Motsats till grounding
Hejsan.
Jag erkänner direkt att jag inte har sökt på ämnet, för jag vet inte på vad jag ska söka efter. Tips tas så klart emot. =o)
Det pratas juh så mycket om att man ska grunda sig (grounding, "Moder Jord"), tex före man ger healing och annars oxå.
Det jag nu undrar över är vad motsatsen är till "grounding"?
Alltså att "ljuset" stiger upp från huvudet mot himlen istället för ner i jorden…
Tackar! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
Jär inte riktigt säker på vad du menar när du skriver att ljuset stiger upp från huvudet…Menar du att du går med huvudchakrat öppet?
Jag tar in ljuset/enerin uppe på hjässan under tiden jag healar. Vad jag vet släpper jag inte ut något ljus/energ där. Om jag inte glömmer att stänga mitt huvudchakra förståss, då läker det ju ut energi. Eller ljus kan man ju också kalla det.
Jag hoppas jag förstog vad du menade, annars får du förklara lite mer. Jag är trött och trögtänkt efter en dag på jobbet
Hmm… inte riktigt va jag menade. Jag har hört att man bör grunda sig både till jorden och till himlen för att bli "stabil", att det inte räcker med att enbart grunda sig till jorden. Vad det är frågan om vet jag inte. Tror inte det har med chakran o göra åtminstone, iom att groundingen i sig inte har det heller. Vi får se om nån kommer på va jag menar… tihii.
När du tar in jordande energier tar du oftast in den från "moder jord" - d v s nedifrån - och låter den flöda uppåt genom ditt jag.
När du tar in energi från "universum"/"kosmos" eller hur vi nu vill benämna den energin så tar du in en "lättare" energi - ovanifrån, och låter den strömma ner igenom ditt jag.
Tar du enbart in energi "ovanifrån", så blir du lätt obalanserad. .
Så när du använder dig av energier och ska 'jobba' med människor - och dig själv - så är det viktigt att man också "jordar sig".
Att gå ut i naturen t ex - "jordar oss" - vi blir lugna och harmoniska. Håller vi oss bara till de 'övre environgerna' - så tappar vi ibland "fotfästet".
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Att jorda sig betyder egentligen att du hittar din egen inre balans. Att då göra det omvända och uppsöka sitt total ofokus är ingenting jag rekomenderar någon att göra om syftet är att må bra istället för dåligt.

Menar du flowing? När energin flödar utan blockeringar? Om det är det du vill uppnå tror jag absolut att du bör grunda dig själv först. Det ljus du pratar om som går från huvudet och uppåt eller utåt, är det något du upplevt? Om det är det, hur gick det till? Genom meditation?
Tackar allihopa för era svar.
#5 Knappast, iom jag har ngen aning om va "flowing" är. Har inte upplevt det själv. Nåt som en vän bara föreslog att jag skulle göra. 

Ja där ser man vad olika vi människor är och det är väl en himla tur! Jag förstår nu att jag måste ha läste din trådstart alldeles galet. Jag hoppas och önskar att du ska få de svar du söker. Kanske din vän som föreslog att du skulle göra vad än det nu var som föreslogs kan hjälpa dig med det?
#7 Joo vi ska se.
#1 Att jag känner mig dum och funderar om jag ens vågar skriva…
Äntligen fick jag lite svar av min vän om det här och jag måste erkänna direkt att du GunillaF, hade nog rätt från första början. Att jag känner mig så fånig och generad (faaast… alla är vi nybörjare!) Det har o göra med att få kontakt med huvudchakrat. 
Så joo, du förstod mig helt rätt från första början. Dock blev frågan lite obesvarad…
Hur jag får kontakt med kronchakrats energi? Och hur jag på samma sätt som man grundar sig med Moder Jord kan grunda sig med "Fader Himmel" (eller va man vill kalla den "övre" energin för)?
#9 Den som inte frågar, får inget veta
Jag tycker inta att någon ska behöva känna sig dum för att han eller hon vill ha reda på saker och ting förhåller sig. Eller hur andra tror att det förhåller sig, kanske jag ska skriva. För egentligen…Vad vet vi med säkerhet?!
Fråga på och vi försöker hjälpa varandra med olika synsätt. Hur det egentligen förhåller sig är vars och ens sanning.
Min tanke om att få kontakt med kronchakrats energi är att släppa alla tankar, känna tillförsikt, lita på den universiella kraften, vara osjälvisk… För när vi stillat oss och öppnat upp vårt kronchakra, då har vi kontakt med portalen hem till altet.
#10 Tackar för dina ord! 
Det är där jag har jättestora problem, att släppa allting… Du har inte hört om nån liknande övning som "träd(rot)"-övningen som finns för grundningen?
#11 Försök med den här meditationen