Healing iFokus

Healing

Etikettmat-för-själen
Läst 2475 ggr
snoflinga
0

Vegetariansk?

Ja, det här inlägget vet jag inte om jag kommer posta. Har funderat kring det länge, det är stora funderingar som pågår och jag vet varken in eller ut just nu. Vill gärna dela med mig så att jag får ert synsätt på det hela - men är rädd att skapa en tråkig och aggressiv debatt och det är det minsta jag vill!

Det handlar alltså om kött - äta eller inte äta. Jag har så svårt för det. Förklaringen är väl den att t ex min häst är min vän. Och vad är det för skillnad på min häst eller en ko? De är lika mycket värda för mig. Och min muskel är ju samma sak som en muskel på en häst, eller en muskel på en ko. Vad gör det okej för mig att äta kossans muskel, medan jag själv aldrig skulle kunna äta en människas muskel? Förstå mitt lidande när mitt arbete bjöd på revbensspjäll! Här sitter man och äter på något som för mig är precis samma som att gnaga på människoben - för mig är ju djuren lika mycket värda. Det här ger mig fullständig ångest, eftersom jag egentligen vill vara vegetarian, men samtidigt har vi den här andra biten:

Kött är gott, absolut inte allt kött men visst kött känner jag är för gott för att jag inte ska sakna det, och då är det ju också funderingar som att människor världen över äter kött, oavsett område, som säger mig att det väl är så att vi ska äta kött? I naturen äter ju rovdjuren kött, de är ju inte elaka för det? Det är ju naturens gång. Jag tycker ju inte mindre om min katt för att han dödar möss (även om jag hysteriskt har räddat både möss och fåglar ur hans klor - för att SE det kan jag inte med). 

Hur tänker ni kring detta? Vet att det finns forum för vegetarianer, men jag känner att detta vill jag dela med folk som äter och inte äter kött, som är andliga och medvetna och som kan komma med kloka råd. Och så vill jag som jag skrev ovan, helst inte att det ska bli en tråd med påhopp eller annat - och jag tror att här är mindre risk för sådana tråk-trådar.

Hoppas ni förstår mitt dilemma - det är just nu (efter att jag slutat med socker och kaffe) en av de stora saker jag ständigt ältar fram och tillbaks, och jag känner att jag måste ta ett beslut snart, det blir för jobbigt annars, det tar för mycket energi.

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

Hoppfull
0

Jag tycker egentligen att du själv svarat på dina egna tankar. Som du skriver är inte djuren elaka som äter kött utan en del av den naturliga kedjan.

Det som däremot är onaturligt är hur vi hanterar djuruppfödning idag (detta gäller dock även grönsaker och hur de snabbodlas med slangar med näringslösning ner i krukorna och starka lysrör i el- oljevärme för att de ska växa onaturligt snabbt!).

Alltså kan man genom att välja vad man köper äta både kött, fisk, fågel och grönsaker med gott samvete anser jag. Det är viktigt att vi som konsumenter gör dessa aktiva val i VAD vi handlar.

Men jag anser även att det är lika viktigt  att vi gör aktiva val i VAD vi äter. Alltså att vi äter på ett sätt som just du eller jag mår bra av utifrån våra specifika kroppar. Om det sedan är vegetariskt eller med massor av kött spelar mindre roll tycker jag. Vi är olika och har olika behov.

Men vi bestämmer hela tiden över hur maten vi köper är framställd och DET tycker jag är vårt största ansvar. Så följ ditt hjärta och ät det du känner att mår bra av Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

Ja följ ditt hjärta och känner du att det är rätt att äta vegetariskt så ska du göra det. Men välj så ren mat som möjligt.

Jag är köttätare och är uppväxt med mjölk- och köttproduktion så jag har en annan syn på saken. Hästar har jag haft med. Men jag väljer att i möjligaste mån välja ekologiskt/krav/naturuppfött så långt det går men det får inte gå ut över det närproducerade om jag vet att djuren haft det bra men kanske inte är helt ekologiskt.

Jag tror inte på att det finns endast en kost för alla människor, inte heller endast en kost för de som jobbar andligt. Jag tror på att om du finner det som är rätt för dig och som är så rent som möjligt så mår du också bra och därmed kan du utvecklas mer andligt.

snoflinga
0

Tack för era svar - jag är också uppväxt på bondgård och har ätit en hel del kött i mitt liv, men har också alltid haft de här funderingarna ända från barnsben.

Om jag skulle vilja kan jag köpa kött från gården min mamma bor på, och vilt från en granne, men jag har så svårt för det här med att göra vid det, och så luktar det illa tycker jag. Därför blir det oftast det som finns i butiken och är "färdigt" - men gärna närproducerat och ekologiskt - särskilt ägg är jag supernoga med då jag tycker att många höns har det fruktansvärt, mina ägg ska vara från hönor som fått gå fritt och ute vid väder, det är en så liten sak som skulle göra så stor skillnad om alla svenskar bara valde dessa ägg. De är dessutom GODARE och STÖRRE. Sambon köpte en gång ett stort flak ägg på en butik för 20 kr, men de var pyttesmå, inte goda och svåra att skala.

Hoppfull
0

Men du vet egentligen vad du vill eller hur? Flört

Sedan tror jag en viktig sak, man behöver inte ta så definitiva beslut! Man måste inte bli vegetarian fullt ut och förbjuda sig själv att äta kött. Man kan äta vegetariskt 25ggr/mån och så äta kött de gånger man blir sugen!

Skippa kategorierna och ät för dagen det du och din kropp är sugen på Glad

snoflinga
0

#4 Där sa du det Hoppfull! Jag måste nog arbeta med mig själv lite, för jag vill gärna ha allt svart eller vitt, men så måste det ju, som du skriver, inte vara! Tack för ditt inlägg, ska tänka på det när jag känner att jag måste bestämma mig över vilket - det måste jag ju inte alls Skrattande

Hoppfull
0

Kyss

[Amethyst]
0

Som ni kommit fram till så tycker jag också att om man känner att det är rätt att äta kött så gör det, om det känns rätt att sluta så gör det. Jag har ätit kött hela livet och har älskat bacon sen jag var liten. Men för ett tag sen började jag fundera över det och ju mer andligt öppen jag blev och lärde känna mig själv mer så kännde jag att Nej jag ska inte äta kött det känns inte rätt.

Nu har jag inte tätit kött på nån vecka och jag mår riktigt bra Glad

En av mina vänner blev också glad när jag gav bort allt kött till honom.

Mvh Johan

Laboliina
0

Hej!

Jag skriver inte så ofta - grön som jag är på iFokus - men nu känner jag att jag verkligen vill svara dig, för jag har tänkt precis som du. Även jag har varit vegetarian i perioder av livet, men de senaste åren ätit kött till och från. Sedan jag blev mer andligt medveten, och framför allt mer medveten om hur starkt jag påverkas av andras energier (även djurs), har jag kommit fram till att jag mår bäst av att utesluta allt kött som riskerar att komma från djur som mått dåligt under sin livstid, stressade transporterats långt till slakteriet och/eller slaktats på ett smärtsamt sätt.

Skulle det bara handla om mig, så skulle jag nog leva helt vegetariskt, men nu förhåller det ju sig så att jag även har man och barn att ta hänsyn till. Min fyraårige son är sedan några månader tillbaka strikt(!) vegetarian på eget initiativ, vilket var lite oväntat - eller inte kanske, för han är oerhört empatisk. Dottern och mannen vill däremot äta kött. Hos oss löser vi det så att vi möts i att äta fisk och viltkött. Vi har nyss avslutat en tacomiddag med älgfärs, medan sonen fyllde sina med keso istället. Det känns som en jättebra lösning för mig.:)

Lycka till med dina funderingar!

Live to love. www.spiritinmind.se

snoflinga
0

Tack Labolina och Johan för era svar! Mycket värt för mig att höra hur andra har löst det! Jag har ju en sambo som är helt oförstående med som accepterar att jag inte är så glad för kött - och jag känner mest att det blir jobbigt att förklara gentemot släkt (både hans och min) och vänner, samtliga är köttälskare. Men, jag gör nog som vi kom fram till ovan, och bestämmer inget men äter så lite som möjligt av kött :)

Emmyjane
0

Ja det är knepigt, även jag vill ha det svart å vitt, men det behöver det inte vara. Jag är periodare när det gäller vegetarian. Hoppas du hittar en bra väg för dig.

[walkinbeauti]
0

Intressant ämne du tagit upp,är själv en periodare med vegetariskt och kött.Har stora funderingar kring det och avskyr allt vad djurslakt heter men äter ju ändå kött.Snacka om dubbelmoral från min sida Skäms men jag lärde mig något väldigt bra av Navajos indianer.Det handlar helt enkelt om hur djuren behandlats inför slakt.Vi vet ju allt tragiskt med långa djurtransporter,tragiska slakterier osv.

Men det jag fick med mig var att det finns många lokala gårdar runt om i  världen där djuren lever och har det bra,ingen som helst stress inför slakt eller någon form av misär.Allt går helt naturligt till och djuren lever under bra förhållanden och ses inte som en massproduktion för människans överlevnad.

Det man sagt åt mig faller mig i smaken,precis som vi så lever ju djurens ande vidare,dom inkarneras och enligt indiansk filosofi upprätthåller vi moder jords balans om vi behandlar både djur och växtriket med respekt. Det som tas från moder jord ska vi också ge tillbaka,äter vi tex kött kan vi enligt Shamansk traditon plantera ett träd eller ge möjighet till något djur som behöver ett nytt hem av olika orsaker.

Allt har med balansen att göra,ge och ta inte enbart ta och som Shaman lever jag starkt efter detta även om jag har och kommer att ha problem med slakt av djur.Men dom som vi lever vidare och kommer ofta igen i nya kroppar så allt är som en cirkel som hela tiden hålls ihop av moder jord och universum.

Numera köper jag kött från gårdar jag vet håller den standard och livskvalit'e som är rättvis för djuren.Det finns tex en bra gård inte långt från mig i en liten byhåla som heter Rälta,där kan man beställa kött och få hela grisar osv men viktigast av allt dom lever under bra förhållanden.Inga dryga resor i hemska bilar eller vidriga slakterier utan dom har ett gott liv och inkarneras ofta igen om inte alltid.

Inkarneras inte djuret har dom det bra på andra sidan,har sett min guide och mina katter manifesterat sig så där står jag övertygad och bara den vetskapen gör det lite lättare att det för mig är okey att äta kött.Men hur ofta har jag inte sagt jag ska bli vegan,inte äta något animaliskt över huvud taget.Försökt och fallit, lovat men inte hållit.Här lyssnar jag på den indianska filosofin om hur man ger tillbaka det moder jord förser oss med och då fungerar det för mig.

Nu när älgjakten är igång har jag åter problem,men vet att det finns bra jägare som inte låter en älg plågas utan gör sitt jobb som han ska.Visst låter det hemskt att säga men åter igen det vi tar från moder jord det kan vi ge tillbaka på så många sätt och djurens ande den lever vidare och en balans upprätthålls genom inkarnationer ,planteringar av olika träd,växter och ge djur ett bra rättvist liv.

När jag tänker så underlättar det för mig,kanske inte andra men ville dela med mig av min tanke och kan säga direkt jag bidrar inte till kötthandeln ute i butiker utan köper från olika gårdar i min närhet.

Låt mig djupdyka lite i ämnet (moderera bort hörrni  goa Medarbetare om denna Medarbetare går för långt nu)Flört

I vissa kulturer är det helt okey med kannibalism,något vi inte alls kan ta till oss,något jag personligen har supersvårt för men även där handlar det om överlevnad men hur kan någon tänka sig att äta en människokropp ?groteskt i våra ögon.Men åter igen har vi denna balans som ska upprätthållas och både djur och människor antingen inkarneras eller stannar på andra sidan efter sin fysiska död.

All sker av en orsak hur hemskt det än låter och när vi säger detta om djur låter det inte lika hemskt som när kannibalen ger sin förklaring till varför han äter människokött.Men i mina ögon är det samma värde på liv och det spelar ingen roll om det handlar om djur eller människa så har vi alla samma värde och därför går jag ofta i tankarna att sluta äta kött men åker dit i allafall.

Det här är ett jättesvårt ämne och jag tror man helt och hållet måste utgå från sig själv,vad känns rätt för mig och hur vill jag leva mitt liv så mitt eget samvete känns rent.

Jag är en sån som går till ytterligheter med allt och det gäller även när jag så ofta blir vegetarian,då åker allt vad skinn heter ut.Skor möbler kläder precis allt,jag får totalt fnatt och allt hamnar i uthuset för att sen åka in igen när jag åter börjar äta kött.Snacka om dubbekmoral och dilemma men här har jag tagit till mig den indianska filosofin om att allt är en cirkel,allt hör ihop och se till att jag enbart köper det kött jag vet är behandlat med respekt för djuren och deras fysiska liv,få ge tillbaka till moder jord det hon har gett mig då känns det lite lättare.

Jag kan inte alls råda dig TS bara dela med mig av mina tankar,du måste själv känna vad som känns rätt och fel för dig men jag har fullaste förståelse för dina tankar då dom allt som oftast finns hos mig med.Det är en svår balansgång om vad som är rätt och fel där får vi söka inom oss vad som känns bäst för oss som individer.

Nu måste jag sluta skriva,detta är ett ämne jag kan hålla på i evigheter om,så nu ska jag sätta mig i ett hörn och lugna ner mig lite Skäms men det är ett viktigt ämne du tagit upp och mina slutord blir att det som känns rätt för en själv det ska man följa Glad

Göta Petter vilket långt inlägg det blev Förvånad

Andina
0

Ja, jag håller med i princip allt som skrivits i tråden.

Redan som barn sa' jag att jag inte ska äta djur när jag blir stor. Djur har alltid stått mig nära och den kommunikation (på olika plan) jag haft med djur gjorde det svårare och svårare att äta djur.

Så för drygt 20 år sedan kunde jag plötsligt (efter en vidrig middag jag blev bjuden på) inte längre äta djur. Jag åt animaliska produkter som ägg, smör o d - men inte själva djuren.
Men för ca 2 år sedan beslöt jag mig för att "lära mig äta" djur på nytt igen. För hur jag än försökte få i mig så mycket nyttigt av olika slag jag kunde, så var jag inte nitisk nog att lyckas. Kroppen mådde sämre än jag kände mig - för jag trodde faktiskt att den mådde bra. Så för att se till att jag får i mig så mycket av de olika ämnena den behöver så kände jag mig 'nödgad' att lära mig att äta djur igen. Det gick bättre än jag vågat tro! Och kroppen mår bättre och bättre.
Att äta vegetariskt kräven en hel del kunskap om näringsämnen, essentiella ämnen och balansen mellan dem för att kroppen ska hålla ihop i det långa loppet.

Jag har samma tankegångar som Walkin' beträffande att äta djur (det hade jag även som vegetarian även fast jag då tagit beslutet att inte äta mina vänner djuren). "Äter vi med respekt" - så är det inte fel!

Jag säger som alla andra - gör det som känns rätt för dig, så länge det känns rätt! Går du över till vegetariskt, så lär in en del om vad din kropp behöver och hur du ska göra för att den ska få det. Väljer du att äta lakto ovo-vegetariskt (nå't så'nt heter det väl ;) ) så är det bra, för ägg, innehåller i princip alla vitaminer vi behöver utom C-vitamin och i rejäla mängder. Ät mycket ägg i så fall! :)

Jag åt  l-o-vegetariskt i 20 år - det kändes helt rätt. Nu äter jag djur igen - och det känns faktiskt väldigt rätt också, men jag äter med en annan respekt när jag äter djur nu än jag gjorde som ung.

Lycka till i ditt val av kosthållning! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

stina63
0

Snoflingan Jag tycker du skriver från ditt hjärta de är bra. Följd ditt hjärta och känns det rätt så är det rätt för dej.
Jag tycker om vegitarisk mat jag förstår dina känslor som du har.

kram till dejKyss

snoflinga
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Längesen jag skrev det här, och kanske läge för en liten uppdatering ;) ?

Nej, jag äter inte kött till vardags längre. Jag är helt nöjd med detta och det har fungerat bra. Jag försöker hålla koll på att jag får i mig vad jag behöver ändå, protein är svårare men å andra sidan har jag inte mått sämre sedan jag minskade ner på proteinet (efter några månader tillät jag mig själv att inte alltid ligga över mitt rekommenderade värde, och under det är uppenbarligen ok för mig att ligga under eftersom jag inte mår sämre nu eller bättre då).

Tack för alla era tankar och funderingar ni delade med er av!