Mitt besök idag!
Jag blir helt OT. Men jag måste bara få visa en bild på mitt besök jag hade här hemma alldeles nyss.
Jag är alldeles lyrisk! Två st kom de. De var så nyfikna på mig och på pappisen som jag hade på axeln så de kom väääldigt nära! Jag blir så lycklig varje gång! Tyvärr kunde jag inte fota dem när de var nära - p g a pappisen, och när jag väl fått in henne och hämtat kameran så var de på väg bort. En lång stund cirklade de ovanför oss innan de drog sig bortåt.
Jag är inte säker på att de är vad jag tror - jag ska försöka se om jag kan se nå't på de övriga bilderna… men är det havsörnsfåglar så är jag helt salig resten av året! Det är sååå länge se'n jag såg dem.
Men kanske är det en vråk av något slag… ska kolla om det finns vråkar här med ljusa huvuden och ljust stjärtparti. Fiskgjuse har jag kunnat utesluta, de känner jag väl igen. Denna fågel var mörk på undersidan (utom huvud och stjärt). Den lilla glimt jag fick från ovansidan var på så långt avstånd att jag har svårt att vara säker, men huvudet var ljust (som på en havsörn)…
Jag undrar om vingpennorna är för korta för att kunna vara örn också…
Någon som ser och vet förresten???
Hur som helst - jag blir alldeles lyrisk varje gång en större rovfågel förärar mig med sitt besök och alldeles särskilt när de cirklar så nära! Duvhöken har jag här lite då och då, och är lika glad för den! :)
Jah, ni ser - jag är inte vid mina sinnes fulla bruk när jag får finfrämmat! Detta är Healing för mig! 

Tyvärr är bilden oskarp… ska se om någon annan av dem blev lite skarpare…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju helt fantastiskt vad du får uppleva hemma hos dig Andina. Jag såååå avundssjuk. Skulle kunna sitta på din trapp (om du har en sådan) och bara njuta hela morgonen!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Ja, det är helt underbart Elpida! Du får gärna sitta på verandan och speja!
Det som är så härligt är att jag inte ens behöver speja - de bara kommer… ;)
*
Jag har i alla fall lyckats konstatera att det inte är vråk, inte hök och inte fiskgjuse. Återstår det som jag trodde och kände. För jag blev så innibaljan lyyyyrisk! Jag pratade med dem hur länge som helst. Jag blir alldeles lyckogråtig! Det är så många år sedan jag fått besök av dessa helt fantastiska varelser!
/Lyckokram till er alla från Tossan på höjden i skogen!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Åh Andina vad underbart! Har bara sett havsörn en gång och de är såå fina förstår att du är lyrisk det skulle jag också vara.Gratulerar! Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
Vad härligt Andina!
Tyvär kan jag inte hjälpa dig med vad slags fågel det är. Jag är usel på fåglar
Det finns några inne på Livskvalitet som är duktiga på fåglar. Kanske kan du lägga ut bilden där?!
Ja, jag blir helt fnoskig av dessa möten!
Indiania, När jag höll till i ytterskärgården så fick jag äran att träffa dem lite då och då, nästan varje sommar. Och jag har mött dem i "inre möten" ett antal gånger också. Men som sagt, det är länge se'n nu - och jag kommer att leva på detta möte länge!
Särskilt också som de cirklade runt precis ovanför oss - och ganska nära - under en så lång stund. Pappisen var lika fascinerad och "högaktningsfull" som jag! 
Visst är det en Havsörn :-)
De har blivit så många i Sthlms skärgård nu - att de måste söka revir allt närmare civilisationen. Därav kan man oftare se dem närmare bebyggelse.
De anv inte heller i samma bo varje år - utan har ca 3 st som de altenerar mellan för att ohyran skall försvinna till nästa ggn.
---
Hoppas det inte gör ngt, jag har här en bild fr Löknäs 18/8 -11 - på ngr som inte har riktigt samma välvilliga inställning till havsörnen - nämligen en skock kråkor ;-)
Örnen är den överst, mitt i bilden.
/L
vacker havsörn,visst är det magiskt när dom kommer nära och man kan se hur dom spejar. Hur dom följer med i luftströmmen, och bara seglar alldeles stilla och tyst. Det är magi på högnivå. Grattis Andina.
Lynxx - Jo, jag vet att havsörnsbeståndet har ökat här (jag bor ju ute vid kusten också, samma som du brukar hålla till vid tror jag) och det är jag glad för! Väldigt glad, som du märker 
Och jag kan tro att andra fåglar - kråkor särskilt gärna vill skrämma iväg dem. Så gjorde de med kattuggleungen här i somras också. Koltrastarna var bra på att skräna ivag den också…
Häftig bild, Lynxx! Stackars örn…
Och näe, örnbilder får jag aldrig nog av så om det dyker upp flera är jag bara glad! :)
Som sagt - jag kommer att leva gott och länge på detta så efterlängtade möte!
Yeeeehaaw! 
Häftigt Andina ! Maffiga och kraftfulla på nåt vis !
De hade gärna fått tittat förbi hos mig också……….
fri
Majlar & Gunilla - Ja, visst är det magi 
Och, ja, jag har lyckats konstatera att det är "Mina Vänner" från Havsörnsriket! Yippiaiieeiii! :)
#9 - Fri, nästa gång de kommer ska jag be dem segla över till dig också! Maffiga, kraftfulla och Magiska! ;)
Jaa, gör det är du snäll !
Här på Gotland har jag vid några tillfällen sett liknande eller kanske samma, vet ej.
Det var länge sedan nu men jag instämmer i Maffiga, Kraftfulla och ja faktiskt även Magiska !
Riktigt finbesök du fick !
fri
#12 - 
*
När jag nu ändå är så tossig som jag är så kan jag ju visa på vilket nytt besök jag fick alldeles nyss då. Mammas lilla har blivit ganska så stor nu!
Men så fina. Vart bor du egentligen. Man kan tro att det är en naturpark. Lyckost.
Men ååååå vilka söööta
Jösses vad det blev stort!
Ja, visst erom goosiga! :)
Jag tror jag bor i Himmelriket, Majlar! Fast jag skulle nog passa bra på Zoo också…. 
(Men om jag ska försöka landa lite då, så bor jag ute vid kusten utanför Stockholm, Värmdö)
Det blir så stort ibland när man blir "exalterad", Gunilla!
Och, ja, visst är de söööta!
*
Och nu hör jag att tredje besöket är på väg - Tor med sina åskpukor!
#13 Åh så bedårande de är. Vad lycklig du kan vara som har så många fina djurbesök! 
#17 - Jo, det är en härlig dag idag! Och en sommardag dessutom. Jag kan inte önska mig så mycket mer…
Fast, något besök till lär jag få; BamBam Grävling kommer varje kväll nu igen.
Och vem vet om Jonte Älg, Foxy Räv eller nå'n annan också vill göra ett besök här på kullen idag… Men då skulle jag nog bli helt pippi, om alla kom samma dag…
Du får berätta för oss Andina om du får fler besök av dina vänner!
#20 Vilken vacker korp Lynxx.
Korp är Dalslands landskapsdjur.

#13 Åååååh, gosegullorna

"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Jepp! Smartaste fågeln vi har i vår fauna. De e få fåglar som inte har flera färger. Alltid brukar det vara ngn detalj som har annan färg - utom hos korpen.
/L
Vacker bild, Lynxx! Jag ska nog be dig hjälpa mig så småningom att komma underfund med hur jag ska kunna ta så bra och knivskarpa bilder som du gör - även på fåglar i flykt.
Korpen är en av mina absoluta favoriter här! Havsörnen och Korpen har jag samma fascination över! Det största skillnaden är att jag ser Korpen nästan varje dag. Även fast den kommer och pratar och seglar över här varje dag så har jag inte förrän nu i slutet av juli fått en fin fjäder av den. Fjädern pryder nu väggen ovanför ytterdörren!
Så det är inte "bara" det, att du har korpen hemmavid, minsann!
#19 - Ja, Indiania, jag lovar om någon mer kommer som jag inte ser alltför ofta! BamBam kommer, det vet jag… ;)
Man blir så glad av att läsa detta och se alla fina bilder,helt underbart med våra djur vilda som tama.Värmdö Andina,där har jag vart mycket och det är underbart därute.Jobbade på min fritid åt sjöräddningföreningen så det blev mycke snurra runt kobbar och skär övningar,drunkningar,olyckor och en hel del fylla på sjön där det inte var helt ovanligt att man lyckats köra båten upp på land.
Var huspekulant på Djurö,men det var inte meningen så det blev inte av.Men Värmdö bjuder verkligen på djur och naturliv.Det är vackert därute enda nackdelen är att det är så ormrikt annars är det bara toppen på alla vis 
Jaa, Walkin', det är en ära för mig att få möta de vilda djuren så mycket som jag får, det är en ära att få så mycket tillit från både tama och vilda djur.
Småfåglarna är roliga här - nu kommer de på verandan och flyger rakt framför ansiktet på mig och se'n till 'fågelbordet' om jag har missat att lägga ut mat till dem. De vet vilka rättigheter de har numera! ;)
Jag hoppas att jag får lite cirkusartister bland dem igen, som jag hade innan Puman flyttade hem hit - då nötväckorna gjorde cirkuskonster och fångade nötter i luften. De - och jag - tyckte det var så kul, så de ville knappt sluta. Kastade jag inte nötter upp nötter i luften så "konstrade" de för att få mig att göra det.
*
Vad kul att du hållit till här utåt faggorna också! Ja, då vet du ungefär i vilken miljö jag lever! (Jag bor på Ingarö.) Djurö är fint, ja, hela Värmdö är fint. Vi hade stuga långt ut i skärgården under många år, helt primitivt, ingen el, inget dricksvatten, men vi bodde bara några meter från vatten. Där ute har jag haft helt fantastiska upplevelser med djur också.
Det låter som ett tufft jobb även på sjöräddningsföreningen! Säkert väldigt intressant och spännande men också läskigt tufft! Du är en tuff brud du, med väldigt starkt psyke!
_God Natt allihop! önskar en lycklig tossa!_
Natti Natti allesammans! 
Natti natti Indiania och alla andra när ni lägger er!
Ingarö är helmysigt så där förstår jag du trivs med både djur och naturliv.Jo det blev lite annorlunda val på den tiden i Sthlm,bla sjöräddningen sen deltid som brandman kontra mitt eget yrke vilket det också blev ett tv program av på kanal 5.Var intresserad av räddning både med människor och djur men inga yrken man stännar länge i specielt brand blev jag inte långvarig,jag var ung bara 30 år så då fanns mer klös i tanten än nu.
Sjöräddningen däremot kunde vara lugn långa tider och många gånger tog vi med tex skadade fåglar och andra djur som kunde forslas med båten till veterinär alternativt om det rörde sig om större djur fick vi antingen hämta veterinär eller be dom åka till platsen.Minns en kollega sa under brandutbildningen att rädda liv gäller alla både stora , små,djur och männiksor ingen får nånsin glömmas bort ,ord jag tog riktigt fasta på.
#24 - jag får väl knåpa ihop en 35-poängskurs - så har du ngt att bita i, i vinter 
Annars är det väl bara att sikta & trycka på avtryckaren som gäller (förutom utrustning för 30.000 kr & ett bildbehandlingsprogram förstås).
/L
#30 - Det är just det… ;)
(Jag har en Nikon D50 som jag ska försöka att förstå mig på och Photoshop modell äldre… Ser fram emot 35-poängskursen!
Närå, skojar lite, men jag ska, som sagt, försöka lära mig lite om fotograferingsmackapären och se om och vad jag behöver komplettera med… nå'n gång framöver.)
#31 - då ere bara ett teleobjektiv som behövs (om du inte har det redan).
Enda sättet att lära sig e att träna med kameran - en sak åt gången - tills det har satt sig i ryggmärgen - å sedan öva på nästa.
Jag får ta massor av bilder på fåglarna i flykt, innan en enda av bilderna blir acceptabel. Svalorna e jättesnabba & flyger ju inte i en rak linje - så det blir kanske 100-150 bilder varje gång, innan en av dem blir så bra att den duger. Kanske ingen bild blir bra - så det är väldigt svårt. :-/
/L
#32 - Tack, Lynxx. Jag har förstått att det är bara att träna och träna och fota, fota, fota. Det är också det jag gör - jag fotar som en galning. Problemet är att jag inte hunnit göra just det du säger; fokusera på just en sak i taget utan har fixat och provat att jämföra bilder tagna med de olika 'inställningarna och knapparna och allt varom är" :). Så småningom ska jag sätta mig ner och lära mig kameraspråket lite grann - det är ändå en förutsättning för att jag ska veta vad jag bör/kan göra.
När jag ställde en fråga på foto.ifokus så konstaterades att objektivet antagligen är ett teleobjektiv.
Jag vill fota både "mikro- och makrobilder"/mycket nära och mycket långt ifrån - så jag kommer säkert att vilja ha lite fler objektiv längre fram.
Väldigt kul är det i alla fall! Och spännande! Det är synd att jag aldrig engagerade mig i min fars hobby när jag var ung; Fotograferande! Han var duktig.
Däremot älskade jag att vara med och framkalla bilderna i mörkrum och handcolorera dem! Det var ren magi för mig när jag var barn!
Jag tror jag kommer att hitta väldigt mycket hjälp på foto.ifokus.
*
Och jag måste få säga det igen, din korpbild i tråden är helt fenomenal! Jag skulle vilja förstora och rama in den. Grattis till ett superbra foto av denna skönhet!
Javisst ere ett teleobjektiv du har - 70-200 mm.
Det jag anv e på 200-500 mm - så det förstorar betydligt mer - rena kikaren alltså. Se bilden
Jag skulle dock vilja ha ett som förstorar ännu mer, som dessutom e fast brännvid - typ 600 mm (ger skarpare bilder än zoomobjektiv) - men de kostar 60-80.000 kr
& man kan dessutom anv en s.k. teleförlängare som ger en fördubblad förstoring, till dessa objektiv.
Så skärpan på bilderna jag tar e inte xeptionellt bra med det objektiv ja har - utan måste fixas till med hjälp av bildbehandlingsprogramet.
---
Visst, no problema, om du vill kan jag så klart skriva ut en bild på korpen å skicka till dig - bara jag vet vilken storlek det ska vara på bilden (max A4).
/L
Åh, vad avis jag blir… jag får nog jobba lite hårdare för att få ihop till bättre objektiv! :) För jag vill komma riktigt nääära och lååååångt - och ändå få till lite skärpa.
Det skulle vara hur kul som helst med bra objektiv - så, så får det bli, någon gång framöver!
Nej, du behöver inte skicka din bild, tack snälla fina! - jag smiter in här och kollar in den då och då - men jag hoppas att du har den inramad på väggen! ;) Den är helt magnifik!
Nu ska jag knåpa ihop till objektivkassan!
OK - knåpa på ;-)
/L