Healing iFokus

Healing

Etikettenergier
Läst 1475 ggr
Andina
4

Vad är medvetandet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har många gånger funderat på detta med vårt medvetna jag, vårt undermedvetna jag och vårt omedvetna jag. Ibland snurrar jag till det ordentligt i mina tankegångar… Här får ni ett litet exempel på det! :) Men det skulle vara kul att höra vilka tankegångar ni har om vårt medvetande (av alla de slag)!?

*

Är vårt medvetna jag, medveten medvetenhet… helt kopplat till den fysiska människan?  Ja, jag kan tro det. Jag kan tro att vårt medvetna jag, är helt bundet till det fysiska väsen vi är.

Om det ligger en sanning i att vi finns efter döden (vilket jag är övertygad om att vi är) så finns vi även före födseln. I någon form.

Finns där både omedvetenhet, undermedvetenhet och medvetenhet i oss, som ickefysiska varelser? Eller endast en form av ”allmedvetenhet”?

*

Detta "ickefysiska jaget" bär med sig ’information’ om vartåt jag är på väg, vad jag behöver lära, öva på och andra syften med min ’nedstigning till jorden’ som fysisk varelse. Denna ’information’ om mitt jag, min resa och mina syften ”blir” i den fysiska människan det vi kallar för "undermedvetenhet" och "omedvetenhet", när vi föds. Den information som vårt vårt inre bär med sig.

Till vårt undermedvetna lägger vi, som jordemänniskor, kanske till så’nt som vi inte behöver eller mäktar med att tänka på och hantera medvetet under resans gång i Jordelivet. Exempel: Har jag, av någon anledning, blivit skrämd och byggt upp en rädsla så kanske jag ”förtränger” (ner till mitt undermedvetna jag) och mina underliggande rädslor ’manifesterar sig’ i alla möjliga olika slags situationer, jag utvecklar rädslor för auktoriteter, för ormar, konflikter, ja, och/eller till annat. 
Denna information kan inte vara omedveten, endast förträngd till undermedvetenhet…

*

Vår ’medvetna information’ – är den del av informationen som den fysiska person kommer i kontakt med från vårt inre, från vårt undermedvetna och "omedvetna" jag. Och de påtagliga erfarenheter och lärdomar som vi får under jorderesan.
Denna medvetenhet bygger ofta på våra inlärda rädslor och tolkas av vår hjärna – och kan därför vara "förvrängda" och påverkar oss ibland, så som vi uppfattar det, negativt. D v s den förvrängda tanken leder oss ibland åt fel håll, – igen - vi upplever det som sker negativt, vi blir destruktiva mot oss själva e dyl. Vi går ännu en gång in i väggen, eller snubblar i fallgroparna, vå går åt fel håll. Eller egentligen det är vad det verkar som…

Men… så här ser jag på det: Vi går inte åt fel håll!

Vårt undermedvetna jag, som är intentionen inifrån, driver oss alltid åt rätt håll! Men vi kanske behöver snubbla lite, för att stanna upp och medvetandegöra oss själva om, vad vi egentligen gör mot oss själva, hur vi hanterar situationer, och ibland kanske förstå varför. För att se vad vi själva gör för att erfara denna upplevelse, för att upptäcka vad vi kan göra, för att hjälpa oss att gå en mer lätt väg, på den ’konstruktiva’ vägen.

*

Medvetandet är således en ”kraft”! En stark och drivande energi -  som påverkar, ökar energin från mitt undermedvetnas intention, i den riktning och ’mål’ som vårt undermedvetna jag, vårt inre driver oss emot.
Medvetandet är en kraft - som vårt undermedvetna jag (intentionen) använder sig av för att manifestera det som vi bär med oss i det undermedvetna och det omedvetna!

*

Det ”omedvetna jaget” har ”all information”, om mig, och kanske om alltet (?) – men som jag är helt omedveten om (som fysisk person), det ligger ”gömt” bakom undermedvetenhetens draperi.
Det undermedvetna jaget är ”länken” mellan mitt ”omedvetna jag” och mitt ”medvetna jag”. Det undermedvetna är intentionen som driver upp kraften i mitt ’medvetna jag’.
Mitt medvetna jag är en manifestering av intentionen – som driver mig i den riktning jag ska!

*

…  Jag gissar och förstår att det är svårt att förstå vad det är mina "medvetanden" försöker säga… långt och rörigt! Jag skrev detta bara som det kom, så har inte försökt att analysera, strukturera eller förstå själv… Men någonstans så förstår jag ju ändå… ;) Så jag förstår om ingen fattar vad jag skriver.  Men jag tar mig friheten att skriva och lägga in det här ändå… Flört

För jag tycker tanken är häftigt, att
**mitt medvetna jag är en kraft som kommer från
mina undre 'medvetanden'! 
**

Skrattande

Kanske är jag helt ute och vimsar!? Det lär jag väl bli varse (medveten om!) så småningom – hoppas jag! ;)

*

Vad har du för tankar, och känslor, ikring detta med med medvetande, med ”o-” eller ”u-” framför??? Hur ser du på denna (för mig) kraft? Det skulle va’ intressant att höra era tankegångar också.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Indiania
3

Mina tankar är detta att använder jag mig av mitt medvetande så kan jag styra mina tankar dit jag vill ( om jag vill) Glad

Det omedvetna kan ha en välgigt stor inverkan till vår medvetenhet, helt plötsligt ploppar det omedvetna upp i olika sammanhang , det är häftigt för det är något jag känner igen en liten aha upplevelse.

Det undermedvetna finns där ju också, det är väl där man hamnar i meditationer eller? Eller är det så att våra undermedvetna tankar blir till omedvetna tankar som sedan blir medvetna tankar, detta är lite svårt att kläda i ord för mig…..har inte tillräcklig kunskap i detta.

Det som jag däremot är alldeles säker på att det finns ett liv efter döden, det vet jag och har alltid vetat, dessa tankar har bara funnits där så starkt.

Kraften som vi bär inom oss tycker jag är så underbar, jag försöker hela tiden bearbeta den kraften….men ibland saknar jag den men hela tiden försöker jag finna kraften, Den är så stark denna kraften vi har med oss även om den inte alltid fungerar ( för mig ).

Tack Andina för din fina artikel som får igång tankarna lite! Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
0

#1 - Ja, kraften som vi bär är helt fenomenal! Det är ju den som hela tiden vill verka (så som jag ser det) - och den kan åstadkomma mirakel!

Intressant detta med vårt medvetande! Kanske är det så att det är vårt medvetande som styr mina tankar dit jag vill, så som du tänker. 
Eller kan det vara så att vårt undermedvetna/omedvetna styr och medvetandegör oss och skapar tankarna?  Och de medvetna tankarna blir kraften som för mig framåt i den riktningen…

Ja, när vi mediterar eller sover, så får vi ju ofta bättre (medveten) kontakt med vårt inre. Och med mitt sätt att se det är det just mitt undermedvetnas intention/länken som lyfter fram "frågan" till ett medvetet plan.

Jag ser det undermedvetna lite som ett fiskespö. 
Fiskaren = Hela mitt jag, mitt ickefysiska jag, mitt "högre jag", med "allmedvetandet", "den hela informationen".
Fiskespöt = Mitt undermedvetna med intentionens drivkraft. Verktyget som används för att fiska upp information från
Det djupa havet = Informationen som finns, oavsett det ligger i det omedvetna eller det medvetna… Ur mitt "allmedvetande"…

Jah… du ser, jag tråcklar in mig och till det väldigt lätt… Flört
Och jag kan ju klura på så'na här frågor hur länge som helst…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_Jag är lite motvallskärring…
_

*

Jag vet att de flesta människor anser att vi styr våra liv med vårt medvetande. Medan jag ser det precis tvärtom, att det är vårt Omedvetna och vårt Undermedvetna jag som gör det! Att vi drivs av vårt inre och det "manifesteras" ("påvisas") i vårt 'fysiska liv', vi medvetandegörs (i vår hjärna bl a) - om vad vi ska göra, vill, vartåt vi ska osv.

Med mitt sätt att tänka, så faller också detta med (LOA) Attraktionslagen - på en medveten nivå - en hel del. Attraktionslagen verkar, oavsett vad jag med mitt medvetande vill.
Men däremot så kan jag bli medveten om vad jag i mitt inre vill och kan därmed "skynda på/förstärka" den intentionen genom min medvetenhet. Där har vi just det som jag menade med att vårt medvetna jag är en stark KRAFT som fått energi/skjuts/merfart från mitt undermedvetna om vad jag egentligen vill…

*

Jag kan också se våra medvetandenivåer som människan med pilbåge….

Människan = Allmedvetandet med syftet (som till största delen ligger på det omedvetna planet)…

Pilbågen = Undermedvetandet som är länken/kopplingen mellan All-/omedvetenheten och till vilken intentionen överförs… Skjutsen från strängen överför intentionen till pilen…

Pilen = Medvetenheten. Från Människan, genom pilbågen skickas pilen med intentionens kraft i just den riktning som är tänkt… 
Med hjälp av pilbågens intention får pilen en accellererande kraft och far iväg dit den är riktad…

_Kanske är det inte så dumt att fundera lite på våra medvetandenivåer med tanke på den Andliga Utvecklingen också…
_

[GunillaF]
0

Vad många härliga tankar och funderingar ni har omkring medvetandet! Jag förstår hur ni båda tänker och mina tankar börjar också snurra.Egentligen så behöver vi ju inte ens fundera på hur det är, för om vi stillar oss ooch söker inåt så "vet" vi ju hur det ärFlört

Just nu är jag så himla trött efter en dag på jobbet (och hungrig) att jag inte kan, vare sig tänka eller söka inåt, eller för den delen, formulera mig.

Jag återkommer senare Skrattande

"The Secret is in you"

Tuva-Lena
0

Jag ser det mer ur psykologiskt perspektiv - eftersom jag nyligen gått kurs vilket inte alltid är till fördel skall tilläggas. Man påverkas ju åt ett visst håll.. hmmm.

Men som jag ser det så är det medvetna jaget det jag du använder i vardagen, i livet och för att hålla dig vid liv - medvetenheten. Vi medvetandegör saker runt omkring oss med våra 5 tillgängliga sinnen. (Det sjätte, som intresserar oss här inne, finns i vårt undermedvetna.)

Vårt omedvetna är den dolda ofta tunga ryggsäcken vi bär med oss genom livet, där vi har samlat alla otrevliga upplevelser som oftast får oss att må mindre bra. Dom skyddas "omedvetet" för att inte bli just medvetna. Dom är för jobbiga att ta itu med helt enkelt, därför samlar vi dom på hög i vårt omedvetna jag, snör ihop ryggsäcken och dom förblir dolda tills vi själva "tvingas" att lyfta upp dem till ytan. Däremot så kan vi reagera på dom i de mest vardagliga situationer, utan att förstå varför vi gör det.

Vårt undermedvetna står i förbindelse med Alltet, universum som jag ser det, och där finns vår ursprungliga själ, den som inte bävar för vare sig negativa upplevelser eller jobbiga förändringar. Det undermedvetna vet vad som är bäst för oss själva, det är ju själen självt, som egentligen vill göra allt för att styra vår personliga utveckling. Tar du kontakt med din själ så får du antagligen ett annat svar på ett svårt dilemma, än vad du får när du agerar med ditt medvetna jag. Ett bra sätt att få kontakt med sitt undermedvetna, sin själ, är att meditera eller att få kontakt via hypnos.OskyldigGlad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[GunillaF]
0

#5 Du satte ord på mina tankar!!Skrattande

Andina
0

Det som är så spännande är ju att vi kan se det från så många olika håll. Precis som du, Indiania, och du, Tuva-Lena brukar jag nog också se på detta med våra olika medvetandenivåer. Ur det psykologiska perspektivet. Och jag håller med i vad ni skriver! Ni skriver tänkvart och bra.

Det är oerhört spännande att försöka förstå sig på medvetandet, tycker jag - för då kan jag förstå mig själv och därmed andra bättre. Och i det undermedvetna och det omedvetna - vad månne dölja sig där inne?? ;) Som du skriver, Indiania, ibland "ploppar" det bara upp och ger en insikter, bara så där!

Och visst är det så, Gunilla, att lyssnar vi inåt så "vet" vi! ;)

Se'n så är ju jag alltid inne lite på 'energitänket' också - vilket oftast ger ännu ett perspektiv på saker och ting i våra liv. Det ena utesluter inte det andra, tvärtom.

Tack för era tankar om vårt medvetande! Kyss

För visst är det ett spännande ämne, det tycker jag åtminstone! Glad