Håll koll på ljuset
Nu när mörkret och vintern tar sitt grepp om oss tänder vi mer levande ljus än någon annan tid på året. Vackert, varmt och mysigt!

Men - för att behålla denna härliga stämning; Håll ett extra öga på era brinnande ljus! Lämna inte ljusen utan uppsikt!
Särskilt i adventstider ökar bränderna radikalt och den 4:e adventsdagen är den dag då brandförsvaret får rycka ut mest – många adventsljusstakar antänds p g a att de ljus som tänts tidigare adventsdagar är kortare och brinner ner och antänder materialet i adventsljusstaken.
Vet du också, att våra värmeljus lätt ”exploderar”, d v s stearinet antänds? Jag har råkat ut för det några gånger – de kan avge stora och höga flammor (30-40 cm)! Tack och lov upptäckte jag detta i tid och kunde släcka elden - tog tag i ljuslyktorna med våt disktrasa och la’ ner i diskhon, hett… Kvävde elden med den våta disktrasan. (Häll inte vatten över det övertända ljuset!) Och - tack och lov stod inte ljuslyktorna i fönster med gardiner!
Värmeljuset blev för upphettat i dessa ljuslyktor – och ändå var de öppna. Flera värmeljus som står tillsammans kan också bidra till överhettning och antändning av stearin.
”När värmeljusen brinner smälter ljusmassan allt mera. Mot slutet av brinntiden är all ljusmassa i flytande form. Om veken då lossnar flyter den upp och lägger sig brinnande i hela sin längd på ytan. Värmeutvecklingen blir ännu större och hela smältan kommer upp i sin flampunkt. Faran för brandspridning till omgivningen är uppenbar. Den flytande ljusmassan brinner och värmen kan antända bord, gardiner eller något annat i närheten.”
När jag talade med en brandman berättade han att ca 10 % av värmeljusen ’exploderar’ på detta sätt och att det var en av de vanligare brandorsakerna i hem och hus. Vart tionde värmeljus!
Lite att tänka på:
”Om du trots allt ställt flera tända värmeljus på ett fat - Blås ALDRIG ut dem ovanifrån. Hett stearin eller paraffin kan antändas och bilda en mindre explosion och du kan bränna dig eller starta en brand.
Blås försiktigt ut värmeljusen från sidan eller använd en ljussläckare.”Använd lyktor och ljusstakar i metall eller keramik istället för trä. Ibland uppstår branden först när ljuset brunnit ner och antänt ljusstaken.
Ljusstakar av glas kan gå sönder.
Se alltid till att ljuset står stadigt. Det händer alltför ofta att ett stearinljus välter…
Ställ aldrig levande ljus på TV:n. Om stearin droppar ner kan det antändas och snabbt leda till en kraftig brandutveckling.
Ställ inga levande ljus i närheten av gardiner eller andra brännbara material som annars kan fatta eld.
Fett och oljor (inkl stearin) är vanliga brandorsaker Släck alltid bränder genom att kväva den med exempelvis ett grytlock, inte med vatten.
Införskaffa brandfilt, brandsläckare och brandvarnare för att varna och hantera en eventuell brand.
Här lite fler tips om ljusstakar och –lyktor!
Tips hämtat bl a fr dinsakerhet.se
_
Har du fler tips och råd för att förgylla vintermörkret med levande ljus på ett säkert sätt?_
(Hoppas ni har överseende med att det blev lååångt - som vanligt;))
Ha en varm och god vinter med många Ljusglimtar i vintermörkret!
۞
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tack för en bra tråd Andina.
Ett tips är att sätta upp en minneslapp på ytterdörren:
"Du släckte väl ljusen"
En av mina söner hade ställt några värmljus inne i öppninge på en kakelugn, "dörrarna" på den var öppen men det blev ändå för hett så det exploderade. Han blev så förskräkt att han tog det som stog närmast till hands och det var ett glas vatten. Han brände sig ordentligt både på ena handen och i ansiktet av sterarin som spratt ut när det träffades av vattnet. Det blev ett besök på sjukhuset för hans del.
Ja, herre min je… det kan gå så snabbt om man inte är alert. Och vi har ju blivit inpräntade med att släcka eld med vatten - så det gör man ju nästan instinktivt… Men fy vad det kan ställa till det istället.
Jag hoppas din son inte fick men efter det - och inte är rädd för eld. Jag är inte rädd, men jag har en väldans respekt för eld efter att ha sett några otäcka eldsvådor.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
#2 Det gick ganska bra. Han brände sig i ansiktet men skägget döljer de små ärren.
Jag köpte en brandsläckare när jag köpte huset. Både med tanke på ljusen och kaminen.
Brandvarnare i taket hoppas jag att alla har!
Hon med respekt för elden har brandvarnaren i en kartong…
Den ska upp nu i dagarna!
Brandsläckare har jag en i lokalen men den hemma är tom (vet inte varifrån min Gube hittade den…). Så en ny står på inköpslistan. När pfenningarna börjar rulla in…förhoppningsvis.
Till mina värmeljus använder jag ibland små stenplattor som underlag - som man kan köpa i blomsterhandeln bl a. Kan dekoreras med glaskross, färgade småsten eller annat småttigt.
Jag såg en som hade sina värmeljus i en avlaggd plättlagg. det var snyggt och brandsäkert (om ljusen inte exploderar förståss)
Tack för påminnelsen Andina! Man kan inte vara nog försiktig….
" Var nära naturen - var när dig själv "
En mycket bra investering: Köp en brandfilt!
Den e utmärkt till just sådant. ;-)
-------
Ja köper bivaxplattor (& vekar på metervara) som ja sedan rullar till ljus.
De e så pass mjuka att man kan rulla dem rumstempade - men ja värmer dem en aning med en hårfön.
De e bästa ljusen: De sotar minst - de luktar gott. (& minst miljöskadliga)
Dock rinner de en aning - så de ska ha en bred botten att stå på.
Den intresserade kan kolla lite på dessa xpl:
LP's Biodling - vaxkakor & vekar
Joel Svenssons Bi-Vaxfabrik AB
MS Biredskapsfabriken - vaxkakor & vekar
http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html
/L
#6 -
Nej, när det gäller eld så är det bra om man har respekt. :)
#7 - Vaxkakeljus - har jag tänkt prova så många gånger, att göra, men jag har aldrig kommit till skott… Kul inspiration - kanske får jag fart nu… Ska titta runt i dina Länkar.
Tack för påminnelsen Andina.
Jag älskar ljus.