Healing iFokus

Healing

Etikettreiki
Läst 5025 ggr
Searchingmoonwolf
0

Vad man känner... och varför

Hejsan.

Undrar lite över om det finns några sk. allmänna känslor, känningar som den behandlade (/kunden) kan få när man ger energibehandling (tex reiki)? Kan man allmänt säga nåt tex när nån känner sig iskall och/eller jättevarm under en behandling?

Tackar!! Cool

[GunillaF]
0

Hej och välkommen!

Det finns nog ingen som känner riktigt lika den andra/e när de får healing.

Vissa känner inget alls, andra kan känna kyla, värme, pirrande, dragande, som smekningar, som kolsyra som bubblar. Känslor som skratt eller gråt kan komma för vissa. Så det är väldigt individuellt.

Hur man än känner, eller inte känner, så "tar" healingen där den bäst behövs.Glad

Du undrar vad du kan säga till den du healar. Jag brukar förklara att det är energierna de känner (om de nu känner något)

Andina
0

Jag kan bara hålla med vad Gunilla säger. Jag upplever att det är väldigt individuellt vad både den som får behandling och även den som 'ger behandlingen' kan känna - eller inte. Och likaså är det individuellt - vad det man känner "betyder" och ofta också från gång till gång.

Jag brukar också bekräfta, på ett positivt sätt, ungefär: att det är energierna de känner samt att det är 'kul' att de också känner av dem. Det brukar inspirera den som får energibehandlingen att de själva också känner av den, det brukar kännas 'kul'.

Ah… ja, jag har alltså inget att tillägga - men lägger näsan i blöt i alla fall… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Searchingmoonwolf
0

Tackar GunillaF! Det är när man säger att healingen hittar stället/ställena som behöver mest…. jag blir så osäker… och så fundersam…

Varför använder man sig då av de olika handpositionerna? Varför är det så viktigt när man lär sig en ny teknik att lära sig alla dessa handpositioner när man i slutändan inte kan styra energins väg…? Om man då vill hjälpa för tex ont i knät.. varför ger man energi just på knät och inte nån annanstans…?

Jag har hört/läst nånstans att när man gråter, hostar, snyter sig så frigör man negativ energi. Och att när man känner kyla är det en symptom att släppa emotionella blockeringar. Nån sanning i detta? Om det finns nåt i detta, va betyder då kallheten…?

Sorry om jag är för ingående… Flört

[GunillaF]
0

#3 Du får så gärna vara ingående i dina frågor..

Jag kan bara svara utifrån det sätt jag "jobbar" och lärt mig.

Jag använde mig inte av annat än mig själv. Håller inte på med positioner, stenar, handpåläggning eller allt vad som förekommer. Därför kan jag inte svara dig på det.

Jag använder mig bara av mig själv och det räcker för mig och de jag är kanal till.

Eftersom jag är just en kanal, behöver jag inte veta var "klienten" har ont någonstans. Jag är som sagt bara en kanal. Energierna som går genom mig kommer från min healingguide och det team i andevärlden som "jobbar" just den gången. Jag litar helt på dem och att de vet var energierna ska "landa" hos klienten.

Jag har ingen läkarutbildning, därför kan jag inte veta att eller om det är knäet som ska ha energin - värken i knät kanske kommer från ett höftfel?! Sätts då energin in i knät så är det kanske bara symtomen som tas bort ett tag. Källan till det onda finns ändå kvar.

Hu vad jag surrar. Hoppas du förstår hur jag menar.

fri
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej !

Jag håller med de andra här om att det är väldigt olika men när jag healar och känner kyla så har jag upptäckt att det oftast står för en blockering. Jag håller kvar tills jag känner att kylan avtagit och att flödet kommit igång.

Jag vet inte om det är så i ditt fall men så har jag tolkat det när jag healar. Alla har sitt personliga sätt att känna och det behöver inte vara lika för alla.

Searchingmoonwolf
0

#2 Det är för min del bara att lägga näsan i blöt. =o)

De jag har hittills gett behandling åt är lite insatta i energier, så de vet om att man kan känna olika saker både under en session och från session till session. Och visst har det varit positivt och inspirerande för dem att de känt nåt. För endel har det känts mer än andra. För dem jag har gett behandling så verkar det inte räcka med att man säger att det är "energier", utan de vill veta mera… ;o)

#4 Tackar. Bra o veta. Har ibland kommit emot att nån blir irriterad över det… Får man fråga hur DU jobbar? Jag känner juh inte egentligen nån här nåt destomera… Jag är i nu-skedet (har för inte så länge sen accepterat saken) medveten om (eller det är närmare en känsla jag har) att när jag jobbar med energier så spelar det inte nån roll vart man lägger tex händerna under en session, utan energierna far dit de behövs. Därför har jag så svårt med att förstå varför man använder sig av alla olika handpositioner o dyl…Varför man inom de olika energiformerna blandar alla handpositioner… Rynkar på näsan

Förstår helt o hållet va du menar. Tackar!

#5 Blir intresserad o undrar hur du kommit till att det är blockeringar dina klienter har när du känner kyla? Har du kommit fram till nåt liknande när du känner värme?

Kan det ha nån skillnad om du och/eller klienten känner kyla/värme?

[GunillaF]
0

#6 Om du klicka på "Artiklar" längst uppe till vänster på sidan, så får du upp en list med alla artiklar som skrivits här under åren. Längst upp finner du artiklar om hur flera av oss arbetar

De börjar med: Så här arbetar jag….   Intressant läsning. Där ser du hur olika det kan vara.

fri
0

Hej igen !

Det är bra och sunt att du frågar, jag kommer själv ihåg hur mycket funderingar jag hade i början.

Jag kan bara svara för mig själv, det behöver som sagt inte vara lika för alla.
Jag blev ställd första gången när jag kände kyla, det var vid magpartiet och när jag höll kvar händerna så kände jag hur värmen sakta kom tillbaka. Det visade sig att den här personen hade glutenallergi sedan många år tillbaka och när jag träffade henne långt senare så hade hon blivit av med sin allergi efter healingen.
Med tiden lär man sig och ser mönster, tills dess är det bra att ha handpositionerna att utgå ifrån och även om du inte tycker du har kontroll, så går energierna dit dom ska.

Just för mig är det så att när det blir ovanligt varmt eller kallt så ser jag det som en obalans, när händerna känns normala så står det för balans för mig.För övrigt blandar jag inte in intellektet så mycket.
Det kan skilja sig från gång till gång och med tiden kan ditt sätt att känna ändras.

Det är ok att säga att man inte vet, det räcker med att säga att det är energier och att de går dit de ska gå. Sen är det ju så att om människor blir hjälpta så räcker det. Lägg ingen prestation i ditt arbete, kom ihåg att du är bara kanalen som healingen går igenom. Var i nuet och ha tillit.
Jämför dig inte med någon annan, du kommer att hitta ditt eget unika sätt att arbeta på. Lycka till !  fri

allhealing
0

I början när jag lärde mig hur jag skulle arbeta var det mycket känsla av varmt och kallt. Desto mer jag arbetar desto mer har detta avtagit eftersom jag allteftersom tiden gick lärde mig förstå än mer vad det var som skedde och vad det betydde för mig och hur jag skulle använda den informationen på bästa sätt.

Idag behöver jag inte känna efter, idag vet jag omedelbart eftersom jag "ser" exakt vart energin inte flödar fritt i personens kropp. Idag behöver jag inte hålla på flera behandlingar för att hjälpa en person återfå sin balans, idag räcker det normalt med några sekunder för att återställa balansen så att kroppen därifrån sedan kan självläka.

Att sedan person behöver lite mer tid för att "tro" på att det jag gör fungerar handlar mer om invanda mönster om att så här enkelt kan det väl ändå inte vara?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

fri
0

Ursäkta, jag såg att jag inte besvarade hela din fråga.

När jag känner iskyla tolkar jag det som en blockering eller stagnation av flödet,det är en känsla av att bara veta och så jag tolkat det utifrån min erfarenhet.
Veta säkert kan jag aldrig göra.
Ibland tar det flera gånger att lösa upp en blockering.

Det är olika vad de som får healing känner och vad det står för.

Kom nu ihåg att det här är min erfarenhet och att det kan vara olika.

Searchingmoonwolf
0

#7 Ska kolla igenom artiklarna/er när jag hinner lite mer. Tack för tipset!

#8 Det är juh så att alla är vi barn i början, va det än handlar om. Vet inte om jag ibland är kanske lite för kritisk… Jag känner det som om att alla har vi våra personliga sätt att både se på healing och arbeta med energierna. Det som kanske stör mig är att jag inte riktigt har fått en helhetsbild på energihealing området. Finns det tex några allmänna riktlinjer?

Oj, det var en intressant healing. Att det lyckades är juh jättebra. =o)
Jag känner hittills "stickningar" i händerna och att de blir jättevarma. Häromdagen gjorde jag en Chakra balansering i hjärt-solarplexus chakrana och fick då "elstöt". Första gången nåt sånt hänt åt mig.

Jag förstår va du menar när jag läser va du menar med mönster, men får det inte till nåt praktiskt exempel. Kan du ge nåt…?

Förstår det att energierna går dit de ska oavsett var man har händerna. Och att det åtminstone i början är bra att ha några rutiner.

Det där med obalans sa du bra. Det känns jätte naturligt. Även om jag inte känner ännu kyla… bara mer eller mindre pirrande i händerna. Det är väl det när jag vill NU och inte om ett år eller kanske aldrig hitta mitt egna sätt…. Tungan ute

Joo, alla har vi olika tolkningar på någonting. Bra med förslag tycker jag och höra va andra känner och "hör".

#9 Jag har som sagt inte hållit på så länge med energierna, iaf inte att ge åt andra. Och inte känner jag av några kalla eller varma energier. De som har fått behandling har kännt av det ibland.

Visst tar det sin tid innan man kommer att känna igen vad som betyder vad under en behandlling, och kanske efteråt oxå. Det är juh med tiden som man kanske vet mera om det hela. Visst är det i längden frågan om "att tro" på det hela.

fri
0

Hej !

Att det pirrar i händerna är ju något du känner och ett tecken på att det händer något ! Glad

Det är jättesvårt att beskriva mönster, det är en rad olika erfarenheter som till slut får mig att tolka att det t.ex är en blockering.
Det är lika mycket en känsla av att "bara veta" som inte jag kan förklara.

Jag förstår att du vill förstå och söker efter riktlinjer men några allmänna riktlinjer är svårt att ge, i alla fall när det gäller hur du och de du behandlar ska känna.

Jag brukar se till om healingen hjälpte…. Blir de jag behandlar bättre ?
Det är väl det som gör mig övertygad ! Glad

Tror inte du ska fastna i att det ska vara och kännas på ett visst vis,
under min tid har det förutom kyla och värme tillkommit andra sätt att känna och bli vägledd på. Ingen healing är den andra lik och vi utvecklas hela tiden.

Ditt sätt att känna är kanske inte alls som mitt, men ditt är lika bra som mitt eller någon annans !

Läs artiklarna Gunilla föreslog, där ser du hur olika healers arbetar.
Lycka till !

Guerilla
0

Intressant. Lite frågor kommer upp när jag läser igenom era berättelser.

Jag har läst Betty Shines böcker Sinnets magi och Tankens kraft. Hon arbetar med healing och där berättar hon hur det fungerar för henne. När hon healar så kan hon se blått och gult ovanför personen, som hon säger är healingens färger. Sen att blockeringarna har svart "färg", och när hon tar bort dessa kan hon se orsaken till blockeringen, något som hänt i personens liv, trauman etc. Är det så för er också? Att händelserna spelas upp framför er. Tycker hennes böcker är väldigt inspirerande och man får mkt svar om healing. Har ni läst hennes böcker och vad tycker ni isåfall?  Glad

allhealing
0

Jag ser personen som ett hologram och i det hologrammet ser jag vart energin inte flödar fritt. När jag hjälpt personen återställa balansen flödar energin återigen fritt. Därefter självläker kroppen sin sjukdom, fysisk eller psykisk.

Ofta räcker det med en konsultation. Ofta är denna konsultation under 15 minuter. Hittills har jag inte hittat på en enda sjukdom detta inte hjälper emot.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

Guerilla
0

#14 Okej. Men du kan inte se varför energin inte flödar fritt? Jag trodde detta var vanligt. Måste man gå en kurs för att börja heala? Har även läst att om man är ostabil i sitt inre och försöker heala kan det får jobbiga konsekvenser för "klienten". Man kan alltså överföra negativ energi till den andra?

fri
0

Hej Guerilla !

Jag tycker du ställer helt underbara frågor och känner en friskhet i dom !Skrattande

Det är verkligen luddigt och en del saker tas nog inte upp i utbildningen.
Du kommer troligen att få lite olika svar beroende på vem du frågar men personligen så tycker jag att vi som healingkanaler ska vara i balans. Vi kan ju också ha våra krämpor men vi bör vara i psykisk balans och jordade.

Jag känner tydligt av om någon inte är i balans och då vill jag inte ha healing av den personen.Detsamma gäller om jag är i obalans, då ger jag inte healing. Jag tar det säkra före det osäkra.
Jag tror vi kan överföra vissa energier.

Kent får svara för sig när det gäller om han ser varför energin inte flödar fritt.

Jag kan förstå varför energierna inte flödar ibland men inte bevisa eller vara hundra på det.
Jag upplever att de flesta vet varför de mår dåligt men behöver lära sig att vara uppriktiga och ta ansvar för det. Ibland är det dock omedvetet.

Min uppgift är i första hand att vara en kanal och inte att förstå alla orsaker bakom allt. Om jag ser/ hör något särskilt under healingen kan jag försiktigt ställa en fråga runt detta men aldrig uttala ett påstående som det vore en sanning.
Så ser jag på det.

Det finns mycket du inte kan få klara besked om eller veta säkert, men lyssna till din känsla som vägleder dig.         fri

Searchingmoonwolf
0

Intressanta funderingar som Guerilla har.

Undrar, vet inte om jag borde ha lagat ny rubrik, vad ni har för tankar om detta; får man själv behandling när man ger åt andra?

Guerilla
0

#16 Ja, alla har väl sin egen filosofi och därav arbetar på olika sätt kanske. Men det är ju såklart som du säger, att man healar först och främst för att hjälpa personen bli frisk, inte veta orsaken till varför personen blev sjuk. Det är absolut. Undrade mer om det var vanligt.

Så man _måste_ gå en utbildning? Man kan inte lära sig på egen hand?

Om det är något jag gärna utvecklar är det healingförmågan, frågan är om jag verkligen kan heala. Har känt av sjukdomar, smärtor och tillstånd hos personer starkt periodvis, sen avtar det. Jag måste nog vänta ett tag med healingen. Kanske.

Amandla
0

#17 När man ger Reikihealing så fyller man först upp sig själv med ljus, sen flödar det vidare till den man behandlar, bland annat för att man inte ska tömma ut sig själv. Vet inte om det gäller alla Healingmetoder?

Searchingmoonwolf
0

#19 Aj.. det där var ett nytt sätt för mig. Att man fyller sig själv med vitt ljus… Intressant.

Amandla
0

#18 och 19 Det kan vara bra att gå en kurs just för att lära sig tekniker, till exempel det jag beskrev ovan Flört Eller kurser i flera metoder. Sen kan man jobba med det som tilltalar bäst. Jag själv gillar inte ritualer något vidare, gillar när det är enkelt och rent…

Searchingmoonwolf
0

Har gått reiki I och cammalot seichem I.

Guerilla
0

# 21 Sant, tekniker är ju värt att kunna såklart. Men det borde man kunna lära sig själv, med hjälp av någon slags mentor eller guide. Finns det egentligen något komplicerat sätt att heala? En enkel, ren och ärlig grund förmodar jag det flesta uppskattar att arbeta på. Vilka använder ritualer som healingmetod? Jag brukar fylla mig med vitt ljus, brukar även göra det på omgivningen. Fast mest för att det är meditativt på ett sätt, men det kanske är dumt eftersom man kanske säger Hej till den andra sidan. :)

Amandla
0

Jag tänkte mest på sånt som att man "måste" använda en viss rökelse, tända ett vitt ljus (eller ljus av bestämd färg), man "måste" göra ditten och datten. Sånt är jag smått allergisk för :-S

Guerilla
0

# 22 Vad innebär cammalot seichem? Aldrig hört talats om förut.

Searchingmoonwolf
0

#25 Har oxå blivit allergisk för allt som heter "måsten". Mer o mer. Hmm.. en engelsk länk hittar du här. Svårt att förklara. Det är rätt nytt för mig oxå…

fri
0

Ber om ursäkt, jag förväxlade Searchingmoonwolf med Guerilla på slutet här ! Skrattande Men svaret är ju detsamma förutom att jag tycker att en utbildning är jättebra att ha när man healar andra.

Jag har gått ifrån alla måsten och utgår mer från personen jag ska behandla. Om det är någon som känner sig osäker och aldrig fått healing förut så kan det kännas jobbigt med massa ljus, stenar,rökelser mm
Vid ett tillfälle så healade jag till Bosse bildoktorn i bakgrunden och det blev en lyckad healing för den här personen. Glad

allhealing
0

Jo jag kan se varför energierna inte flödar fritt. Innan jag gick kurs visste jag knappt vad healing var för någonting. När jag bokade kursen förstod jag inte att den skulle förändra hur jag såg på verkligheten. Innan jag bokade min första kurs var jag inte speciellt balanserad som person, detta var då ingenting som existerade i min medvetandevärld, d.v.s. att jag som person kunde befinna mig i ett mer eller mindre balanserat tillstånd.

Tack vare att jag fick väldigt bra hjälp redan för början när jag fick lära mig såväl medialitet som healing blev jag väldigt snabbt införstådd med att det var väldigt viktigt att hela tiden vara väldigt ärlig och uppriktig i det man gjorde. Eftersom jag dessutom är väldigt envis har detta lett till att jag tvingat mig själv att hela tiden ta reda på så mycket information det bara går att införskaffa och sedan tillämpa den kunskapen.

Detta har lett till att jag har lärt mig att inte göra healing när jag befinner mig i ett obalanserat tillstånd. Detta har lett till att jag idag aldrig ger healing bara för att mitt ego vill imponera på någon. Jag har sedan första gången jag gav healing först kontrollerat att mitt ego inte är involverat. Inledningsvis spände jag upp mitt ego i hörnet av rummet och arbetade bara när det inte var närvarande. Om det hoppade ner avslutade jag alltid det jag gjorde omedelbart. Idag har jag ett mer balanserat förhållande till mitt ego och vet därför instinktivt om jag skulle falla ur balans.

Om jag inte arbetat med mitt självförtroende och mitt ego skulle konsekvensen bli precis som du skriver nämligen en jobbig upplevelse för klienten eftersom jag i så fall inte skulle hålla på med healing utan istället håll på med en projicering av mina känslor till klienten. Denna form av healing skulle jag aldrig utsätta någon för eftersom detta skulle vara en grov kränkning av klientens förtroende för mig som healer.

Jag kan inte överföra negativ energi till den andra, däremot skulle jag om jag inte hade arbetat med min självkänsla och mitt ego och kommit till en så pass stark balans där mycket väl kunna få en person som inte befinner sig i ett speciellt balanserat tillstånd att med min osäkerhet kvarhålla klienten i det tillståndet eller än värre till och med försämra klientens tillstånd.

Dock kommer detta aldrig att inträffa eftersom jag rannsakat mig själv om och om igen och kommit fram till att det jag gör är för klientens bästa. Detta har även visat sig gång på gång i de resultat mina klienter uppnår.

Jag överför aldrig någonting på någon annan. Jag hjälper mina klienter att bli medvetna om varför de hamnat i den situation de befinner sig i. Därifrån är det sedan upp till klienten med min hjälp att besluta sig för om klienten önskar en förändring eller inte.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

[GunillaF]
0

#28 Vad bra svar du gett! Tack!

fri
0

Instämmer, tack från mig också !

Searchingmoonwolf
0

#28 Bra sagt.

Jag undrar allmänt då hur man ska komma vidare i sin utveckling genom att inte ge healing åt andra… om man är i ett "obalanserat" tillstånd? Varifrån ska man få hjälpen att komma vidare mot ett balanserat liv? Va ska man då göra för att komma till nästa nivå tex inom en healing form där man kräver att man ger healing åt andra?
Lösa tankar jag kommit med…

Personligen är jag inte insatt i medialitet. Ego och själen är nya begrepp för mig. Hur får man mera info om hur man ska komma mera in på själen/självförtroende så att ego inte tar över?

[GunillaF]
0

#31 Genom personlig utveckling. Genom bättre självförtroende. Genom att tro på dig själv.

Genom att säga till dig själv att du duger. Genom att älska dig själv.

allhealing
0

För att komma vidare utan att ge healing kan man göra som jag gjorde. Jag gick en kurs som hjälpte mig att utveckla min medialitet. Då hade jag ingen aning om vad medialitet vad för någonting. Det jag idag förstår som då hände är att medialiet kräver att jag förlitar mig på den information höger hjärnhalva hela tiden förmedlar till mig.

Det jag dittills blivit uppfostrad till var att helt och hållet förlita mig på den information vänster hjärnhalva gav mig eftersom all utbildning som idag ges såväl som hela det lagsystem vi använder oss av när vi skapar det samhälle vi lever i helt och hållet bygger på den verklighet vänster hjärnhalva observerar.

Healing sträcker sig således utanför denna verklighet. Den medialitet jag utvecklade hjälpte mig använda min högra hjärnhalva. Det som därmed inträffade var att jag fick en större balans i min egen kropp eftersom jag plötsligt även började använda även höger hjärnhalva betydligt mer än jag tidigare gjort.

För att förenkla begreppet vänster och höger hjärnhalva använder jag framöver två färger för att beskriva respektive hjärnhalva. Blå för vänster och gul för höger.

Eftersom jag uppfostrats i hur den blå hjärnan uppfattar verkligheten där såväl blå vetenskap lärs ut av ett blått lagsystem uppstod givetvis en konflikt inom mig eftersom den mediala gula sanningen hela tiden motsades av den verklighetsbild den blå hjärnhalvan presenterade och argumenterade för.

Jag kunde därför med min blåa logik inte förklara den gula information som hela tiden dök upp i mitt huvud. Detta berodde givetvis på att min blå hjärnhalva hela saknade kunskap om det perspektiv den gula hjärnan använder sig av när den presenterar sin information.

Hade jag när jag påbörjade min mediala utvecklig fått reda på att det förhöll sig på det här sättet hade det besparat mig så många år av grubblerier på hur det hela hängde samman. Dock existerar denna information inte när jag påbörjade min resa 2004 och det är min egen efterforskning som lett till att jag idag förstått detta. Informationen fanns där ute hela tiden men den förklarades inte på ett för mig begripligt sätt. Idag ser jag hela sammanhanget och klarar därför även att förklara det på ett mer lättbegripligt och sammanhängande vis.

Jag påstår inte att det är enkelt att lära sig medialitet däremot påstår jag att det är betydligt enklare att ta till sig en medial utbildning om man är medveten om den konflikt som respektive hjärnhalva kommer att förse oss med när vi tränar upp en av oss inte så väl använd gul hjärnhalva.

När jag sedan efter år av träning på min medialitet även förstod att det gick att kombinera ihop såväl medialitet som healing som jag då även lärt mig på kurs såväl som i andra utbildningsformer för att uppnå en större förståelse till varför en person valt att befinna sig i en obalans så att den personens kropp därifrån kunnat utveckla en sjukdom.

Tack vare min förståelse för hur den gula hjärnan presenterar sin verklighetssyn går det att hjälpa en sjuk person tillbaka till ett friskt tillstånd om personen så själv önskar givetvis. Hur detta går till är dock alltför långt för att beskriva här. Läs gärna mer på länken i slutet av texten om du vill fördjupa dig i detta.

Jag kan tack vare att jag kommer år såväl den blåa som den gula hjärnhalvans information sammanställa detta på ett mer omfattande sätt än en läkare som enbart har tillgång till den blå hjärnhalvans perspektiv. Givetvis är blå läkare bättre på så många saker som jag inte klarar av att utföra.

Detta har lett till att jag med den teknik jag utvecklat på ett helt nytt sätt kan hjälpa sjuka människor att bli friska. Som jag ser det hela skulle ett samarbete framöver kunna leda till en fantastisk utveckling inom friskvården men för att detta ska ske behöver det blå lagsystemet förändras.

Förutom att sammanställa informationen på ett mer omfattande sätt kan det arbetssätt jag utvecklat även hjälpa en person tillbaka till ett mer balanserat tillstånd genom att personen i sitt eget medvetande programmerar om sin egen hjärna. Genom att förändra våra tankar förändrar vi våra liv. En tanke som genererat en sjukdom i kroppen kan när den byts ut mot en ny tanke göra just detta. Jag har sedan 2006 i väldigt liten skala arbetar med detta arbetssätt och har med mycket stor framgång uppnått dessa resultat gång på gång.

Det handlar alltså om att först börja använda såväl vänster som höger hjärnhalva för att uppnå ett mer balanserat tillstånd. Du uppnår detta exempelvis genom att lära dig om hur medialitet fungerar. Det existerar säkert mängder med andra sätt men detta var det sätt jag använde mig av. I mitt fall kunde jag efter denna förståelse även själv ta tag i de snedvridna tolkningar jag själv skapat i min egen blå hjärna när jag så fullständigt litat på den blå vetenskapens verklighet för att bygga upp ett blått balanserat liv samtidigt som jag för var dag som gick skapade ett blågult än mer obalanserat liv.

Många behöver säkerligen hjälp utifrån för att komma fram till denna insikt och då är det kanske inte lämpligt att vända sig till en blå psykolog för att för en blågul hjälp.

Det finns därför som jag ser det hela en enorm utvecklingspotential inom den blå friskvården när den framöver även kommer att lära sig det gula perspektivet.

I förlängningen kommer detta att leda oss till en hjärna där gult och blått samarbetar hela tiden och när detta sker kommer vi att få en förenad grön hjärna.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

fri
0

Jätteintressant ! Jag förstår att jag har en konflikt när det gäller att lita på informationen jag får ibland och att jag därför inte vågar uttala den.
Tack, du borde skriva en bok om det här !

Shakti
0

Du skriver att du har gått i reiki 1 och undrar nu hur du ska komma vidare i utvecklingen utan att ge healing åt andra. Som Hawayo Takata sa ska reiki i första hand vara till för sig själv. Om du sen har tid och ork att ge reiki till andra är det absolut inget problem att behandla andra. Det är självklart att om man mår jätte dåligt själv att det är svårt att hjälpa andra och att man då ska se till att själv må bättre. Men om alla människor bara skulle ge healing när de är fullt utbalanserade skulle nästan ingen alls kunna ge healing till andra. Det finns knappast någon som inte har någon småsak att kämpa med.

När man arbetar med reiki ger man ingen egen energi utan man kanaliserar universell energi. Men det betyder inte att det inte är möjligt för en reikiutövare att sända personliga energier till någon. Om du önskar dig att en person blir frisk sänder du redan lite av din egen energi till den andra. Men lika gärna skulle det kunna hända att du i ögonblicket har negativa tankar och att du ger lite av den energin till reikimottagaren. Därför är det viktigt att före behandlingen jorda sig, slappna av och att släppa loss alla tankar och bekymmer och allt annat som kan störa. Om du lyckas med det är du tillräckligt i balans. Eftersom du är kopplad till reikienergin är det inte svårt för att energin hjälper dig att komma i en harmonisk stämning. Var bara kanal och ha förtroende i det som energin gör.

Som jag skrev är reiki först och främst till för sig själv. Om du behandlar dig varje dag eller åtminstone några gånger i veckan kommer energin att främja din utveckling. Med tiden kommer du mer och mer att bygga upp en relation med energin och se hur den fungerar. I så fall behöver du inga kurser för att energin är din bästa lärare. Tills dess hoppas jag att du får stöd av din reikilärare och att hon eller han är bra.

Searchingmoonwolf
0

#32 Joo, personlig utveckling är det som gäller. Att tro på mig själv är nåt jag jobbat me så länge men inte lyckats med. Alltid nåt som drar ner det åter igen. Ännu har jag inte lyckats gilla mig själv - har inte hittat nåt jag gillar hos mig (som av nån anledning kanske lite betyder för mig att va bra på nåt, nåt att kunna säga att "det här kan jag"…)

#33 Låter jätteintresant det du pratar om och skulle verkligen villa fördjupa mig i ämnet. Håller med #34 du borde skriva en bok… Glad

#34 Okej. Juh mer jag läser olika texter/kommenterer från olika källor så får jag en känsla av att min reiki lärare inte är av den absolut bästa sorten. Tyvärr. Har inte förstått att reikin är i främsta hand för en själv. Måste erkänna att jag inte får nåt stöd utav min lärare och känns inte att jag ens vill fråga läraren.

Det är det här som gör mig lite fundersam när det ofta pratas om reiki energin, att energin som man kanaliserar är universal energi.
Varför är det skillnad på reiki energin jämfört med andra healing former där man använder sig av (universala) energier? Hur får man reda på vilken energi som är den universala energin om inte alla healing energier är den universala i sista hand… (?)

Amandla
0

# 36, du får vara lite snällare mot dig själv. Skriv en lista på sånt du är bra på, några punkter kan jag bidra med:

- vetgirig och öppen

- tar reda på saker

- inte rädd för att fråga om sånt du inte förstår

- kommunicerar bra, du frågar, får svar och svarar i din tur igen

- du uppmuntrar andra som t.ex. # 34 Flört

- du reflekterar över det du lärt dig, om du är på rätt väg eller om du behöver byta riktning eller lärare

Så, håller du med? Flört

Searchingmoonwolf
0

#37 TACKAR! Det är sant att jag måste börja vara mindre kritisk/snällare mot mig själv. Så joo.. jag håller med dig. Och… du har så rätt i va du säger. Det är såna här saker jag har så jättesvårt att själv se (och förstå). Tyvärr. Så det gär det svårt att skriva ner va jag är bra på… Tungan uteFlört

Amandla
0

Kyss

Shakti
0

Det finns många olika metoder att arbeta med unviersell energi. Reiki är bara en av metoderna. Prana healing en annan metod t.ex. Man kan också arbeta med egna energier men dessa har naturligtvis också deras ursprung i den universella energin.

Synd att du inte får stöd från din lärare. Jag hoppas åtminstone att du fått alla fyra initieringar i den första graden?

fri
0

Jag vill bara instämma med amandla om att jag ser massor med positiva sidor hos dig searchingmoonwolf ! Glad

Jag tycker du är modig som vågar ställa så många och bra frågor !
Du har helt rätt i att det är mycket som är svårt att förstå, dessutom gör alla olika ! Jag lider med dig av att inte kunna svara så tydligt och bra och förstår din förvirring.

Jag tror du kommer att bli en bra kanal och dina frågor behövs verkligen !

Jag tänkte faktiskt under diskussionens gång att du verkar vara så sund
och uppriktigt intresserad. Du vill göra rätt och vara en bra kanal, kan inte tänka mig bättre förutsättningar !

fri

fri
0

Det var länge sen jag gick utbildning och jag är ganska säker på att det inte sades något om att reiki först och främst är till för mig själv, så det visste inte jag heller, även om jag använder den på mig själv.

Jag har svårt att sätta mig i något fack och tänker aldrig på att det är just reiki jag håller på med.
Jag healar kort och gott och bryr mig inte om vad energin kallas heller, det känns kärleksfullt och den är healande.
Det räcker för mig.

Så det är inte bara du searchingmoonwolf som missat något ! Flört

Searchingmoonwolf
0

#36 Så känns det vara faktiskt. Jo, jag fick fyra initieringar. Visst är det tråkigt när jag inte känner för att fråga min lärare… Får hjälp från så många andra ställen istället, bland annat härifrån, så det hjälper mig åtminstone lite på traven. Glad

#41-42 Det är så ovanligt för mig att totalt okända människor kan säga utifrån mina texter nåt positivt om mig. O andra sidan är juh det här ett ämne där människor kan på ett annat sätt/på en annan nivå "känna" en människa. Plus att jag har i mitt liv fått så många gånger höra negativa saker och alltid råkat ut för mindre roliga saker.

Verkligen kul o höra positivt om en själv! Man borde ta det som en daglig uppgift att peppa andra! Sen kan det hända att jag har börjat i små, små babysteg börjat hitta mig själv. Vad jag vill.Och att dessutom få höra att jag verkar vara på rätt spår gör mig ännu mer glad. Skrattande För visst, fri, är jag genuint intresserad av ämnet/ämnena fastän det i praktiken kan vara aningen svårare att förverkliga sina tankar och drömmar.

Kanske en svår fråga att svara på, vad är det som gör att det är så svårt att svara tydligt och ingående?

Nackdelen med mig är att jag "tjatar"/frågar tills jag själv förstår, då kan många bli irriterade för att jag inte förstår/för att de inte kan förklara på rätt sätt (för mig rätt sätt)… Ville bara berätta det… Tungan ute

Som det nu känns så är ett av de större "problemen" att jag inte vet hur komma vidare med att hitta mig själv, hitta min själ, utveckla min mentalitet, hitta mitt självförtroende och hitta mod till att ta så många initiativ som behövs i livet verklighet. Plus att jag är osäker på om jag strider emot eller inte mig själv när det gäller att komma vidare på min sk. spirituella väg.

[GunillaF]
0

#43 Nu talar jag om hur jag själv upplever/har upplevt den väg jag börjat gå…

Jag har känt att det varit nyttigt för mig att gå utbildningar hos olika personer. Det har gett mig möjlighet att ta till mig/välja det som känts bäst för mig. Det jag har kunnat anamma och ta till mig.

Kanske du kan försöka få fatt i en annan lärare, en annan inriktning i healing. Gå med i en cirkel eller gå en kurs i mental/medial utveckling?!

Searchingmoonwolf
0

#44 Aah.. joo, du har dessutom jätterätt i vad du skriver. Det är just de sakerna jag åtminstone borde jobba med.

Skönt att höra att det inte är bara jag som känner för att lite "prova mig fram" genom att gå på olika kurser för att se vad som känns bra för mig, om det är "min grej".

Mjaa.. visst är det alltid möjligt att hitta en ny lärare, nu var det frågan om att denna lärare hade kurs i samma stad som jag bor i… Lite kanske feltänkt, jag lärde mig nåt iaf av situationen. Det är avstånden som är det största problemet…

Jag har juh gått en annan kurs än reiki, som känns för tillfället starkare och närmare, men det kan va nyhetsbehaget oxå. Reiki känns som en bra grundsten för mig. En trygghet. Har inte haft tid och/eller möjlighet att jobba nåt mer med den (med mig själv eller andra). Gick kursen i december ifjol…

Hmm… har inte ens hört om att det skulle finnas några mental/medial utvecklings kurser/cirklar. Var, när och hur? Distans e tyvärr troligen enda möjligheten för mig…

[GunillaF]
0

#45 Jag bor också långt "från allt" men har åkt iväg. Ibland är det kurser närmre än man tror.

Eftersom vi inte vet var du bor är det svårt att tipsa om något.

fri
0

Jag tror du redan har börjat din andliga väg genom att ställa de här frågorna.

Det är svårt att svara på dina frågor för att det är så olika och för att det inte finns så mycket att gå efter förutom det vi lärt oss på utbildningen och i livet. Resten upptäcker vi genom att praktisera healing, steg för steg finner vi vårat sätt.

Genom att ha kontakt med dina egna känslor så kan du känna in vad som känns rätt för dig och lära dig att lyssna till hur det andliga talar till just dig. Vi är ju personligheter allihop och jag tror att det andliga talar till oss på det språk vi förstår och som känns bäst för oss.

Du säger själv att dina händer blir varma och att du känner pirrningar, det är ju ett sätt att känna. Men du har säkert en känsla för vad som känns rätt och fel också och vad som känns sant för dig.
Jag brukar kalla det för sanningssträngen, den vibrerar inom mig när något känns rätt för mig.

Jag tycker du ska fortsätta att forska och upptäcka lite om dig själv och vad du känner och tycker om olika saker.Det finns kurser i personlig utveckling t.ex som du kan gå.
När du känner dig redo kommer du säkert att ta upp healingen men låt det ta den tid det tar. Kram och lycka till nu ! Glad

fri
0

Ursäkta Gunilla, jag filade så länge på mitt svar att jag inte såg att du redan svarat !  Glad

[GunillaF]
0

#48 Skrattande Men jag tycker det är bra att fleras tankar kommer upp! Skriv på, fråga, tyck! Det är det sajten är till för!Skrattande

Sedan om vi kan svara på allt, är inte säkert. Men jag tycker att om vi kan bolla tankar fram och tillbaka så kanske vi kommer på bra lösningar eller nya infallsvinklar på frågeställningarna.

fri
0

Tack ! Ibland önskar jag att det fanns ett enkelt svar men det gör det ju sällan ! Skrattande 
Håller med, jättekul att bolla och få höra olika svar och synvinklar !

Searchingmoonwolf
0

#46 För mig är det både avståndet och språket som är lite avgörande. Och givetvis pengarna… Bor i Finland, och är arbetslös. Modersmålet är svenska och kan finska, dock finns det lite dylika kurser på svenska, vilket jag helst skulle villa gå kurser…

#47 Tackar! Jag är först och erkänna att mina frågor är breda, många och olika. Och är tacksam för de infallsvinklar, råd o tips ni ger mig, för visst är det så att mycket av det man vet så är från vad man själv har varit med och lärt sig. Därför är jag ännu mer tacksam för den hjälp jag får.

Det känns att jag inte ännu är där med att veta vilka känslor det är jag ska lita på, höra på. Att det är svårt att bestämma sig för att lita på sin egna tankar och röst är nåt nytt för mig. Jag har alltid gjort efter va andra tyckt och tänkt, och inte så som jag vill innerst inne. Dessutom är det inte alltid möjligt i samhället heller…

Ärligt sagt så har jag ännu svårt att känna efter om nåt är rätt eller fel. Jag känner pirrningar och värme i händerna mer eller mindre på olika ställen under healingen, dock kan jag inte säga om det är bra eller dåligt. Har dock mer o mer börjat höra efter, den sk. sanningssträngen som du kallar det.

Hmm.. lättare sagt än gjort för mig att hitta en lämplig personlig utvecklings kurs. Vad månne ska man googla på för att hitta såna?

Ska försöka låta allting ta sin tid. TACKAR! KRAM!

#49 Håller med dig. Jag tycker det är jättekul att få höra flera personers åsikter, tankar och råd. Alla försöker vi vårt bästa, genom vår egen erfarenhet och personliga tankar o åsikter. Att man inte har svar på alla frågor är det väl ingen (?) som kräver… Nåt som känns fel för en person kan kännas helt rätt för en annan, därför tycker jag att du sa så bra GunillaF, med "vi kan bolla tankar fram och tillbaka så kanske vi kommer på bra lösningar eller nya infallsvinklar på frågeställningarna". Glad

Ni är underbara! Tackar! Glad

[GunillaF]
0

#51 Inte lätt att gå kurs i Sverige om du inte bor här.

Jag tycker att man lär sig mycket genom att följa med i trådarna både här och på Medialt, Personlig utveckling osv. Det finns många sajter på iFokus som är bra.

Ett tips är att du tar dig tid och läser våra artiklar.Flört

fri
0

Vill bara säga att när jag talade om rätt och fel menade jag inte dina pirrningar i händerna och sånt !

Jag menar vad som känns rätt och fel för dig i all information och allt du får till dig av andra när de delar med sig av sina erfarenheter.
Det som är rätt för en person behöver inte vara det för en annan.

Om du är van att lyssna mer på vad andra tycker och litar mer på det, så är det nog bra att träna på att lita på dig själv, dina känslor och ditt omdöme.
Man kan lyssna på andra men ingen vet vad som är rätt för dig och vad din intuition säger. Genom att börja lita på vad du tycker känns bäst så aktiverar du intuitionen och har lättare att höra din inre röst.

allhealing
0

Allting är energi. Dvs någonting som är i rörelse. Eftersom även våra tankar som vi använder oss av definierar den vi är här i vår kropp är det inte konstigt om vi även använder en del eller flera delar av hur vi uppfattar verkligheten även när vi utför healing.

Det är när vi gör detta som vi blandar in oss själva i healingprocessen. Det är då "problem" kan uppstå eftersom den energi som används även är laddad med healerns tankesystem.

Lagen om orsak och verkan säger oss samtidigt att ingenting sker av en slump. Det betyder att den som söker hjälp hos en låt oss säga inte så balanserad healer därför inte heller befinner sig själv i en så balanserad tillvaro i sitt liv. Man attraherar därför det som harminoserar med den egna energin.

Det är inget rätt eller fel i detta sätt att agera. Det är bara en observtion jag gör att så är fallet. Om man som person lärt sig att lägga ansvaret utanför sig själv och alltid använder sig av det för att lägga ansvaret på andra. Ja då är det givetvis enkelt att gå in i en konfliktroll för att försvara sin rätt att befinna sig där man gör. Även detta är fortfarande bara en observation av att då väljer personen att göra detta val.

Det existerar därför så många versioner av verkligheten att inte tillräckligt med ord kan skrivas för att förklara alla versioner. Ord är dessutom ett synnerligen långsamt sätt att kommunicera på eftersom orden i sig är så fattiga i sin uttrycksform att så mycket går förlorar eftersom det är så pass stora nyansskillnader mellan orden att stora tomrum av osagd sanning stannar kvar mellan orden som aldrig blev sagda eftersom orden för det som skulle sägas ännu inte existerade.

Orden är därför den långsamma vänstra hjärnans uttrycksform och dessa ord har lite att säga när evighetens hjärnhalva som är den högra önskar klargöra sin visdom.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

Shakti
0

Nej det finns förstås ingen regel som säger att reiki först och främst är till för en själv. Men när man blir initierad i energin startar en utvecklingsprocess och en avgiftningsprocess och ens energier blir omstrukturerade och det måste man naturligtvis stöda med att ge sig själv reikibehandlingar. Som healer behöver man dessutom hålla sig själv i bra skick för att kunna hjälpa andra så bra som möjligt och därför är det det viktigaste att ge sig själv reiki.

fri
0

Hej Shakti!

Jag menar inte att de du säger är fel men det togs inte upp på min utbildning och kanske inte på Searchingmoonwolfs utbildning heller.
Jag håller med om att det är bra att ge sig själv healing och jag gör det själv.  Glad

Du får ursäkta om jag uttryckte mig dumt, det var inte min mening.

Jag håller med Kent att mycket går förlorat när vi uttrycker oss i ord, orden begränsar.

För mig är healing så mycket och jag känner mig begränsad om jag ska tänka på regler för hur allt ska vara och sätta namn på allting.
Det känns som jag har en för trång tröja som jag bara vill slita av mig, jag behöver känna mig fri och obegränsad för att fungera som en bra kanal och må bra själv.

För mig är närheten till naturen helande, att vistas bland människor där jag blir accepterad precis som jag är, musik, färger, att leka med barn, att se och bli sedd, att få dansa om jag känner för det, vila om jag behöver det, kreativitet och mycket annat. När vi gör illa oss eller har ont så lägger vi helt naturligt händerna där, vi tänker inte att vi ska hela utan vi gör det bara. Det finns helt naturligt i oss.

Att dessutom använda healing medvetet och gå en utbildning är ett plus, inte bara för initieringarna utan för att ta del av en lärares kunskaper och lära oss förhållningssätt till andra människor.

Indiania
0

För mig är healing så mycket och jag känner mig begränsad om jag ska tänka på regler för hur allt ska vara och sätta namn på allting.
Det känns som jag har en för trång tröja som jag bara vill slita av mig, jag behöver känna mig fri och obegränsad för att fungera som en bra kanal och må bra själv.

Kopierade dina rader, precis så känner jag det också även om jag ger mig healing ibland. ( Har också gått reiki. )

Healing = kärlek Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

fri
0

Hej Indiana !

Jag har förstått att vi är lika där !  Skrattande Det är så naturligt och det är väl fint att låta det få vara det !
Jag börjar förstå varför jag valde det här namnet och jag tror jag förstår ditt också !
Jag använder också reiki på mig själv och är jättetacksam för det !
Ha det gott nu !

fri

Indiania
0

Fri! Ha det gott själv i din frihet! Skrattande

fri
0

Tack Indiana !  Kyss

Resan blev försenad men på Onsdag bär det av ut i vida världen(Dalarna hihi). Den 12/9 får du gärna skicka lite healing = kärlek om du har tid ! 
                      Kram och på återseende Flört

Indiania
0

Jasså det bär iväg på onsdag, då får jag önska Lycka till igen då. Kyss

Jag skall skicka healing till dig den 12/9, då skall jag med min sambo när han skall till Karlstad sjukhus där de skall kolla hans blodförförsörjning i hjärtmuskeln under arbete och i vila.

Jag skickar till dig då och då eller är det någon särskild tid på dagen det gäller.

fri
0

Tack ! Då har du mycket själv att tänka på, du kan be om lite lugn åt mig bara. Det är nog det jag behöver ! Förmiddagen är bra.

Då tackar jag på förhand och hoppas det går bra för er på Karlstad sjukhus också !

Gladfri

Shakti
0

Egentligen ska man inte betrakta det som man lär på en reiki-kurs som regler. Om du t.ex lär dig handpositionerna lär du hur du kan lägga på händerna så att alla viktiga organ, körtlar och chakras blir behandlade effektivt. Men det finns ingen som säger att du måste göra det just så som det lärs.

Sen är det ju också så att olika reiki lärare lär ut reiki på olika sätt. Det finns olika reiki-organisationer och även fria reiki-lärare som inte tillhör någon organisation som allihopa lär ut reiki på olika sätt och sen finns det också folk som lär ut andra healing-metoder och kallar det för reiki bara för att det ska säljas bättre.

Annars håller jaq med dig om att det finns mycket annat som också är healande eller har healande effekter men det är inte samma sak som reiki. För reiki är ju bara namnet på en metod. Jag kan både gå i skogen och ge mig själv reiki. Bara för att man gör reiki betyder det ju inte att man inte kan göra något mer :) Man måste t.om göra mer, för reiki är ingen ersättning för att ta hand om sig, för en sund livstil, för sund mat, utan tvärtom reiki lär dig hur du ska leva (utvecklingprocessen). När jag själv blev initierad i reiki blev jag vegetarian, jag slutade upp med saker som skadade mig som godis och alkohol t.ex och det var inte det minsta svårt. Det var som om energin gav mig stöd och hjälpte mig att komma till insikt. Något som jag före reiki-initieringarna aldrig klarade av. Jag ändrade på hela mitt liv och på hela mitt sätt att leva. Det intresserade mig inte längre att gå ut och festa med mina kompisar och i stället går jag mycket ut i naturen och jag gör saker som jag mår bra av. Reiki belyser ens mörka sidor och visar vad man har att arbeta på för att utveckla sig.

fri
0

Hej Shakti !

Det var inte riktigt så jag menade med regler och det var väl ett uttryck för min egen frustration. Det har inget med det du uttryckt eller dig att göra. Inte heller med reiki i sig.

Vi är som sagt var olika och det tycker jag är bra !  Glad
Det andliga förändrar våra liv precis som du säger, det för med sig mycket gott!

Jag använder också reiki som du gör och det fungerar bra, så vi fortsätter väl med det !  Flört

Jag är på resande fot och kan inte fortsätta diskussionen men önskar dig allt gott !

Jord
0

Searchingmoonwolf:

Det märks på det du skriver, att du är vacker Flört.  (På insidan)

Du har fått väldigt insiktsfulla svar. Det är mycket intressant att läsa om hur vi healingutövare tänker. Olika men åt samma håll. Gillar t.ex Kent Asps gröna hjärna och att orden är för stora för att uttrycka små nyanser. Men det hindrar inte fri att via orden förmedla …. kärlek.

Att jorda sig, jordning!

Igen så ställer våra formuleringar av ord till det för oss. På orden låter det som det är något man själv gör. Som jag upplever det är detta bara delvis rätt. Jordning börjar med att man medvetandegör (med t.ex meditation eller visualisering) sin kontakt med jorden, därefter kommer det ett svar, en upplevelse, en känsla, en kanalisering av energi. Det är det svaret som är jordning.

Igen, orden för att beskriva denna process verkar saknas Tyst. Den gula upplevelsen kan inte beskrivas i det blå språket.

Många verkar i alla fall känna skillnaden på :

"Jag ligger på marken" och "Marken bär mig underifrån."

Som jag ser det är den ena separerande och den andra inkluderande. Den inkluderande är jordande!

Prova gärna!

Kärlek och tacksamhet.