIKTIGT OM MARS**

• På en torr mars följer vanligen en vacker vår
  • Kalla nätter åtföljs av våta dagar eller dagar med snö och köld, som dock icke bliva långvariga
  • Hörs åskan i mars kan man vänta snö i maj
  • Dagarna omkring vårdagjämningen (21,e mars) äro vanligen stormiga

Så mycket dimma i mars, så mycket regn vid midsommartiden. Regnar det i mars, har man även att vänta regn i juli. Så mycket dagg, som faller i mars, så mycket rimfrost kommer efter påsk och i september. Om göken gal, storken bygger och vildgåsen kommer i mars, kan man hoppas på en vacker vår. Är man trogen vid plogen, håller april honom åter still. Mars snö gör frukter ve.

Marsblom är ej bra, aprilblom är hälften bra, majblom är alldeles bra.
I början och slutet serverar mars sitt gift.

Andra viktiga dagar i Mars

Fyrtio martyrers dag 9/3 - Sådan väderleken är på denna dag, sådan fortfar den att vara i 40 dagar.

Gregoriusdagen 12/3 - Dåligt väder på denna dag bebådar, att ingen frost mera kommer i marken.

Josefdagen 19/3 - Om denna dag är klar och vacker, förkunnar det ett fruktbart år.

Benediktusdagen 21/3 - Regn denna dag bådar mycket våt vår.

Vårfrudagen omkr den 25/3 - Är dagen klar, lovar det gott år. Fryser det natten till denna dag, blir det frost i 40 nätter.

JORDBRUKSARBETE

Så länge snön ligger kvar, bör man inte försumma att utföra de körslor som man ännu inte hunnit göra.

Mot vinterns slut bör man bryta upp snödrivor som lagt sig på åkrarna, och därefter beströ dem med aska, kolstybb eller sand. Likadant gör man med frusna vattensamlingar på åkrar och ängar, efter att isen först bräckts sönder.

Fjäderfäskötsel

Gässen börjar ruva i denna eller i början av nästa månad. Det är fördelaktigt att använda höns eller kalkoner, och då kan hönan ruva tre till fem ägg, och kalkonen sju till nio ägg. Om gässen själv skall ruva, iordningställer man halvmörka reden på golvet, så att hon lätt kan komma i och ur redet. Foder och vatten skall stå på så långt avstånd från redet att gässen måste stiga upp för att nå det. Dessutom måste man tillse att gässen inte störs av andra djur under ruvningen, dock kan gåskarlen utan problem få vara i närheten.

TRÄDGÅRDSSKÖTSEL
Köksträdgården och drivbänkar

Anläggning av drivbänkar fortsätter, har man inte redan i februari börjat lägga bänkar, så bör det inte uppskjutas längre. I bänkarna sätts nu, potatis, intagen i januari för att gro, lämpligt antal i varje bänk är femton stycken potatisar, om bänkens storlek är en och en halv meter långt och en meter brett.

I denna månad bör man också så frön från blomkål för att få plantor till utplantering på kalljord. Dessa plantor bör helst omskolas en eller två gånger.

Fruktträdgården

I denna och följande månad skall fruktträden beskäras, vilket bör vara avslutat innan knopparna börjar svälla.
På äldre träd gallras täta och risiga kronor, endast på yngre träd beskär man årsskotten för att åstadkomma förgreningar och en symmetrisk form hos kronan. Spaljéträd skall bindas strax efter beskärningen.

Krukväxter i rum och växthus

Fönsterträdgården och växthuset börjar nu kräva allt större uppmärksamhet och omvårdnad. Vattningen ökas efter hand, och även temperaturen, som för kallhusväxter bör vara tio till femton grader och för varmhusväxterna femton till tjugo grader, lägst under natten.

Växterna bör ständigt ha en omgivning av fuktig luft som man åstadkommer genom duschning med vatten en till två gånger om dagen, samt i växthus genom att alltid hålla golvet fuktigt.

Mot ohyra får man föra ett oavbrutet krig. Mot bladlös använder man rökning med tobak eller spritning med såpvatten. Mot spinn spritning med rent vatten, mot blåsfötter spritning med tobaks eller såpvatten, kaffelusen måste tvättas bort för hand.

_Saxat ur Bondepraktika.se
Läs mer om mars enligt Bondepraktikan

_

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaF]
0

Tack Andina.

Vad trevligt det är att läsa bondepraktikan.

Nu hoppas vi på fint väder den 9:e, 19:e och 25.e mars!Skrattande

[rore]
0

Tack för intressenat läsning Andina.Glad

majlar
0

Säger som Gunilla, nu får vi hoppas få fint väder den 9:e och minst 40 dagar framåt.

Andina
0

#1, #2 - Tack själva. Jag tycker det är lite mysigt med de gamla tankegångarna som samlats i bondepraktikan. De bottnar ju i många generationer människors liv, arbete och erfarenheter. De känns lite som "samlade dagboksanteckningar" för mig.

Ja - nu ska väl mars månad bli en fager månad! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

frodig
0

Tack Andina, nu ska det bli kul att se hur det funkar Glad!

Jag tänker att vi människor gör ju så mycket konstiga saker i vår miljö, så naturen är fantastisk som lyckas hålla sig så frisk och fungera så bra som den ändå gör.

Läste en artikel på svt.se nyss. "Nyupptäckta fördelar med ekologisk odling". Jag ville lägga in den här men den funktionen funkar inte för mig just nu…

Andina
0

#5 - Åh, det låter som en spännande artikel, Frodig! Den hoppas jag att du gör en tråd om, så snart 'funktionen funkar'…! Skrattande

Och jag fascineras också över hur naturen ändå står emot människans påverkan så bra som den gör! Frågan är bara hur djup påverkan klarar vår Natur och Moder jord?

frodig
0

#5 jaa, de kan man undra… Jag tror ändå att vi kommer att välja ett hållbart sätt att hantera våra resurser, vare sig vi vill eller inte Foten i munnen

"När vi ser sanningen i vitögat" osv…

svt-artikeln har fått en egen tråd nu Glad!