Att leva lycklig...
Dalai Lama om lycka:
Vägen till Lycka
Mentala tillstånd som vänlighet och medkänsla är mycket nyttiga. En medkännande, varm och godhjärtad person är frisk. Känslor av kärlek, ömhet, närhet och medkänsla ger lycka. Vår emotionella hälsa stärks av varma känslor. Tendensen att knyta nära band till andra och agera för andras välfärd gör oss friskare. Mer självcentrerade människor blir sjukare.
Så snart vi drar slutsatsen att människans innersta väsen är präglat av medlidande snarare än av aggressivitet, förändras vårt förhållande till omvärlden. Att se andra som sympatiskt inställda istället för egoistiska och fientliga hjälper oss att koppla av, känna förtröstan och leva utan ängslan. Det gör oss lyckligare.
Ändamålet med vårt liv måste vara positivt. Vi föddes inte för att ställa till olyckor eller skada andra. För att vårt liv ska vara av värde måste vi utveckla grundläggande goda mänskliga egenskaper - värme, medkänsla och vänlighet. Då blir vårt liv meningsfullt, fridfullt och lyckligare.
En livskraftig relation bör innefatta en känsla av ansvar och åtagande gentemot varandra.
Vad är medkänsla?
Ett sinnestillstånd som är fredligt, icke-skadligt och icke-aggressivt. Det är en andlig attityd som bygger på en önskan att andra ska befrias från sitt lidande och hör samman med en känsla av engagemang, ansvar och respekt för den andre.
Den innefattar att man önskar sig själv gott. Man önskar att man själv ska vara fri från lidande och sedan utvidgar man denna naturliga önskan för egen del, odlar den, förstärker den och utsträcker den till att omfatta andra.
En äkta medkänsla bygger på resonemanget att alla människor har en medfödd önskan att vara lyckliga och vill övervinna lidande, liksom jag själv vill.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
♥ Vad får dig att känna lycka? ♥
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Små underbara stunder med kommunikation (rak kommunikation "från hjärta till hjärta") med ett djur kan få mig att känna en enorm lycka!
Att få bo i det paradis jag bor i, bland sten, vatten och skog gör mig lycklig! Varje gång jag åker hem, även om det bara är efter ett ärende i affären, känner jag denna lycka över att få komma hem…
Att få skratta tillsammans med någon som jag tycker om får mig att känna lycka…
Att ge ett leende till någon som ser ut att behöva det men som jag inte känner kan ge mig lyckokänslor…
Att få vara mitt i den levande naturen…
Tack för att du delar med dig av Den kloke Dalai lamas kloka tankar!
När jag läste texten så slog det mig att det han skriver är grunden för att ge healing. medkänsla och omtanke om vår nästa.
Vad får mig att känna lycka
Barnen och deras familjer. Vänner. Sommar och sol. Blommor och blader. Vandra i skogen. När jag fått vara kanal för en lyckad healing. När det går bra för andra. Sitta vid en stilla å i skenet av en eld.
Åh, det finns så mycket att jag inte kan räkna upp allt.
Gillar texterna.
Men, ändå reagerade jag (kanske mitt ego, och min osäkerhet) på orden: Medkännande, varm och godhjärtad= frisk.
Då jag inte alltid är så där lycklig (beror kanske på hur man tolkar ordet) är jag då en en "otäckare" filur?uhuhuu..
För jag känner att jag är hyfsat medkännande..osv…
Ja, det är ju just det, Gunilla! Det finns så oändligt mycket, i både stort som smått, som kan få oss att känna lycka.
Många gånger glömmer vi bort vad de gör för oss bara… Istället borde vi ta fram dessa små "lyckopiller i vardagen", medvetet.
Och visst är det Healing!
Bybo, jag tror jag förstår hur du menar. Men nej, nej, nej, du är ingen "otäckare filur"!
Jag läser Lamas ord som så, att när mitt fokus ligger på att göra gott, tänka gott och värna om andra - så känner vi lycka. Eftersom denna medkänsla och omtanke också rör oss själva.
När vi däremot har flyttat fokus, till våra egna sorger, bekymmer och oron - då har vi flyttat vår intention, vår uppmärksamhet bort från lyckan…
När vi känner oss mindre lyckliga eller t o m olyckliga, då är vi oftast istället i dåtid (det som har drabbat oss) eller framtid (oron för) i våra tankar.
Lyckan kan vi alltså känna inom oss - genom vår intention och vårt fokus.
#7 Mår mycket bra då jag gör gott för andra. Men, däremot inte så snäll med mig själv, och då och då känner oro och så…
..kan man kanske kalla mig medellycklig, och halvgod hehehe
Medlycklig… 
Ja, det är ju så, de flesta av oss mår bra av att göra gott för någon annan. Så - det är en av de viktigaste Vägarna till Lycka, tror jag!
#9 hahaha..kanske är det som kallas balans *skojar*
#10 - 
*
Att se någon - barn, vuxen, djur - känna lycka, sätter fart på mina lyckohormoner! 
#11 Jag med Andina, mest av allt
Tack Andina för denna fina och inspirerande text! 
Vad får mig att känna lycka? Det är så mycket både i det lilla vardagliga som av naturen, den får mig alltid att känna glädje. Mina medmänniskor så klart och min familj och min katt.
Musik är välbefinnande för mig och en bra bok…
Att tro gott om andra och att locka fram glädjen hos andra gör mig lycklig, likaså att glädjas med andra.
Det finns massor att vara lycklig över om man vill och det vill man! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jag sjunger som Pippi, ja jag är lycklig, ja jag är lycklig. Man är så lycklig som man gör sig.
Jag är lycklig att jag är just jag. Att jag kan känna empati. Jag är lycklig över min familj och mina barnbarn. Jag blir lycklig när jag gör någon annan glad.
Det finns så mycket att vara lycklig över, det är bara att ta för sig.
Fin tråd!
Vad får mig att känna lycka?
Att titta på småfåglarna som ivrigt äter av maten jag hängt ut till dem.
När barnbarnet säger "Jag tycker så mycket om dig farmor" och farmor läser samma bok för tredje gången
"Bara en gång till"
När jag strövar i naturen och ser knotiga träd, vackra kvistar, grön mossa, en bäck som porlar, runda och kantiga stenar…
När vännena undrar om de får komma och när dom säger " Får vi stanna över natt"
Barnens glädje över egen utveckling, och deras glädje över Livet.
Kärleksrelationer som ger livsglädje. Att ge och ta emot.
Upp- och nedgångar som i förlängningen ger Lycka.
Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen - är Lycka.
Åh, vad jag gillar det uttrycket, Chakra -"Att alltid vara en smula barn är att vara verkligt vuxen - är Lycka"!!!
Den norpar jag lyckligt och lystet! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En sorts lycka…;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
♥
#16 Norpa gärna, Andina
det är inte jag som kommit på det.
Fina filmer med djuren! Djur är Lycka!

åh, så fina videos med djuren - katten var lik vår Tiger
. Min son blev utplockad ur publiken i somras då vi var på delfinshow och fick komma fram och "vifta åt dem" så att de gjorde konster och sedan fick han klappa dem
….efter det ritade han delfiner på varenda teckning ett långt tag
.
Underbara djur, vilken dröm att få möta dem så där nära nån gång…i det fria så klart.
#17 #18 Så underbara videos, tårarna rinner,,
Tack Andina!
" Var nära naturen - var när dig själv "
Tack själva allihop!
Ja, visst är de härliga, filmklippen! Var och en på sitt sätt.
Så jätteroligt för din son, Szirius! Jag förstår så väl att din son hade delfinmötet med sig länge, och ritade delfiner. Det var nog ett möte för livet, för jag tror att våra "nära" möten med djur för första gången, ger ett bestående intryck! Så'na möten brukar vara en slags "kommunikation från hjärta till hjärta".
Tar varje tår i mina händer, Indiania! 

#22 ja, det är ju det som är så magiskt med djur, att de är så närvarande. Det var definitivt ett sant möte mellan sonen och delfinen, jag satt med gåshud då jag såg sonens totala fokus och lugn. Det var verkligen ett minne för livet.
UNderbart !!!
För mig är nog lycka att ha ett tacksamhetsperspektiv, vara i nuet och ha fred inombords. Känna tillit.
Att mina nära och kära mår bra. Att jag känner mening med mitt liv och är i utveckling. Mycket kärlek och glädje. Naturen och mycket annat.
Choklad e inte så dumt heller !
fri
#24 - Näe, choklad är inte så dumt alls! 

Är vi lyckliga inom oss sprider vi lycka omkring oss , lycka för mig är att finnas till hands för andra att efter bästa förmåga stötta och hjälpa den som behöver .