En plita ner som du snackar tråd :-)))
Det är som så att jag ser min egen stavning ibland i inlägg,på vissa sajter kan jag ändra medans andra inte.Brukar normalt inte stava så fel men har märkt att i vissa fall skriver jag på Leksands dialekt.
Flyttade tillbaka hem till Leksand efter 20 år i Sthlm och då fanns ju den dialekten men efter 9 år hemma på "lanne " ser jag tex på ett ord som Inte att det kan stå Inta
dä blir ju inta så fint hä då hälle
nja så illa är det väl inte men nyfiken i en liten strut undrar jag om ni brukar komma på er själva att ni skriver på den dialket ni talar ?
Förstår inte vad som gått åt mig,inte har jag skrivit så taffligt förr men nu ser jag dialekten i vissa ord
vad skumt 
Jodå Walkin jag kan stava på dialekt men då gör jag det på flit.
Tycker det är kul med olika dialekter.
Töcker inte du dä?
" Var nära naturen - var när dig själv "
Hehe WB jodå jag märker inte själv de förre efteråt. Kan sitta och läsa igenom ändå ser jag det inte. 
häner ibland , det blir ju mer skrivet från det inre om man skriver som man talar .
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo ra ja säger de på de sätt jag vill ibland serru…men de går av bara farta…o ja blandar alla olika dialekter serru…men stavfel de kommer när jag är ivrig o annat….
vill att de skall gå fort…ser först efter åt mina stavfel o ibland korrigerar jag o ibland inte…skiter i et…..
Härligt med dialekter och talspråk. Själv så blandar jag friskt…plus att jag fibblar med tangenterna så folk (inte jag heller) ser vad jag skrivit. Oftast så skickar jag iväg det direkt utan att kolla….Men, kommer även på mig att skriva mer korrekt….
Jorå, ja blanner att friskt ja mä
Dä ä gôtt å både höre og läse dialäkter! Bare dä att iblann ä dä svårt å fatte va´re ska vare…
Jag har inte så mycket dialekt… lite Stockholmstonarter kan lysa igenom på kul. Stavar nog fel ibland och skriver boxtäverna i fel ordning i all hast emellanåt - men jag är så arbetsskadad att jag alldeles för många gånger kollar igenom och justerar både språk, stavning och uttryck. Under min tid i den grafiska branschen blev det mycket korrekturläsning - och det har satt sig i systemet och hänger kvar i mig, mot min vilja.
Tyvärr skriver jag ju ofta halva romaner när jag skriver, så det blir en väldans massa att kolla igenom de gångerna… :)
Jag gillar inte det draget hos mig, det är liksom inmatat i systemet att "felskrivningar är fel" när jag skriver - även fast jag samtidigt inte har några som helst problem om andra skriver fel alls. Det är bara mig själv som det gäller. Men oftast skriver jag så luddigt och rörigt ändå, så jag ger ofta upp efter en liten stund i alla fall ;)
Men egentligen - så bryr ja'mente!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Nåt lustigt jag märkt är att fingrarna stavar fel när jag skriver på tangentbordet, eller hur ska jag förklara? Som exempel: när jag skriver på tangentbordet ser jag till min häpnad hur det kommer fram det felstavade ordet syckel på skärmen
att jag skulle skriva så med en penna finns inte i denna världen (hade typ 99,9 % rätt på alla rättstavningsprov från första klass och uppåt). Jag skriver ofta väldigt fort och fingrarna hinner inte riktigt med så jag backstegar och rättar lika fort som jag skriver *haha* men det är en annan sak. Det med felstavningarna är jag lätt fascinerad av. Nån som har en förklaring?
#8 - Ja, Amandla, det är på tangentbordet bokstäverna rör ihop sig, jag håller med. Med penna och papper, blir det inga konstiga felplacerade bokstäver. Jag känner igen det där med att backa och korrigera - jag tror jag backar nästan lika mycket som jag skriver… ;)
Är det inte för att kroppen (d v s fingrarna) inte riktigt hänger med lika snabbt som tankarna, tror du?
När man skriver med penna så går det långsammare att skriva - åtminstone för mig… - jag skriver långsammare för hand än jag gör när jag skriver på tangentbordet, och då "synkar" hjärnan och kroppen bättre.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Det är möjligt att det är så det hänger ihop, fast konstigt är det. Så mina fingrar är kvar på en femårings nivå? Jag kunde stava det mesta rätt redan som sexåring, lärde mig läsa själv när jag var fyra.
:) Ja, då var vi lite lika som barn det låter som min barndom! ;)
Ja, jag vet inte, men jag har fått för mig att vi skriver långsammare när vi använder penna och papper. Och på tangentbordet flyger fingrarna fram i en väldans hastighet och därför snubblar fram över tangenterna.
Du ser - jag kan inte ens tänka klart när jag skriver på tangentbordet… jag förklarar som en gammal kratta :))))

(För trött idag märker jag)
Ja men äntä hälit vä dialekta. Ja tro att vi känn oss trygg vä varaan och då kan vi skrive från hjärte. Här i norrland ha vi mange dialekta, de skilj från olikä bya. Iblan kan ä va rektet svårt att förstå varaan.
#12 - Helt underbar läsning! Jag tycker det är så härligt med dialekter. Och norrländska varianter har en liten särskild plats i mitt hjärta (av okänd anledning).
Egentligen borde alla skriva på sina dialekter. Vad myket mer levande även det skrivna ordet vore!
#13 Å dä bästä vore att ingen visstä når vi stäva fel

Lättnad då är det inte bara jag skratt,började tro jag filppat ur helt 
Jo dialekter är härligt och jag ler Gunilla för norrlänskan den är helt underbar,lika så Värmländskan är mysig en dialekt jag brukar skoja runt med nåt väldigt för den känns så go i mun att prata men när min mediumlärare är Värmlänning får jag passa orden lite så hon inte tror jag driver med henne när vi ses .
Ja man kanske skulle skriva helt på dialekt,ingen som kan säga att det är felstavat,toppentips Gunilla.
Det där med andra stavfel,det märks ju också tror som dig Andina att fingrarna dansar för fort över tangentbordet och går tillbaka gör jag hela tiden.Ett kort inlägg i en morgontråd där kan jag gnida i 10 minuter innan jag släpper iväg inlägget och sen är det ju så att stava fel själv det går inte för sig men gör andra det då är det helt i sin ordning.
Mysigt att läsa dialekterna i tråden 
Nu skä ni hale görbra dänne uta i freska löfta ,jög skä koxa runt i tråna lita,men änt dä så säj 
Koxa = Titta
#16 - Ämen guu va leckert me flera dialekter här i trån! Såå mysit!
De kan bli en hefti trå de här! En Plita ner som du snackar-tråd (borde stå i rubriken). Hoppas de kommer fler som skriver på sina dialekter. Stockholmsslangen erente mycke bevent me, den e ju så lik rikssvenskan. Utom de gamla Södersnacket dårå föschtåss, men de e en utdöende dialekt, den föschvinner me förtitalisterna. Min Gube va en Söderkis å hade rett mycke av den dialekten i sej. Söde'kisa'na som snacka' Söde'slang va ju dom som kom från Södermalm i Stan eller söder om Söder. Ni vet lite som han i Jönssonligan snackar… Uffe Brunnberg hete han vell… Lyysande, Sickan, lyysande!
Tjeena!
Andina ! Skratt den köpte jag med en gång och döpte om tråden,kan ju bli riktigt roligt med alla dialekter.Tack skä lu ha för hä tipsä 

Alla tiidesch, Walkin'! Lyysande! 

Jag brukar inte skriva på dialekt, bara när jag ska sköja tillet lite.
Har också en sjuklig koll på, att allt jag skriver ska vara korrket.
Fast min bärbara stavar som den vill och hittar på egna ord om jag inte hålller koll. Ibland blir det knas.

De va att e rubrik te å vare mitt i prick! 
#21 ja Andina kan hon,en fyndig dam 
:) Va ere för slang ni snackar? (Här ere Stockholmska som geller vettu!)
#23 Hehe..nääru, nan Stocholmska håll vi int vä henne uppe e´!
Dä ä bärä dôm som ha åkt genom storstan vä vinruta öppen som försök sä på tôcke dialäkta!
Män ja måste få säge att de e gôtt vä nan mat hiti mägan. Jäg va hongre nu.
Ha ha ha….vilken frän tråd det blev.Skrattar gött kan en löve och som du sa Gunilla ingen kan säga att vi stavar fel hur skönt som helst 
Nå skä jä stupp i mä lita krubb,för nu börj ho gnälla maggen min 
Sörru, sörru, jag tror'e knastra i kaggen här oxå - ere tjeek den vill ha…?
Ere norrlandsraggare du golar om, Gunilla? Ja va till Norrland en gång, men Gevle va inge kul håla…
Hahahahaha. Ja ligg böbblelvikt över tangäntblää
Öj näää, hongri ä ja´nte, värre va´re igår aftan, då kunne ja ha åte e hel älllj å e balje roootmoos 
#29 - Va sejjeru? Tjeekaru ellj???
Dom me horna? Prånglar rom ellj i tjeekaffärn hos er? Elle boru ute i spenaten nånstans på vischan?
Jur kamman velente tjeeka? Här i Stan tjeekar vi tjött!
Mä, här i Värmlann ä´rä môe ällj, inte bare på affärn, di kuter ikring i skogera så det vischler ôm´et! En får passe säj när enn kör biiil, di ä överaltt! Å råådjuur finns dä mä, akt däjj!
Åhåå… ere såre e..? Elljarna traskar omkring i tjeekbutikerna i Vermlandsspenaten… jaja, kunder som kunder, ba rom tjackar nåt så ere vell okej oxå.
Här i Stan får vi se upp mer för bengen när vi tjöör! Dom står överallt utmed dikena, som versta japanturister, me sina kameror och filmar! (Men vi tjeekar'ente dom heller…)
Hm, di svartvite folksnappera ä´re inte alltför gôtt ôm da, di sitter mäst på stasjon å tôler å striir mä varanner. Männ nôt vi har môe uttaa ä norrbagger, di dräller ikring mäst överallt… för att ente tale ôm tyskera
Dä har bleve hart när omöjlitt för vanligt fôlk te å köpe säj e stôge på lanne, di där utlänningane baare bjur övver.
Tenkte bara kolla leget,ha precis klemt en baljalut sen blire tuben i till city för ett paringa knutbira.Behöver tjacka nya pjuck men då lipar väl pluskan så jag får bomma lite stålar från polarna istellet ,ett par papp borde ju recka bra långt.
Sålde ju barren för 9 år sedan i Bandithagen,nu ere laaandeeet som geller men språket de sitter kvar om man vill,vilket stolpskott jag e men ganska najs för de 
Kul historia jag hörde när jag körde tunnelbana,bodde ju Söder om stan så den var lite skön :
Söderkisen : En slang med slira tack
Korvgubben : Hur sa ?
Söderkisen : Hajar du inte tugget ?
Korvgubben : Va ?
Söderkisen : En korv med bröd !
Korvgubben . Ja men säg det då ,ve ere där för snack ?
Söderkisen : Söderslang kisen,söderslang !
Hi hi än sitter den där Stockholmskan,trodde jag glömt men icke,lite kul om jag åker dit att använda.Gillar södermalms slang skarpt 

#33 - Bylingen kanskente ha nå å jöra på vermlandsvishan? För långa avstånd? För lite bråttslingar?
#34 - Leckert, bruden! Hadderente vart för attu bor i norr-land hadde man ju kunna tro attu e från Stan! Bra bruden!
Ja undrar var den slangmojen kom från…? *Flin, flin å garvarrått*
Södersnacke' gillar ja me! Andersonskans Kalle - nå'n som tjenner tilln? Tira Grabbar! Tira Brudar! Där kommer ju bängen!
Min mor kommer från Forsbacka utan för Gävle och tänk er riktigt tjocka L när ni läser också en skön dialekt som jag lärde mig som barn.
Hur är det - Hure äle
Vadå - Vadåla
Ska jag vara med dig -Ska va mäle elle
Vad nu då - Va nulå
Blir det bättre då om du står på tårna - Vadåla hurså lå blire bättre om du stå på tålå
Oj den var inte lätt att göra rättvisa i text men lägg till feta klumpiga L så låter det Forsbacka
ni skulle höra mor när hon sätter igång Forsbacka 

¨Det var nästan svårt att läsa t o m… :))) kul!
Jag kommer å tänka på "Skale, skale potatis"-historien. (Vem det nu var som spelade in den historien/låten på skiva…)
# 35, ôm snutera har nôe å göre? Dä kann du schlå däjj i backen på, här finns dä skogsstjärna i dunker jämt övverallt, dretongera glir runt i biler fast di ä utta körkort, å alltför mange ä druckne när di kör 
Avstånne är förschtås långt, Värmlann ä tjufämm mil frå norr te sör och fämtånn frå väst te öst. Här i Kallsta ä dä nock mä poliser, männ uttaför stan ä dä att sämre.
#37 Åh Andina menar du denna skivan? Han säger när de dansar: Va jöbber du mä da? Hon: Potatisskalare…..osv. En av mina gamla favoriter haha 
Kanske är jag ute och cyklar…
Ja!!! Indiania, den menar jag!!! Jisses vad roligt vi hade med den låten när den kom ut. Alla i min omgivning gick omkring o "skale potatis" hela dagarna! 

Var det "Gävliska" eller Dalmål?
Minns du vilka det var som gjorde den? Jeja Sundström? Lasse Ekborg? Jag minns inte…
#40 Vet inte vad det var för dialekt men den var härlig, underbar dialekt i alla fall!Ingen aning vem som gjort inspelningen heller, sorry!
Är det någon som känner till Stig Berg? En värmlänning som skriver på folkmål.
Vill gärna bjuda på denna:
Han sprätta ikring i sine vite byxer å trodde han va nôe
Men när herrekäern kom bort i hage
satt han rôva mett i e stora koruke.
Å så väl använd ha sällan
en stor koskit vôre.

Den va' kul! :))
Lär dig värmländska! http://www.varmlandska.se/ 
#40 Här har du låten Andina! 
Hahaha, Vilken underbar tråd *ASG* Behövde skratta. Ni är bara för goa hela bunten….
#44 - Nu vet jag vad jag ska studera i höst!!!
Tack Amandla!
#45 - Indiania!!! You made my evening! Helt underbart! Jag har letat men inte hittat. Åh, vad kul att du hittat Potatisskalaren! Yeehaaaw! 

#46 - Ja, Rore, jag har skrattat idag också! Härliga dialekter kan ju vara hur härliga som helst i skrift också! 
Tack Indiania den hade jag inte hört förr ,och jösses vad jag diggar musiken i bakgrunden det är musik de 
Hahaha nu fick jag mig ett härligt skratt på mörakvisten. Det kändes befriande.
Kram på er
:) Ja, jag började min morgonrunda på iFokus med Syster Jane och Skale? Ja, de e mycke o skale nu vetu! 
Kramisar till allihoppsan! 
Dä ska va gött å leva annars kan då kvette, gott å leva…………..minns ni den men " Macken " ? Roy o Roger vilket härligt gäng!
Härligt Andina!
Kram från mig också! 
Indiania - Roy & Roger! Helfräna gubar! 

#52 Tack Andina! Nu sitter jag här och skrattar!

Visst är de goa!
# 52 Hi hi dom är för sköna dom gubbarna ,man tröttnar liksom aldrig på dom 
Hi.hiii, vilken underbar tråd, ni är för härliga!!
Jag hittade precis en dikt som jag skrivit på dialekt. Tänkte att den kanske kunde passa här
Norrländsk klagovisa
- Hjälp, här finns ingen
fiberkonverter
Ingé modem eller kabel och så…
Baké dasse bor vittra
- elaksurkarta
Och bjarn åt upp katta igår…
Stillette klacká fast´ne
i blåbärsrise
Så det blir grönstövla
vardag som helg
Å en vecké ha gått sen jag såg
någen människ.
Fast i morse så kommé
en älg…
-Hjälp här finns ingen
fiberkonverter…
Vad härligt du skriver Myy, kul att jag förstod orden också! 
Tack 
Vilken härlig klagovisa, Myy2000!
Du är en riktig poet du!

_Här finns ingen fiberkonverter…
_å bjarn åt upp katta igår…
Den var härlig Myy suveränt mysigt på dialekt 
Då skall jag bjuda på en liten vers som jag skrev i ungdomen som retade upp många värmlänningar…….så förlåt alla goa värmlänningar 
Värmlänningen är bäst hurra.
Gör succè i varje sta.
Med ögon som tindrar dä ä int fy skam….att vara född utii Värmeland.
Sin lille mun han så gärna öppnar, det ska allt till innan denne tröttnar….
Med sin PR har han gjort en toppenstart…
jag kan int begrip int hur blir en så smart?
En dikt på Junseledialekt. Skriven av Nicke Sjödin. 
Lagledarn.
Lagledar va du
bar väskern å läst´n
å remnåla häri keps´n.
Om vi låg ônner
vä 5-0 i halvtid sa du:
»Dä gå fint, pojka.
Vi ta dom«
Sen förlore vi
vä 9-0
å kaste lerbôxern
å benskydda på däg
å lova ti härms´n:
»Aldri mer nan fotboll.«
Men du tänne pipa å sa:
»Näste söndag ha vi Tåsjöa.
Dom ta vi.«
Ende kritiken du hade
va då vi sköt för löst:
«Si hôr han skjut!
Timotejen viks int!«
Men om dä va hårlskôtta
va´nt du sä noga
vart boll´n for:
»Jävla bra skôtt!
Hadd ä dänne gått in
hadd ä vorte mål!«
Lite retfull
kônne du vära,
å en gang skrek du
sä dä hörles
över hålv e Helgum:
»Lägg straffen du,
Nils Eric,
som ha tege student´n!«
Fali sne´n straff vart e.
Inge mål,
inge stabbskôtt ens.
Dä vart inkast,
å inge mer straffläggning
för min del.
Men bra mycke poänga
skräpa vi ihop
tack vare taktiken
du lärd oss
då dä stog 0-0:
»Spärk en
åt hälvet!«
Hur feck du na pengar
å räck tell?
Int´ fanns nan Bingo
å int´ feck vi na tå kommun.
Lik förbannat
åkt vi buss
bå åt Graninge
å åt Norråker.
Ibland feck bussförarn
spela vänsterytter.
Han va int´ sämst.
/Nicke Sjödin
Men åh, vilka underbara dikter!!!
Du är rena poeten du också, Indiania! Int'kan Värmlännare bli putt för detta int!
Kul sportpoesi, Gunilla! :)))
Vilken härlig tråd detta! 

Härlig sportfilosofi Gunilla! 
#61 Jaa visst är detta en riktig glädjetråd! 

Härliga texter ni delar med er av,inte så lätt att knåpa ihop ord på dialekt men roligt är det.Tackar och niger fint för dom härliga 
Ja det blev en buskul tråd ,vad man kan roa sig med datorn om man vill 
Tack ska ni ha allihopa!! Det är så roligt med dialekt och verser.
Nicke sjödin, är verkligen en fena på att få till det! Tack för den GunillaF!!
Indiania; Hi, hi, förstår att en och annan värmlänning "tände till". Men det är ju så roligt att nidas ibland… Rolig!!
Nädu, Indiania, alle värmlänninger tror inte att di ä bäst. Di vet´t!
Tro´t dänn sôm vill…
Vi bare lôver å lôver, men vi har inte lôve te å hålle va vi lôver 
Har i inget a ant att gôra? Sa de vaa på detta viset? Tjöta på i , så gôr la ja desamma elle?
Härlig tråd med många skratt
#66 Jaa du og. På e hänn vise skô dä vära på Fredasettermeddan!
Sjôlvklart!
#64 Ibland orkar man inte låta bli och jag var bara 17 år då!
#65 Ja så kanske det ligger till! 

#66 Kul att du tittar in OG, skriv gärna något på dialekt också! 

Vi vill skratta mera! 
Ja gôr så gôtt ja kan me å skriva min dialekt
ty den e blandad den.
Va geft me en värmlenning, uppväxt i Skarabôrg me göteborsska föräldrar, flytta te Borås o det var tôlit
å sen en kom te göteborg så e la de änna ingen orning på mig alls
(Världen är allt liten… jag är född i Borås… ;) )

ja liten e den…
Men som åttaåring sa' jag till mina föräldrar att jag vill bo i Stockholmstrakten!
(… eller vare dom som ville flytta dit… minns inte så noga…)
Så jag kommer knappt ihåg något av den dialekt som jag pratade då… Det jag minns är att jag blev så förvånad när de i Sthlm sa Kexx istället för Tjexx… 
Och något av det tråkigaste tyckte jag var att det inte fanns några påskeldar i stockholm!!! Jag kunde bara inte förstå hur de kunde missa nå't så'nt… Livsviktigt, ju!
Men tôligt minns du nog eller?
…? 
(Räligt ja, men Tôligt njeh… )
Mitt minne av töligt är att de rullar på samma o e lite trökit
Tôligt ä värmlännska
http://www.varmlandska.se/varmlanningar.php?page=3&button=toligt_btn
#79 asgarv
…ja de är de ju….där ser i hur ja e…hopblandad av olika dialekter….sorry Andina….
ingen orning på mej

Hemkommen från Värmland så minns ja ida att svärmora sa att någon sagt, ett barn, förlänge sedan….stygga knäveck….just ordet stygga används i Värmland för att beteckna ordet "fula". (Hon hade åderbråck som syntes)
Detta ord hade jag svårt för i början men numera sitter det. :) Men visst är det ett lustigt ord?
Hur får i tillét i där uppe
Lägger in Skaraborgsk typisk gammal dialekt..
Trô inte i fôra för då sjukke du änna ne te sjåka.
Määännn guuu niii, dä har´u jämt rätt i 
"Jämt bôrt i stôll" (helt åt skogen, ungefär) är en av mina favoriter ihop med "Smaken är som röven, klôven". Dä ä styggt dä! *lol*
Min morfar brukade berätta en historia om den lilla gumman vars ko hade sprungit bort. Hon skulle förklara för konstapeln hur kon såg ut, men var så uppjagad att det blev: svart va ho vit, å fram va ho bak.

O min rad där ovan…den betyder…trampa inte i fåran för då sjunker du ända ner till hakan.
Ja hur kul som helst detta med dialekter
#84 Haha…det kônne ja inte lista ut. Jag tänkte; Va äre f´na hon skriv?
Ja va äre fna ja skrev,
Fniss…go dialekt du kom med
#86 Du ska va gla att ja in´t präta så hänne på träff´n vi va på. Du skull in´t ha begrepe hårtta 
Nej jag är gla för de….va betyder hårtta?
Fast å andra sidan så hade vi fått några flera ännu goare skratt
Hårtta=hälften
Ahhh, förstår nu!
Hartta brukar jag säga :-)
Inte så olikt ändå.#91
Vad roligt det är att följa era dialekter!
Hmmm, undrar om hårtta/hartta är ursprunget till "Hart när" - eller tvärtom… 
Kan ente låte bli te å dele mä mäj utta denne gobiten även ôm en ente ä på mi dialekt - ja ä e Kallstatös, å disse grabbera ä frå Eekshäär/Toschby nônstans, men di ä så gooe!
#94 Härlit. å passä ju så bra nu då de ä ålgjakt´n 
Dä va ju jämt dä ja hadde i hôvve! 

Gu' va' härliga ni e! 
#94 Så du ä Kallstatös du Amandla? Ja kommer frö Säffle ja.
Å du en får tacke för låten! 

.