Våra fåglar - Klur
Nu har de flesta flyttfåglarna lämnat vårt land inför vintern - men några väljer, tack och lov, att stanna kvar.
Känner du till våra fåglar - stannfåglar eller flyttfåglar? Testa dina kunskaper här - vilken fågel ser du på resp bild?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Tjoho, 16 rätt. Jag såg att nån hade alla rätt, vem var det? 
Grattis Nefer! Bra gjort, du kan dina fåglar du! 
(Det är jag som gått igenom klurigen för att kolla att det inte blivit nå't vajkalle nå'nstans… ;) )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Somliga av fåglarna var jag nära vän med, ja. Andra är lite mer avlägsna bekantskaper, så dem blandade jag nog ihop lite med varann …
Jag lyckades få 17 rätt, de flesta av dem är gäster hemma hos mig över vintern och en hel del av de andra ser jag i skogen under året. Tycker det är lite svårt att hålla issär kråka och kaja.
Kaja är mindre och svartare, kråka är större och mer grå. 
Bra resultat av dig också LinaLj! 
(Och kajorna är skränigare och i större flockar för det mesta…
)
18 rätt tjohoo…
Först 18/20 hade jag först och de två va slarvfel haha xD
//Forgetful
Heja, Drutten o Forgetful! 
17 rätt av 20, jag trodde jag kunde bättre men är nöjd ändå.
Tack för kul fågelkluring.
" Var nära naturen - var när dig själv "
#10 - 17 rätt ska du absolut vara nöjd med, det är ju ett jättebra resultat! 
Tack själv! ;)
20/20 Det är väl inte för inte som man är biolog 
13/20 Skäms. Jag är sk..dålig på småfåglar.
Jättekul klur Andina. Du är duktig på att komma på olika kluringar!
Jag hade två fel.
Grattis Sehvrin! Ja, det är ju tur att du fick full pott då också - biolog som du är! Bravo! 
Bra jobbat av er också, Gunilla och Dolfen! 
Gunilla - 65 % rätt är väl inte fel!
Jag tycker det är ett bra resultat!
Djurkunskaper finns det gott om här på iFokus, tycks det!
12 rätt………. host harkel………..får visst titta i fågelboken. Är dålig på småfåglarna, men bättre på de lite större.
16/20 . Kul kul kul tack för den Andina
Wow Grattis Lynnx! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
12/20 

14 av 20! Inte illa!
Bra Millam.
Jag är glad av min "tolva", trodde att ha bara 5 rätt.
Grattis till fullpottaren du också Lynxx! 
Grattis till alla era bra resultat!
Jag tycker att det finns mycket fågelkunskap här hos alla! Lever man inte tätt inpå dem, som ju alla inte gör, så är det inte så lätt att hålla ordning på vilken fågel som är vilken.
Den enda fågel (ur kluringen) som ingen misstagit sig på, som alla tycks känna igen och kunna namnet på är vår vackra Skata. Inte så konstigt, den finns överallt, i alla slags miljöer, och är väldigt speciell.

19 rätt - trodde inte det var en korp
Grattis, Chakra! Jättebra resultat ju! 
Det är många som inte tror att den flygande fågeln är en korp - jag tänkte att en lite extra klurig fråga skulle finnas med också… ;)
Ja, det kan vara klurigt, Bybo! ;) Jag är också en stor fan av både Korp och Örn. Ett kännetecken för korpen är ju att den är i princip "svart" helt och hållet. En örn har inte någon svart näbb t ex. Men det är klart, det beror lite på vilket avstånd man ser dem ifrån för att kunna se en så'n detalj. Se'n finns det ju förstås andra kännetecken också, vingar, färger o annat.
Jag antar att du är nöjd med ditt resultat i övrigt?! Grattis till det! 

#27 Hahaha…jaaa, jag blev så förbenad på mig själv, och hade ett försvarstal med mig själv (för bråttom) *S Sk*tdåligt av mig, jag ser ju ofta både örn och korp heheh..
Hyfsat många rätt…men, blev virrig av alla trädkrypandenötfåglar" :))
#25 Tack!
Jag har många fåglar härute, och de äter som hästar
Ibland sitter dom i kikar in genom fönstret.
Grattis Rore, bra jobbat av dig också! 
Ja, Lynxx, jag gissade att du skulle plocka hem alla rätt. Med tanke på så många härliga bilder på fåglar vi fått se av dig! Precis lika härliga som tärnan ovan! Underbar bild!
Tack allihop!
#32 - Häftig bild.
Bollar den med fisken för att få den i rätt sväljläge?
# 33 - 
#34 - Nix, den leker bara. Ibland bollar de med fisken - ibland låtsas de tappa den, störtdyker & fångar den innan den når vattnet. Det händer att de gör så flera gånger i rad.
Fungerar väl på samma sätt som för katter - de tränar upp reflexer & muskelkontroll genom detta.
---
Men först måste de fångas:
/L