Healing iFokus

Healing

Etikettdjurhealing
Läst 4113 ggr
AnnaBac
2011-11-18 22:20
0

Hästproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Få se om någon här kan hjälpa mig.

Har ett 9 årigt halvblodssto. Hon har senaste 2 månaderna varit lite 'knackig' och för sedan några dagar halt. Jag utövade healing på benet och dagen efter var hon jättehalt, även i skritt (hon var inte halt innan healing). Men dagen därpå bättre. Healade igen med en dags mellanrum, och hon verkar påverkas av det. Men det jag är rädd för är att det är en inflammation i led eller senskida, och om det behöver behandlas med något annat? Vi har även svårt med sjukhagar pga att de bara e 2 hästar som gå på stor yta. Det vore väldigt intressant att höra om någon får någon info om min häst. Även annat är intressant! Hon betyder mycket för mig. Skickar med en bild (tagen för några månader sedan)

Tack

[GunillaF]
2011-11-18 22:38
0

Om din häst är halt så tycker jag att du ska låta en veterinär titta på henne. Ha henne i vila och låt henne stå för sig själv tills du vet vad som är fel.

Jag har inte så stor kunskap om hur det är, men har hört att man ska ha ett ställe där man kan låta en häst får stå/gå i lugn o ro, utan andra hästar när de är ute.

Jag undrar över dessa rader du skriver:

"Jag utövade healing på benet och dagen efter var hon jättehalt, även i skritt (hon var inte halt innan healing)".

Varför healade du henne om hon inte haltade innan?

Jag skickar till er situation men jag tycker att du bör få henne undersökt.

Amandla
2011-11-18 22:45
0

Hovböld? Det kan ju vara lurigt… Min gamla ponny var halt av och till med gall-vadheterdetnuigen? svullen ovanför kotan. Till slut (efter nån månad) blev han akut riktigt dålig så vi fick tillkalla veterinär.

Fjäril
2011-11-18 23:08
1

Hmm, jag blev direkt påmind om mitt halvblodssto som jag hade för några år sedan (ganska många år sedan). Hon blev helt plötsligt halt (höger bak) och nu minns jag inte vad det hette. Hälta? Nej, jag minns inte.

Ja i vilket fall som helst så känns det som en kraftig sträckning hos din häst, som i sin tur kan leda till en inflamation. Känslan av att det börjar högt upp och gå neråt.

Jag säger också som Gunilla, tillkalla en veterinär som kan kika på det. Sedan hindrar det inte att du healer henne efter det. Men om vi inte kan prata med djuren ( i ditt fall din häst) är det svårt att veta Hur ont de har och vad problemet sitter. Även om vi kan gå på våra känslor, tycker jag ändå att någon borde undersöka henne.

Jag hade ett "fall" för ett tag sedan. En granne huset, vars äldre hund hade fått hjärnblödning. De gav henne en vecka, med 50% chans att överleva.

Jag gick ner till henne och healade en gång på plats. Därefter gav jag henne healing på distans i ett par dagar. Den fina vovven blev mycket bättre och kunde helt plötsligt gå. Hennes huvud (som varit snett) hade börjat bli bra.

Det gick ett par veckor och jag möter en annan granne som säger att de tyvärr fått åka in till veterinären för att avliva vovven. En känsla sa mig att det inte var för sent. Jag satte mig direkt och gav de krafter jag hade och jag såg henne resa sig från operationsbordet (innan sövning) för att gå därifrån - frisk.

Snacka om att jag blev både glad och paff när jag möter grannen (ägaren) som beskriver att vovven varit så dålig, halvt vid liv och vid operationsbordet rest sig upp och gått därifrån. Veterinären sa att, ja jag vet inte vad jag ska säga, men åk hem med henne.

Oj, det blev mycket. Det jag ville säga var (ville väl ge dig hopp också) är att när du vet problematiken sitter, kan du själv börja arbeta med din häst.

Ps…Hon ser otroligt fin ut och jag saknar verkligen hästar.

Sajtvärd på Övernaturligt

AnnaBac
2011-11-18 23:09
0

Tack för svar. Hon har som sagt varit lite knackig alltså jag har känt att det varit något som stört henne, men det har inte funnits något konkret att gå på som tex hälta eller svullnad. Så jag var hos veterinär för 1 vecka sedan exakt. Och gjorde böjprov utan minsta reaktion. Hon hade iofs mycket adrenalin i kroppen, men vet friskförklarade henne. jag trodde inte riktigt på det och dagen därpå upptäckte jag en liten hälta vid vissa rörelser då ett av benen belastades lite mer i skritt. Hon var även nu lite varm i det benet så därav healingen. Dagen därpå var hon då jättehalt. Men nu är det mindre igen. Det är lite svårt att sära på två hästar som är vana att gå i flock på en yta av 3 fotbollsplaner. Men jag funderar på att försöka göra en lite inhägnad i den större hagen. Tyvärr så blir de ju mer beroende av varandra i liten flock. Jag försökte igår flytta henne till ett nytt stall med små rasthagar men hon blev helt rabiat i den lilla hagen o stod och hoppade, skrapade och sparkade så det kändes som ett ännu sämre alternativ, än att ha henne gåendes i lugn och ro i den större hagen. Hon är ledarstoet så ingen jagar bort henne, hon är stabil även om den andra skulle springa lite. Jag är inte intresserad av att bli ifrågasatt. Jag är intresserad av att se om någon här besitter förmågan att kommunicera lite med min häst och tala om för mig vad som är fel, och hur jag ska lösa det för henne.

[GunillaF]
2011-11-18 23:18
2

#4 Bra att du redan kontaktat veterinär.

Du skriver att du  "inte intresserad av att bli ifrågasatt".

Tycker du det är konstigt att vi ställer frågor? För min del så frågar jag när det är något jag inte förstår och /eller vill veta. Det får du nog stå ut med när du lägger en fråga på ett forum så här. Bara för att du får frågor så behöver det inte betyda att vi på något sätt ifrågasätter dig.Glad

För egen del är det bara i all välmening. Så ta det lungt.Glad

AnnaBac
2011-11-18 23:19
0

Fjäril: Det där med streckningen var intressant. Hon har nämligen haft ont i sin bog vilket jag inte riktigt vetat om det berott på sekundär problematik pga problem i ett ben, eller om det varit ett primärt problem som tex streckning. Har masserat och stretchat en massa. Kanske har det lett till inflammation i benet? Jag är lite skeptisk mot kortison i leder och skulle gärna heala bort det om det gick och det är vad jag skall testa, åtminstone några dagar till. Jag vet att healing kan sätta igång en inflammation, för att sedan göra det bättre - det kan vara vad som skett. Som sagt, vad som helst för info ni har som kan hjälpa mig närmre problematiken och lösningen, desto bättre. Jag behöver inga skötselråd, tror det är få hästar som har det bättre än min (helt ärligt) :D.

[GunillaF]
2011-11-18 23:21
0

#6 Jag har aldrig hört att healing kan sätta igång en inflammation (men jag har nog inta hört allt)Flört Däremot så sätter det igång en utrensning och det kan göra att det blir ondare en kort tid innan läkning påbörjas.

Det är nog ingen här som tror annat än att din häst har det bra hos dig och att du behöver några skötselråd.Glad

Fjäril
2011-11-18 23:24
0

Jag tror att det är en streckning och om du haft en veterinär där och de inte fann någon skada, så behöver det inte vara allvarligt.

Jag ger dig inga skötselråd, men de hade blivit lite tomt om jag inte lagt dit några fler rader ;)

AnnaBac
2011-11-18 23:26
0

#7 Gunilla, inflammation är kroppens svar på skada/sjukdom. Det är bland annat vita blodkroppar som och annat försvar som sätter igång. Man skulle även kunna kalla det utrensning, som du gör. En led tex kan ha en 'latent' inflammation, som aktiveras via healing. Inflammationen är ett måste för att läkning skall kunna ske. Inflammationen är inte grundproblemet, utan reaktionen på problemet.

AnnaBac
2011-11-18 23:29
0

#8 Om en veterinär friskförklarar min häst och hon är så halt att det märks även när hon skrittar 2 dagar senare, så lyssnar jag nog hellre på min häst, än på veterinären faktiskt.

Fjäril
2011-11-18 23:33
0

Jag tror att du missuppfattade, eller så gjorde jag det.

I vilket fall som helst så trodde jag på en streckning (innan du skrev resten) och jag gav mina tankar, inget annat :)

Självklart ska du lyssna på din häst.

AnnaBac
2011-11-18 23:36
0

Ja, det var intressant med streckning. Tack för det. Om någon får någon mer info om min häst så mottages det tacksamt :)

AnnaBac
2011-11-18 23:41
0

Och Fjäril, det var en otrolig historia med hunden. Det ger mig hopp om att healing kan göra mycket gott.

Fjäril
2011-11-18 23:42
0

Skulle vilja tillägga så här (en tanke som dök upp)

Om jag har ont i axlarna, så hjälper det ibland av en varm dusch eller en varm handduk. Samma kanske kan hjälpa henne.

Hon har inte blivit svettig och kall?

Fjäril
2011-11-18 23:43
0

Vi skriver om varandra här hela tiden ;)

Tack! Ja, jag är glad för hundens skull (och ägaren)

AnnaBac
2011-11-18 23:50
0

#14 Ja, jag har hört att både värme och kyla kan vara bra mot inflammation. Har köpt en iskudde på apoteket som hon får stå med en halvtimme om dan, över knäet, där det verkar vara som värst. Har även back-on-track-lindor på natten. Massera med liniment har jag oxå hört ska vara bra, så det gör jag oxå. Och rider självklart inte. Ja, vi får se om det är det enda problemet. har tidigare väldigt negativa erfarenheter av senskideinflammationer och hoppas verkligen inte att det är det som spökar.

AnnaBac
2011-11-18 23:52
0

Nej, inte problem med svettig och kall.

Det finns ett problem med att åka till veterinärklinik och göra hältutredning. Det är att vissa hästar med lite nerv, får systemet fyllt med adrenalin, varpå de inte känner sin smärta vid böjproven. Det kan vara vad som hänt oxå. Att hon alltså egentligen var lite halt, men kände det inte pga adrenalinet. För det hade hon massor av :)

Fjäril
2011-11-18 23:53
0

Jag håller tummarna för att det "bara" är en streckning. Känns nästan som om hon är spänd och behöver mjukas upp, ung som om man "strålar" värme med en vattenslang så att det blir den sortens massage?

Ja, lyckatill och berätta gärna.

Fjäril
2011-11-18 23:55
0

17#
Ja, så kan det ha varit kanske. Jag kan inget om hästar längre :(

AnnaBac
2011-11-18 23:56
0

Tack. Men streckningen verkade vara i bogen i så fall där hon haft ont när jag masserat. Men nu är det knäleden som är varm och det verkar vara där som hältan sitter. Men jag kan ju ha fel. Får du någon info om var streckningen sitter?

Fjäril
2011-11-19 00:01
0

Det känns som om det har börjat uppifrån i allafall, och sen att hon helt enkelt har blivit stel av det, Jag tror stenhårt på värme och det arbete du har lagt ner. (rätt metod alltså)

Det kan också vara så att hon fick en streckning i bogen, vilket gjorde att hon försökte använda den delen mindre (fråga mig inte hur jag tänker;) vilket resulterade i att resten tog stryk också. Och du säger att det är vid knät? Är det inte där det sätter sig på oss människor också, då det är den "svagaste" delen?

Får jag till mig något mer, så hojtar jag till!

AnnaBac
2011-11-19 00:05
0

Ja, låter ju iofs rimligt. Jag ska fortsätta heala, varannan dag. Jag healar inte så ofta, men de gånger jag gjort det har det satt igång starka reaktioner. En kompis som hade ont i axeln började stört-blöda näsblod direkt efter healingen, men han har inte haft ont i axeln sen dess. Jag har healat på min hästs ben tidigare och då minns jag att det var jättesvullet dan därpå och att jag då blev orolig. Men nästföljande dagen var det jättefint. Jag kanske tar i för mycket eller nåt ;)

Tack - känns i alla fall som jag är på rätt väg.

Fjäril
2011-11-19 00:11
0

Ja, jag kan förstå hur du menar. Jag gav en kvinna healing en gång så att hon satt framför toalettstolen ett tag efter :)

Du är nog på rätt väg och du känner din häst mer än någon annan, så följ din känsla.

Jag ska inte lägga mig i hur du healar, men ett tips är att "lägga" ett värmande förband som du har "fyllt" med läkande krafter. ( in emellan då du healar) Tala också om att din häst enbart tar emot det hon behöver, av kraften i förbandet. Ett tips som sagt.

Om jag har ont i magen som ex brukar jag "enkelt" säga "Jag tar bort det som orsaker min magont" för annars tar jag bort det onda, men inte orsaken.

AnnaBac
2011-11-19 00:15
0

ok bra tips tack!

AnnaBac
2011-11-19 17:46
0

Ok kära spirituella! 4 dagar efter att min pålle var halt i skritt var hon idag helt ohalt! Har healat 2 gånger. Magic hands?? :)

Fjäril
2011-11-19 17:50
0

Underbart att höra :)

AnnaBac
2011-11-19 17:53
0

jag e lika förvånad varje gång som healing ger resultat :)

[GunillaF]
2011-11-19 18:40
0

Vad skönt!Glad

Jazzo
2011-11-20 05:15
1

Fascinerande läsning! :) Snacka om spirituellt samarbete! :D

AnnaBac
2011-11-20 12:58
0

Det enda sanna samarbetet ;)

AnnaBac
2011-11-20 19:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskling

Fjäril
2011-11-20 19:11
1

Jättefin och jag saknar det som sagt, men har ingen tid just nu.

Du får rida, mocka och gosa för mig ockås Glad

[outgrundlig]
2011-11-20 19:15
1

#3 WOWFlört

Fjäril
2011-11-20 19:15
0

Tack :)