Kinesiskt ordspråk
" När det råder harmoni i hemmet , råder det frid i riket.När det råder frid i riket, råder det fred på jorden".
Jag tycker att detta ordspåk säger enormt mkt. Att det största och viktigaste jobbet vi kan göra, är att skapa harmoni i vårt eget hem. Det gäller självklart inte bara ur estetisk synpunkt, utan med de relationer som finns inom dina husväggar. Detta skapar i sin tur ringar på vattnet.
Jag hörde en gång en klok man prata vid en kongress om fred, som sa:
"Hur tror du att du ska kunna hjälpa andra länder att leva i fred, när du inte kan komma överens med din egen granne?"
Så allt arbete börjar där man står. Och alltid i kärlek, för att nå goda resultat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mycket bra ordspråk!
Det är ju som du skriver det börjar hos en själv och de vi har en nära relation till……..det sprids som ringar på vattnet.
Vi glömmer nog ibland vad viktigt det är att alltid vara kärleksfull mot vår nästa!
Tack för dina kloka och kärleksfulla ord! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Så sant - man börjar i det lilla ;-)
”Den som först sluter fred i sitt hjärta startar inga stora krig!”
/L

Det här snappade jag upp just för att jag själv gått i dessa tankar…jag har mött flera personer som jobbar med olika "positiva saker för att hjälpa vår jord" men som personligen varit arg, vresig, kaxig, ja inte alls kärleksfull
. Jag har då funderat på detta….går det att "välja" var man vill vara god? Behöver det inte vara en helhet ?
Förstår ni hur jag menar?
" Jag skänker pengar till de stackars barnen i Afrika, men snorungarna på gatan som skriker och gapar( kanske för att inga vuxna bryr sig om dem?) , de tål jag inte!"
Det är så inne med närodlat bland grönsaker…jag hoppas att det ska bli inne med närodlad omtanke också
- det finns människor väldigt nära som kan behöva vår hjälp - om vi bara lyfter huvudet lite.
Bra ordspråk och jag kommer att tänka på något som Moder Teresa lär ha sagt när hon vann Nobels fredspris.
Frågan löd (ungefär): Vad kan jag göra för att skapa fred på jorden?
Moder Teresa svarade: Gå hem och älska din familj.
Och jag skulle vilja lägga till: att hålla sams med sig själv…vara sin egen bästa vän…inte fiende…
Allt börjar och slutar där, i huvudet på mig själv. Om jag, i mitt huvud, inom mig själv, ständigt bråkar och vantrivs med mig själv, hur kan jag då förväntas vara sams med andra?
Säg nu inte att det handlar om att "älska sig själv". Det känns uttjatat numera. Man måste inte alls "älska sig själv" för det kan vara jäkligt svårt att göra ibland.
Men man kan åtminstone försöka hålla sams med sig själv, det känns som mindre svårt eller hur. Då kan jag i alla fall tycka att jag är rätt okej, och att jag faktiskt trivs rätt bra med att vara som jag är, med allt jag är. Inget ljus och kärlek tack. Bara att vara sig själv är gott nog.
Kärleken är där ändå, den behöver man egentligen inte prata om. Det blir som att hela tiden prata om Gud. Onödigt. ;-)
Va fint.
Tack Szirius för ett mycket bra ordspråk!
Och härliga tankar i hela tråden! Jag kan inget annat än att hålla med er.
Den första ringen från en kastad sten i vatten skapas alltid från stenen själv - kommer ingen ring från stenen, då kan inte fler ringar att spridas skapas!
Åh, vad jag tycker om dina ord: "närodlad omtanke"!!! De kommer jag att nog "norpa"! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilka härliga tänkvärda ordspråk!
Ha ha, "närodlad omtanke" var bra uttryckt Szirius. Den ska jag också komma ihåg. 
Jag delar också med mig av ett några tänkvärda ordspråk som jag nyligen läst:
"Framgång mäts inte i hur högt vi når utan i de hinder vi övervinner på vägen dit" - Booker T. Washington-
"Eleven börjar alltid med att finna fel och brister, medan mästaren finner positiva värden i allt" -Georg Wilhelm Hegel-
"Det viktiga är inte hur många år du lever. Det viktiga är hur mycket liv du fyller dina år med" - Abraham Lincoln-
Härliga ordspråk ni bjuder på,man tackar och tar in