Hur ska jag rena min ametist?
Jag har en rätt stor ametist som jag brukar ha under min kudde när jag sover då jag sömnproblem. Den fungerar väldigt bra. Men nu känns det som att den är "överfull".
Är det någon som vet hur man renar den? Har hört att den inte får komma i kontakt med solljus.

Tack för tipset. Jag får lägga ut den senare 

Indianerna föreslår ett helt annat sätt för renande, då månskenet kan förstärka "för mycket" de intuitiva, feminina och emotionella kraferna i stenen.Och ge en overload som följd.
En nypa havssalt i en liter vatten, låt stenen ligga i en vecka, efter denna "totalrening" hälsar du den välkommen och programmerar den om du vill. Efter det så räcker det med 15minuters pass i havssalt-vatten och den är renad.
OBS! ALLA stenar kan inte has i vatten eller salt, kolla upp tex på nätet eller köp en kristallbok med denna info! MInns jag rätt är tex turmaliner och tar skada av detta.
Och en saltbädd är ett säkert sätt att skada kristallens elektromagnetiska fält, igen en fråga om för mycket 
Även bädd av salvia/ceder i rött naturtyg ca. en vecka går, eller på ett bergskristall kluster.
Även att rena under kranvatten med det mentala fokuset på går, men forsvatten, eller naturligt rinnande är bättre.
Eller varför inte gräva ner i jorden (eller din kruka på köksbordet), så moder jord får göra sitt. Kom bara ihåg att märka platsen du lagt stenen för att vila på om du gör det utomhus.
Vissa stenar mår bra av att renas i solljus också, eller ge en extra puff energi. Bärnstenen drar åt sig mer solkraft om du placerar dem de soligaste tillarna i solljus, i saltvatten eller inte (vattnet gör ju extra laddning).
Hoppas här var lite tips till hjälp!
Tack för dina tips Minda,dom kommer säkert till användning.

Härligt!
Det är roligt att dela med sig när man samlat på sig en hel del information 
Som yngre renade jag alltid i månljus, men det började kännas liksom "tungt" sen i längden, gick och funderade på varför en lång tid, tills jag fann de svar jag sökte.
Tror jag undvek att använda min egenplockade råbit av rökkvarts i säkert två år bara på grund av att den lev overload av just det intuitivt feminina, då jag mer skulle behövt det aktiva manliga och mer konkret grundande egenskaperna!
Nu är också mina lepidolit råbitar rena och fina på alla sätt när de fick vara inbäddade i salvia i röd bomullsduk nästan en månad. Skönt
de vill ju inte tåla vatten så…
Man kan rena Kristaller (och sig själv:)) med renande rökelser. Jag renar med en kåda som heter Copal negro. Indianerna använder den, liksom salvia. Jag lägger en bit aluminiumfolie på spisen och där på kådan. Igår renade jag en ny bergskristall med Copal negro. Kristallen var lite gulfärgad. Efter en liten stund över röken blev den vit och kristallklar! Mycket effektiv :)

Wow! JO jag kör ofta med vanlig rökelse, med cadar(även gammal indiantradition) salvia och sandelträ
(Det ÄR faktiskt bevisat i LABB att deras rök tillför negativa ioner i luften och jagar bort de positiva ionerna, som är tunga och jobbiga, ex. innan åskväder är det en massa positiva ioner som kan få många att få huvudvärk, känna sig nere etc, efteråt har åskan balanserat den elektromagnetiska strukturen till mer negativa joner som är bra för oss! Saltstenslampor gör samma grej!)
Jag skall definitivt försöka få tag i Copal negro och testa! Det låter jätte intressant! Är det en mjukare (benzoinliknande) doft eller stickigare?
Har också just införskaffat harts+kol så jag skall testa göra egen rökelse, spännande 
Copal negro beryder svart kopal och är just en svart kåda. Finns flera olika färgen, men den sverta är iallafall den som renar. Om man bara hettar upp den på spisen så är doften mjuk. Jag använder inte vanlig självtändande kol för att den blir för varm och innehåller gifter. Vill man få bort lite gifter kan man tända den ute och vänta någon minut. Det finns annan kol från japan som inte blir lika varma men som är svårare att tända.
Man kan också använda en aromalampa av tex mässing och ställa ett värmeljus under.
Några tips på rölekse: (finns massor!)
Renade: Copal negro, en, enbär, tall (tall renar det mentala sinnet väldigt bra)
Meditation: Frankincense, myrra (används i kyrkor)
Glädje: Kanelstång
Harmoni: Rosenblad, finns även speciella rosrökelse som munkar från grekland gör. Jag har köpt det från den katolska kyrkan vid Heden i Göteborg.

Låter bekant 
Har du provat på niaouli-olja? Har upplevt den som jätte bra med just renande aspekter men den är inte lika stark som tex tall etc, den är "släkt" med tea tree, men mjuka och skön till doften med en essens av eukalyptus.
Kör ofta med palmarosa och rosenträ för glädje, och bergamott för uppiggande och harmoni.
Rosenblad låter intressant, få se om jag kan hitta det lite närmare ifrån, så skall jag testa!!
Även japanska kolet skall jag kolla efter lite, härligt med tips, tack!
När jag använder tall så är det tallkåda som jag lägger på en svag värme på spisen. Det är min absoluta favorit bland kådorna, luktar jättegott! Jag köper den men jag har sett kåda rinna ut ut tallar som man kan samla upp. :)
Ska prova niaouli-olja. :)
Jag har en liten som i hjärtform som hänge i mitt halsban:) ja då verkar den överful & du måste rena den… & då för du har antinge ett jätte stort glas iskallt vatten & då kan du ha den mycket solljus eller månljus. men låt den var där cirka 1-2 dagar elller med men det får du känna av själv för det bror ju på hur mycket den behöver. Det gör jag med min ametiststen & det funkar jätebra =)
#18 Hej lillasyster. Välkommen till oss på healing.
Om du är mer intresserad av stenar o Kristaller så kika i vårt artikelarkiv här till vänster.
Kategorin heter "Stenar och kristaller"
#18 Hej lillasyster! Jag vill ockdså hälsa dig välkommen till sajten! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
#18 - Hej Lillasyster, säger jag också, och Välkommen hit! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing