Kristallhealing
Jag har testat kristallhealing på mig själv några gånger och tycker att det fungerar bra, skulle dock vilja utveckla och testa även på andra. Dock har jag lärt mig att mina Kristaller är mina och får inte vidröras av någon annan utan måste i sådana fall renas grundligt efteråt, hur gör jag då när jag healar någon annan? Måste de ha en uppsättning "egna" stenar, ska jag använda vissa Kristaller bara till mig och några andra till alla övriga eller hur ska jag göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Under min utbildning fick jag lära mig att det går bra att rena dem genom att hålla stenen någon sekund över en ljuslåga, eller att bara blåsa på stenen.
Så du kan använda dina stenar på andra.
Med vadå? Princett? Blir det inte hemskt hett?
Brukar rena dem genom att lägga dem i en glasskål havssalt minst ett dygn och sen skölja dem. Malakiten får ligga i jord.
jag menar inte i lågan. Håll en bit ovanför. Men det funkar säkert bra med vatten också.
Vatten,salt,ljuslågor,solens sken,månens sken,salvia,jorden sätten är många och kristallen blir ren och kan användas av dig själv igen.
Men jag förstår din tanke,använder själv inte mina Kristaller på andra även om dom bli rena så har jag en till uppsättning just för att för mig blir dom personliga och då kan man gardera sig med en annan uppsättning som används för arbete utanför sig själv.Men visst blir dom ren och kan användas det är bara den där egna känslan om att dom jag använder själv är mina privata 
# fiina
Jag har vissa personliga stenar och Kristaller som jag bara använder på mig själv och vissa använder jag även på andra. Du kan vara helt lugn med att använda dina stenar eller Kristaller på andra bara du rengör dem efteråt och det kan du enkelt göra under rinnande rumstempererat vatten ett par minuter. För hett eller för kallt vatten kan bidra till att dessa spricker eller får repor i sig. Men inte alla stenar och Kristaller gillar vatten. Hematit kan till exempel börja rosta och seleniten tappar sin glans och har man otur kan den lösas upp i vatten helt. Om du är osäker på och inte vet hur dina stenar bör renas är nog det bästa som du kan göra att helt enkelt kolla upp vad stenen består av. T.ex kan du läsa på wikipedia att seleniten är ett mineral bestående av en transparent form av gips och gips löser som bekannt upp sig i vatten. Därför ska man inte lägga den i vatten.
Att låta stenar ligga i salt i ett dygn är nog för länge. Salt tömmar all energi från stenarna, även stenens egna energier och inte alla stenar kan man rena i salt. Några exempel är stenar som innehåller koppar som malakit, azurit, chrysokoll, turkos osv. De tappar glansen av salt.
Sen lägger man inte stenar i månens eller i solens ljus för att rena dem utan för att ladda upp dem. Men du kan även använda ett ametistkluster att ladda upp stenar i eller så kan du ladda upp dem med reiki. Ametistklustret både renar och laddar upp precis som reiki också. Men man ska ändå rena dom som tål vatten med vatten för att det ju fastnar svett, salt och smuts på dem när man hanterar med dem. Väljer du att ladda upp stenar i solens ljus är morgonsolen när solen inte lyser så starkt det bästa alternativet, men inte alla stenar tål solens ljus heller och inte alla kan ta upp energi från solen. Bättre att lägga dem i månljus för det tål alla stenar.
# 5 Man både renar och kraftladdar Kristaller i solen och månens sken,men nu rörde det sig om rening kraftladdningen får du med oavsett du avser rena eller ladda,vilket gälller all rening och all kraftladdning av samtliga Kristaller.
Oavsett det gäller rökelse,måne sol vatten saltet så både kraftladdar vi och renar samtidigt.
Solen har nog en renande effekt som kan ta bort främmande energetiska informationer från stenen. Men då ska det vara den starka solen som lyser vid middagstid. Men för dom flesta stenar är den metoden inte användbar för att dom kan blekna av starkt soljus (t.ex ametist, fluorit, rosenkvarts) eller dom kan falla sönder helt (realgar). Mineraler uppstår i mörker under jorden och därför är färgen i många stenar inte stabil och känslig för soljus. Det finns bara en sten som den här metoden är den enda fungerande för och det är bärnstenen. Och bärnstenen ska man helst lägga i solen vid middagstid när solen är som starkast.
Eftersom det fastar svett och salter från handen när man arbetar med dem betyder det också att dom energetiska informationerna som befinner sig i salt och svett fastnar på stenen och det får man bara bort med vatten.
För att beskriva hur stenar kan blekna i soljus tar vi ametisten som exempel. Ametister uppstår mellan 100 och 250 grader i hydrotermiska processer av järnhaltiga kiselsyra lösningar. För att färgen ska uppstå måste joniserande (radioaktiv) strålning från omgivningen förekomma vilket möjliggör att en del av järnet oxiderar. Värme eller soljus kan omvända processen så att ametisten bleknar igen.
Problemet med att både rena och ladda upp stenar i soljus är att soljuset vid middagstiden har hög UV strålning men låg infraröd strålning och drar därför ut energier ur stenen. Det betyder att det här soljuset har en renande effekt men ingen uppladdande utan raka motsatsen. Men när solen står knappt över horisonten har den en uppladdande kvalitet men utan att rena.
Om man laddar upp stenar i månljus måste man ta hänsyn till att månljuset inte bara förstärker stenens egen energi utan även tillfogar nya energi kvaliteter. De stenar som lämpar sig bäst för att ladda upp i månljus är stenarna som har anknytning till kroppens vätskor. Man måste även ta hänsyn till att olika månfaser har olika energi kvaliteter. När månen tilltar har den energi kvaliteter som lämpar sig för att stärka kroppen. När månen avtar lämpar sig energin bäst för att lösa upp blockeringar eller för att rena.
# 7 Det du beskriver om att vissa Kristaller kan skadas har jag aldrig upplevt och då har jag haft mina personliga Kristaller på detta sättet dom senaste 17 åren så det har jag svårt att ta till mig, då skulle dom mer eller mindre ha vittrat sönder vid det här laget vilket dom inte alls gjort.Flera av stenarna du nämner finns i min samling och ännu är dom lika fina skarpa och klara som för sjutton år sedan 
Inte sagt att det inte kan förekomma men har aldrig någonsin under dessa år sett någon skillnad.Magi kanske,,ja vem vet någon vill dom ska leva vidare i min närhet och det är jag bara tacksam över .
Vissa stenar är mer eller mindre känsliga för solljus även om det handlar om samma sort. T.ex ametister som kommer från Banska Stiavnica bleknar ganska snabbt men det kan hända att det finns ametister som bleknar så långsamt att du med blotta ögat knappast ser någon skillnad efter 10-15 år. Om man köper Kristaller är det ibland svårt att se om de är färgade eller bestrålade men sanningen är att de flesta stenar som erbjuds på marknaden är behandlade på något sätt och det kan hända att de behåller färgen bättre i så fall.
Ett populärt sätt att få rosenkvarts att få en intensivare färg är att man inte slipar bort slipmedlet helt. I så fall är det klart att solen inte bleker ut den.
Men vi har t.ex en stor fluorit, ungefär 10-15 centimeter som har stått på en hylla där den fick tre, fyra timmar solljus om dagen och den har emellertid blivit så blek att man knappt ser någon lila färg mer. Vissa stenar som t.ex malakit eller azurit behandlas ofta på ytan och impregneras med genomskinligt vax och / eller med genomskinligt plast eller med härdat harts. Dessa kanske inte är så lämpliga för healing men på grund av det kan de motstå svett och salt bättre. Tar du däremot en obehandlad malakit som du håller i handen hela dagen kan det hända att den tills på kvällen har förlorat glansen.
Min man köpte för nästan 30 år sedan ett bergkristallkluster som består av ovanligt klara kvartskristaller. Tyvärr föll den någon gång ner och gick sönder. Medan han tog en av kristallerna som lossnade för allt möjligt energiarbete placerade han resten i en läderpåse. Man såg inte att kristallen som han arbetade med och som låg i solen ofta skulle ha förändrat sig på något sätt, men när han en dag öppnade påsen med de andra kristallerna såg man tydligt att kristallen som låg mycket i solen inte var lika klar längre som de andra kristallerna. Vad jag vill säga med det är att om dina stenar kanske bara förlorar 10% av färgen i 15 år att du knappast märker det.
# 10 Trevligt
Snygga ametister :-)
#11 Visst är dom fina :) För övrigt älskar jag stenar och Kristaller så mycket att jag aldrig skulle kunna vara utan dem mer :)
Ojdå. Jag som läst att sättet jag renat på skulle vara det mest effektiva, "grundrening" typ. Men ni som verkar vara så mycket mer pålästa än jag kan ni svara på hur jag bäst renar mina stenar? Jag har bland annat ametist, kalciter, opal, bergskristall, malakit, karneol, fluorit… mm… :) Jag har en ametistgeod, kan jag rena med den? Fungerar det som ett kluster?
Stenarna som du nämnde kan du rena under rinnande rumstempererat vatten eller så kan du lägga dem i din ametistgeod. Den fungerar precis som ett ametistkluser, den både renar och laddar. Men jag skulle ändå rena dem under rinnande vatten nu och då för att så bort svett, salter och damm. Opalen, malakiten, fluoriten, kalciten och ametisten skulle jag inte lägga i solen. Med rökelse kan man också förresten rena stenar.
#14 Tack! :) Går det med vilken rökelse som helst eller ska det vara speciell, tror jag läst om vit salvia men det är inget jag har utan bara "indiska-rökelser".
Bäst är det nog att använda sig av rökelser som är speciellt för reningsritualer. Rökelser för rening av hus och rum går också bra.
Lavendel, ceder, kopal, västindiskt citrongräs, vit salvia är några exempel. Med Reiki kan man också rena och ladda stenar :)
Wow, vilka fantastiska ametister… vilken dröm att ha sådana….
Jag kan ju säga så här: jag som precis fastnat för stenar och Kristaller lärde mig mkt av att läsa allt detta ;)
#18 Vad kul och välkommen hit! 
#18 Välkommen till oss! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
tackar :)
Tack för många intressanta inlägg! Har precis blivit "stengalen"……! Och har lyckats läsa en del,men här har jag hittat ytterligare en guldgruva…!
Har en liten "undring" ,har läst att vissa stenar förstärker varandra o vissa tar ut varandra..? är det någon som vet vilka som tar ut varandra?