Min lille gäst
I flera år har jag haft en vårtbitare i en av krukorna utanför ytterdörren. Tänke i år är den nog inte här…..men i går när jag vattnade krukorna ordentligt hoppade den ur krukan och upp på ytterdörren, jag blev så förtjust!
Vet ni om vårtbitare brukar återkomma till samma ställe år från år?
" Var nära naturen - var när dig själv "
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sicken liten stilig krabat!! Nä,, jag har ingen aning.
Det var väl en fin liten gynnare, Indiania! Grön och vacker! Jag har mängder av de gråbruna varianterna - nu börjar de kravla sig inåt. Och håller mig vaken om nätterna…
Jag tror faktiskt att Vårtbitare, Syrsor och Gräshoppor dör innan vintern. Däremot så kan det vara ett bra äggläggningsställe du har där vid krukan och kring huset - och därför får nya generationer Vårtbitisar varje år.
Jag hade en gräshoppa här hemma, två år i rad (men måste alltså ha varit två olika generationer) som åt vattendoppat bröd bl a, som jag serverade. Det läckra med denna varelse var att h'n var ca 5 cm lång! Grön och vacker.
De är fina. Men aj, vad de biter hårt!!!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Bits de på riktigt??
'Så lite jag vet*
Ja, Rore, de bits! Och det kan göra rejält ont!
Man kan inte veta allt om allt!
Många gånger är det ju erfarenheter och upplevelser som är våra läromästare.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Borde ju ha fattat med tanke på namnet "vårtbitare"

Tack Andina för ditt svar, det kunde jag väl tänkt på själv :-)
Tänk att de äter vattendoppat bröd! Ja de är fina men jag har aldrig blivit biten än så länge.
Skall visa en larv som jag tog kort på förra veckan, tycker den ser otäck ut, den heter " Större Gaffelsvans " den är förpuppad och på väg att bli en nattfjäril med samma namn.
Linné kom underfund med att vårtbitarna avger något ämne som är bra mot vårtor! Här lite kuriosa från Shenet om vårtor där de skriver om hur man förr i tiden kunde använda vårtbitare mot sina vårtor….
Vårtbitare är egentligen rovdjur - så de äter animaliskt också… Men även växter. Så, jag tror man kan ge dem vad som helst.
Gräshoppan som vi fick besök av, vet jag inte om den också är ett rovdjur eller inte, men bröd dög gott! :)
*
Ja, även larver kan vara fina om man tittar närmare på dem! Denna ser ju ut som ett litet monster… ;) Men blir nog väldigt fin när den utvecklats genom alla sina stadier. Och är inte det häftigt, hur en larv kan genomgå en så'n förändring!??
P.S. Vårtbitarnas bäbisar är små miniminivårtbitare - de föds alltså med "färdigt utseende" direkt från äggen. Inga larver eller så…
Har jag hört… 
Vilka snyggingar ni bjuder på. Jag tycker den stötte gaffelsvansen är oerhört vacker med sitt perfekta mönster på ryggen. Där behövs det inga tatueringar inte.

Åh, så fin vårtbitare. Har du Solögas bok och kan kolla vad den står för? Annars kan jag göra det på lunchen
.
De kallas vårtbitare för att man förr i tiden satte dem på vårtorna och de gnagde bort dem ( hujeda mig - hörsägen eller ej, men det låter ju för hemskt).
#9 Jaa szirius jag har Solögas bok, tack för omtänksamheten!
Ja förr använde de sig av Vårtbitare för att bli av med vårtor har jag hört 
#7 Andina tack för länken, skall läsa senare, är bara inne tillfälligt, jag håller på att rensa ogräs mellan stenflattorna och svettas som en gris. Mycket dricka vatten och skölja av ansiktet emellanåt.
#8 Kul att du såg det fina hos Gaffelsvansen Majlar!
Det gjorde inte jag 
Så söt den är.. Men oj bits dom,..