Hypnoterapi
Delar med mig av ett inlägg jag hörde på Värmlansradion i dag.
Det handlar om hypnoterapi.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3721&artikel=4887628
" Var nära naturen - var när dig själv "
Intressant Indiania.
Jag har hört talas om detta tidigare och faktiskt testat lite. Men det var en slags hypnoterapi man gjorde på sig själv. Det där mad knackningarna gjorde man på speciella punkter och ett visst antal gånger.
Nja, det var inte jag som skrev om det. Om jag inte missminner mig så erbjöd sajtvärden på AB att någon/några skulle få testa. Jag testade och jag tror att det hette hypnotreapi …
Mitt minne är inte vad det borde vara!
#3 Ja nu minns jag, bra att det går att friska upp minnet i alla fall 
#4 Jag ska leta i trådar och se om jag finner det. Annars kanske Tuva-Lena ser det här och kan friska upp minnet på oss. Jag är kanske alldeles ute och cyklar…
I EFT så knackar man, hypnoterapi är ungefär som hypnos det har jag provat.
#6 Jaa, så hette det ju. Nu fann jag tråden direkt, där Tuva-lena erbjöd detta! Tack!
Kom just ihåg att vår medlem, tilja65 jobbar med bl.a. Hypnoterapi.
Tack Solvinge och Gunilla!
Fick du vara med på det Gunilla? Jag fick aldrig vara med?
Tilja är duktig på detta, jag fick ju regressionbehandling av henne.
#9 Ja, jag var med. Men vi tog det via PM. Det var intressant det där med knackningarna osv. Det finns mer att läsa i ämnet inne på AB
#10 DEt var säkert intressant! Snälla Tuva-Lena hör du vad jag vill? 
Jaaa, jag hööör!
Fast det är med Gunillas hjälp, som skickade länken till mig.
Nu är det som så, att Tuva-Lena även har gått kurs i hypnosterapi, så vilket av dem föredrar du?
EFT går ut på att knacka på akupunkturpunkter som verkar lugnande på sinnet, samtidigt som du högt upprepar det du har besvär mer. Det du säger till dig själv uppfattar i vanliga fall hjärnan som "jobbigt", men om du samtidigt knackar på punkter som gör dig rofylld, så kan du få hjärnan att "tänka om" och avdramatisera det du annars upplever som påfrestande eller smärtsamt/jobbigt.
Hypnosterapi går ut på att kontakta ditt undermedvetna jag, alltså att koppla bort ditt kritiska, medvetna jag. Det går till så att man försätter klienten i ett rofyllt tillstånd, man kan likna det vid en guidad meditation. När så klienten har kommit tillräckligt djupt i hypnos ger man suggestioner till det undermedvetna - som ju är öppet för alla förändrinagr oavsett hur jobbiga dom kan upplevas av det medvetna jaget - som inte bara är kritiskt, där finns också ett permanent motstånd till allt som "attackerar" det medvetna jaget. Genom att försätta klienten i ett hypnotiskt tillstånd kan man reducera en del av det motståndet och de önskvärda förändringarna man vill ha i livet blir lättare/skonsammare att genomföra. Ungefär så. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#12 Vilken bra kommunikation det blev med Gunillas hjälp!
Detta får jag verkligen ta mig en funderare på…..menar du att jag kan " knacka själv " på de punkter det gäller? Lämnar du ut din kunskap eller är det du som knackar?
Jag får nog instruera dig via pm isåfall - mina armar räcker bara till tangentbordet du vet..
Tanken går lite längre, men vete sjutton om den är med på noterna..
#14 Din lille skämtare där!
Tack Tuva-Lena tar gärna emot dina instruktioner! Kram
Jag skulle också väldigt gärna vilja ha instruktioner, jag har letat på nätet efter EFT och hittat men inte förstått hur man gör. Om du har tid lust.
Ja visst kan jag hjälpa er med det! Kanske Gunilla är snäll och ger oss en låst tråd för övningen så behöver jag inte pm.a båda..? Då kan fler som är intresserade delta också. Ni behöver ju inte berätta om ert problem mer än för er själva.
Sedan bör man upprepa behandlingen tills man är helt besvärsfri och det kan kräva ett antal fler behandlingar. Man startar alltid behandlingen genom att "poängsätta" problemet på en skala från 1 till 10, där 1 motsvarar väldigt lite besvär, medan tio är allra värst - panik med andra ord. Efter varje behandling poängsätter man sedan problemet på nytt, för att se om man har hamnat lägre på skalan.. och för att se vilka framsteg man gör. Vi skulle kunna boka en tid någon kväll för att testa. 
Lägger ett tassavtryck här så att jag kan följa med i tråden.
(Har inte kunnat lyssna till länken i #0 'ännu)
EFT och hypnos/hypnoterapi är hur spännande som helst.
Likaså EMDR (ögonrörelser) och en metod som jag inte minns vad den heter men jobbar med hörseln.
Jag är jätteintresserad av att få 'haka på' om möjligt …. 

Hej Tuvis också! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Klart du får göra det Andina! Välkommen i gänget Hej själv förresten!
Den här övningen är alltså avsedd för aktiva medlemmar på sajten, kan ju bli lite personligt av o till även om man inte behöver berätta vilket speciellt problem man vill ha hjälp med.
Vi kan ta en tid nu i helgen kanske? När de flesta får tid att ägna sig åt sig själva..? Vad sägs om söndagkväll? Efter min hundprommis då, säg vid tio. Och kan ni inte just då så ingen panik, ni har ändå texten i tråden att gå på. Sedan kan ni ställa frågor allt eftersom, som jag svarar på så gott jag kan. Välkomna då!
Spännande..
/Sajtvärden tillägger att den som vill vara med ska ha en presentation av sig själv på sin sida på iFokus/GunillaF
Jag är mycket intresserad av att vara med!
Jag fixar en dold tråd till er som ska vara med.
Håll ögonen öppna och PM:a mig om ni inte ser den om en liten stund.
(Jag måste få gardera mig bara - eftersom min mamma inte mår bra så vågar jag inte "lova" att jag kan just en speciell tid. Men om det är ok så bokar jag in mig i alla fall på tiden. Om det inte känns bra att jag kan vara tvungen att hoppa av, så väntar jag till ett annat tillfälle.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Självklart kan vi vänta in dig, din mamma går före alla gånger!
Andina! Så klart väntar vi på dej!
#19 Det passar bra för min del! 
Det går bra för mig tack
#26 Se efter om du har tillgång till EFT-grupptråden du också. Det är ett hänglås som ikon.
Nej, allihop! Inte ska ni vänta på mig! Det var inte så jag menade. Jag bokar in mig på den tiden ni kommer överens om. Skulle det vara så att jag inte kan, så meddelar jag bara att jag hoppar av - för denna gång. Och hoppas att nytt tillfälle dyker upp.
Men nu såg jag att det går bra att göra efteråt också, eftersom anvisningar o d kommer att ligga i tråden då.
Puss & Kram på er alla go'a! För att ni ens tänkte tanken att vänta in mig!
Men det vill jag alltså, absolut inte! ;)
Går det fortfarande bra att anmäla sig? Jag är intresserad. :)
#29 Jag lägger till dig. Håll utkik efter en tråd med hänglås på. Skriv något i den tråden så jag vet att du hittat den.
#29 Måste påminna dig om det jag tillade i #19.
Ni som vill vara med i den här övningen ska ha en presentation av er på er sida.
Jag vill oxå,,,om jag inte är för sent ute *L*
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#32 Jag vet inte hur många Tuva-Lena vill ha i gruppen, men jag har laggt till dig nu.
Gruppen är full nu, meddelar Tuva-Lena. Det är inte bra om det är för många/omgång. Vi får hoppas att hon har fler grupper i framtiden, men det får vi återkomma om i så fall.