Hästprateri igen?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er :)
Undrar om någon av er djurkommunikatörer (och andra) vill försöka berätta för mig vad som gör att min pålle uppför sig som han gör när vi ska hoppa?
Är det något jag kan göra för att förändra hans beteende?
Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.
Hoppas någon kommer in här och kan hjälpa dig och häst.
Din häst har ont i sina framben
Det första som dyker upp är att han vill vägra och sticka åt ett annat håll än hindret.Rider själv och får just den känslan.
Orsaken verkar vara något han blivit skrämd av något som kommit framför honom just vid hoppning och detta sitter forfarande i.Vad vet jag inte men det kan vara så litet som en insekt eller ett godispapper som farit förbi men mest troligt är en solkatt reflex av ljus.Något har fladdrat förbi hans högeröga och jag tror inte du sett det men hästen reagerade och började bete sig lite nervöst utan orsak tyckte du.
Att komma över det det gör han men behöver tiden på sig att få bli säker på hinder igen.Upplevelsen av detta sitter som en blockering just nu och det bästa du kan göra är att vara lugn om han vägrar och stannar framför ett hinder eller tycker sig ska gå mot ett helt annat håll.
En blockering som kommer att släppa med tiden men ha tålamod,häst är ju känsliga det vet vi ju.
Sådant här är jag dålig på men får ändå känslan att hästen är rädd att det hindrar honom.
" Var nära naturen - var när dig själv "
När jag ser bilden av din häst och läser din text blir mina armar helt bortdomnade, jag tolkar det fortfarande som din häst har ont i sina framben. Tyvärr blir det ofta andra helt ologiska flykt och krångellösningar då eftersom hästen inte vill landa på sina framfötter.
Kolla upp det.
/Starkis

Tack för era svar :) Inlägget var ju i mars, och sedan i somras kom vi över spärren och hoppade en jättefin runda på ridklubben. Innan dess hade vi hoppat en del i skogen där det inte finns färgstarka bommar och hinderstöd som kan påminna pålle om något som hänt förut.
Efter den rundan har vi inte hoppat något pga brist på saker att hoppa över, men kanske vi provar när betet är över igen :)
Vad bra att ni tar det lugnt! Det är uppenbart något som lagt sig som en spärr i din vän - rädslor p g a tidigare erfarenhet - men när du ger det tid så känns det nog bäst för er båda två, tid att komma över rädslorna igen och därmed hindren, i dubbel bemärkelse!
Lite grann som "Tiden läker alla sår".
Som egentligen handlar om tillit! En tillit som fått sig en törn, tar tid att 'helas'.
Så, jag tycker du hanterar detta jättebra! Prova igen när betet är över - om det känns rätt! Ni bygger en tillitsbro mellan er!
Lycka till! Jag är övertygad om att ni kommer att leka i både skog, på ängar och på hinderbanor! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Tack Andina :D