måste bara berätta . en sak som glädjer mig.
jag har äntligt börjat läsa lite latin har en gång i veckan, så roligt känner att mitt inre träd har blivit starkare nu , kommer berätta mera , snart kanse jag kan skriva dikter på latin . ha en super bra helg
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det var ett spännande och liiite annorlunda språk du valt att läsa. Jag är nyfiken av mig och skulle vilja höra varför du väljer just latin?
Vad roligt Power! Jag hoppas vi får ta del av dina poem så småningom?! Ja, det är ett speciellt språk du har valt att lära dig. Även fast jag inte kan latin över huvud taget så har jag alltid varit fascinerad av språket. Märkligt… Jag är säker på att ditt inre träd är både ståtligt och bär frukt nu!
Jaa, jag är lika nyfiken som, Gunilla, berätta gärna mer? 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jaa, va coolt. Gillar latin (fast kan inte) Vill även jag ta del senare :))
Ha så kul och lycka till
svårt att svara på kommer nog på nått bra . snart ..
**_
Detta var intressant Power, vad strong du är!
Vill också önska dig Lycka till!
" Var nära naturen - var när dig själv "
Odi et amo.
Quare id faciam, fortasse requiris.
Nescio, sed fieri sentio et excrucior.
(En av de få saker jag minns från mina latinstudier i min gröna ungdom)
Kul!
Ja gillar latinska ordspråk :-)
---
Sen kan ja berätta at ni kan mer latin än ni tror ;-)
Ngr expl:
Aqua vitae – Livets vatten.
Via dolorosa - Smärtornas väg.
Otium - ledighet, fritid, lugn och vila (efter avslutat livsverk)
Alter ego - Det andra jaget.
Carpe diem - Fånga dagen.
Alibi - På annat ställe
Nota bene - Märk väl
Prosit - Må det gagna dig
"Ave Maria" - Hell dig, Maria, Var hälsad, Maria
CV - "Curriculum Vitae" - Levnadsbeskrivning
"Data" - Det som är givet
"De facto" - Faktum, Faktiskt
"Emeritus" - Pensionerad, avgången, tillbakadragen
"In spe" - I förhoppning
"In memoriam" - Till minne
"Lapsus" - miss(tag)
"Omen" - förebudet
"Per se" - Av sig självt
"Per capita" - Per person
"Primus motor" -Den drivande kraften
"Perpetum mobile" - Evighetsmaskin (ständigt rörlig)
"Sine cura" - Utan bekymmer
''Status quo" - Nuvarande tillstånd
"Vade mecum" - Gå med mig
''Amor - kärlek
''Anno Domini'' --"Herrens år"
Et Cetera, Magister, Incognito, Error,
…o.s.v. o.s.v.
---
Si hoc signum legere potes, operis boni in rebus Latinus alacribus et fructuosis potiri potes! - Om du kan läsa denna skylt, så kan du få ett bra jobb i den snabba, och välbetalda världen av Latin! ;-)
---
"Vivas, crescas, floreas semperque gaudeas" - Må du leva, växa, blomstra och alltid vara glad. 
---
Pax Vobiscum!
/L
Vad kul Power inte illa att lära sig latin.Lycka till 
Vad ni kan här inne,har noll koll på latin håller mig till Svenska och Engelska så vet jag vad jag pratar om 
esse deus vade mecum - gode/store gud gå med mig längs vägen … kan det stämma XD
**_
Age! Fac ud gaudem! (Go ahead, make my day!)
Jag är också fascinerad av Latin, men även av många andra språk och i synnerhet engelska/irländska dialekter.
Jag fick en idé när jag läste orden ovan, vad heter "Kärleken är en evighetsmaskin" på latin? Tänkte använda det på en kudde jag ska sy. Är så in i bängen trött på det totalt uttjatade Carpe Diem eller Amor Vincit Omnia, har sagt åt mina anhöriga att aldrig nånsin ge mig något föremål med de orden på.
Perpetum amore- evig kärlek om man ska tyda via googel , skrev Perpetum mobile amore där så blev det evig kärleks mobil - mobil så blev det evig kärlek tyckr Perpetum amore verka stämma
**_
deum Perpetum amore ameno - guds kärlek är evig . hm kan den tolkningen
**_
Va fint. Lustigt jag har aldrig varit i kontakt med latin förräns min yngsta dotter började läsa till medicinsk läkarsekreterare nu i höst. Så nu är det latin för hela slanten för henne. Hon citerar hela kroppens delar på latin för mig. Det är ett väldigt vackert språk tycker jag. Lycka till nu power. Ser fram emot att få ta del av dina alster.
tack majlar och alla andra , lyssnar mycket på ERA nu reborn är en vacker låt sen har vi ju diavone , ameno härliga låtar
**_