Healing från visdomens källa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Njutning
Den som klarar av att njuta utan skuld är fullständigt fri. Det är ditt sanna tillstånd.
Att njuta utan någon förväntan på yttre bestraffning är bland det svåraste människan kan göra. Att njuta är det samma som att inta en "förövarroll". För den som vågar njuta har en förmåga att göra det bra för sig, ta vad han eller hon vill ha.
Detta ses inte alltid med blida ögon. Den som njuter har brutit sin allians med det kollektiva egots avtal om att "söka men att inte finna" och har avsagt sig sin roll som offer.
Vilka människor är det som brukar utpekas som skyldiga? Jo, de som ser till att ta det de vill ha. Även om de varken har trampat dig eller någon annan på tårna på vägen mot sina mål är jag säker på att du, om du ser dig själv som kraftlös, som offer, hyser en hel del ilska och önskan om attack mot dessa människor.
Om du vill uppleva sann njutning behöver du se att det inte finns något särskillt ädelt med att inta en offerroll. Eftersom du har ett ansvar för ditt eget manus och den roll du spelar i världen är du fri att njuta hur mycket du vill.
Men för att göra det måste du först erkänna hur lite njutning du just nu vågar ta emot. Sann njutning är att vakna varje morgon och se fram emot en ny härlig dag. Handen på hjärtat gör du det?
Om inte, så uppmanar jag dig att undersöka de rädslor och tankar som står i vägen. Nöj dig inte med mindre än att varje dag gå med ett leende på läpparna. Påminn dig själv att det är okay att skratta sig igenom livet. Det innebär inte att du inte tar ansvar för världen. Men när du nu ändå gör något, varför inte då göra det med glädje?
Tillhör du dem som tycker att du inte har något att vara glad över behöver du rannsaka dig själv och se vilka förändringar du behöver göra. Du är aldrig låst. Du kan när som helst komma på mer lustfyllda lösningar.
Njutning är sann glädje. Jag vill vara glad.
Av : Ewa Forkelius
#0 Tack fina Rore!
Lustigt att du skriver detta just i dag för jag har faktiskt njutit och känt tacksamhet över att kunna känna denna glädje och ödmjukhet över allt fint som finns i mitt liv….i dag har det varit extra glädje, tack Universum!
" Var nära naturen - var när dig själv "
Åhh, så roligt att läsa Indiania. Ja, det finns en hel del glädje ämnen, som lätt kan glömmas bort i vardagens surr.
Vet inte varför jag fick för mig att slå i boken, just nu. Men orden föll på plats inom mig, trots att jag kände ett litet sting av motstånd
,,
När jag läste dem… Ja, jag är ju som jag är då,,,
Tack Universum! För de stunder som fyller mig och mitt varande med glädje.
Jag vill vara glad
Ja i dag har varit en speciell dag, jag kan inte direkt sätta fingret på vad det är men vaknade med den underbara känslan av tacksamhet och glädje i dag och jag vill hålla den känslan kvar så länge det är möjligt! 
Rore hela tiden är vi ju i olika perioder eller hur jag skall uttrycka mig. Jag känner att din glädje redan ligger och lurar på dig inombords, allt har sin tid tänker jag.
Kram till dig!
Vad lustigt… Här är en till som känt sig extra glad och tillfreds med livet i dag.
Och ja, jag brukar se till att ta för mig och att njuta. Att njuta av bådet "det stora och det lilla" är stort. Jag har fått öva på att ta för mig i många, många år och visst kommer det dåliga samvetet in ibland och säger att jag borde göra det eller det istället för att göra något jag har lust med för tillfället… Men såna gånger får man intala sig att om man gör något lustfyllt för sig själv så gör man det indirekt för andra också.
Tack för dina kloka rader rore!
#4 Vad härligt Gunilla att du också känt extra glädje i dag! 
Ja Gunilla
det är en konst att våga vara/känna sig nöjd och ta det som "man"vill ha"
Det stora kollektiva egots gruppsamvete,
, tyckte jag var en bra beskrivning
och sen dessa rader:
"Men när du nu ändå gör något, varför inte då göra det med glädje?"
De gick rakt in
Tack för mycket visa ord och tankar! 
För visst är det så, att om vi känner avund (som skapar offerrollen i oss) så lär vi inte hitta den sanna glädjen inombords. Men den som finner glädjen i livets alla små hörn och vrår har även funnit glädjen i att glädjas åt andra!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jättefina och sanna ord !
Att njuta är väl ett sätt att visa sin tacksamhet.
Tänker på sången som Baloo i djungelboken sjunger " Var nöjd med allt som livet ger och allting som du omkring dig ser………….."
Har boken och tycker mycket om den, påminner mig ibland när jag glömmer. Tack !
fri