Healing iFokus

Healing

Läst 2203 ggr
[GunillaF]
0

God morgon 24:e Maj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En ny dag med nya utmaningar och möjligheter! Det känns väl bra?!

Här hos mig ligger regntunga skyar strax ovanför huvudet. Hoppas på sol senare i dag.

Ha det bra vad ni än ska göra under dagen!Glad

[walkinbeauti]
0

God morgon Gunilla,regn och tungt hos oss med.Trött som jag sällan är på morgonen men ett rackarns billarm tjöt från kl 23 till tidigt i morse så det blir stora gäspen idag Flört

Ha en go Tisdag alla Glad

Härliga blommor !

[Tobbe-Rutgersson]
0

Godmorgon ,, idag ska jag laga lite mat , tror jag lagar lasange , jupp så får det bli

Andina
0

Go'Morron Gunilla, Walkinbeauti o Tobbe! Go'Morron alla andra som tittar in här så småningom!

Här hänger skyarna tunga och grå också - men det är ändå härligt!

Vad jobbigt att billarmet hållt dig vaken inatt, WB! Kanske kan du ta en liten tupplur senare idag - eller meditera ikapp lite sömn. 
Ibland undrar jag varför vi har billarm - det är ju så sällan nå'n reagerar på dem i alla fall (utom de som blir störda då…)

Lasagne låter gott, Tobbe! Till frukost, eller? För varför ska vi äta särskild mat till frukost, som fil o flingor e d? :)

Hoppas ni allihop får en skön tisdag - hela da'n!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Tobbe-Rutgersson]
0

nej , brukar ta mat som tar lång tid att göra, , lasange är ju godare ju längre den står. . maten ska ta tid att laga , man kan ju inte stå och laga mat i samma tempo som vår era går igenom just nu, allt går för fort , så att laga mat (slowfood ) är att varva ner för mig

[walkinbeauti]
0

Känner med  dig ja Tobbe ju längre kok och ju mer tid i köket desto mer helande känns det.Mat har verkligen en helande kraft inte bara att njuta smaken och aromen men att i lugn och ro tillreda dessa långkok det är är helande för mig Glad

Andina
0

#4 - Väldigt bra tänk! Jag kan bara hålla med dig. 
Visst är det ganska mysigt med "långtidsmatlagning" - men jag har aldrig tänkt tanken att det kan vara ett bra sätt att "varva ner". Smart!

Glad

Jag tror jag ska anamma den metoden också, för avstressning!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Toyan
0

God morgon på er allihopaGlad

Så vackert med blommorna Gunilla, Natt och Dag kallar jag dom, vet inte det latinska namnet.

Här är det regngrått och blåsigt idag, jobbar em och det får bli bussen dit idag.

Ha det gott med vad ni än hittar påGlad

[GunillaF]
0

#7 Den heter Viola tricolor på latin.

"Kom lilla Viola tricolor! Skynda att ropa på systrarna dina! Nu ska ni kamma och släta ert hår, göra er nätta och söta och fina". (Elsa Beskow: Blomsterfesten i täppan, 1914)

Styvmorsviol har alltsedan 1500-talet använts mot hudutslag och så kallad mjölkskorv hos barn. Används idag som avkok i ansiktvatten, bad och omslag eller som ingrediens i schampo och hårbalsam, då den har en läkande och renande verkan på oren hud eller vid känsliga och irriterade hårbottnar

Läst i örtblomman.se

majlar
0

God morgon alla

#0 Söta dom är när dom sticker upp ur korgen och visar upp sig från sin bästa sida.

Tänk att man kan använda dom till nyttigheter också.

Va lite man vet.

Ha en fin dag alla och var rädda om varann

[GunillaF]
0

#9 De går t.om. att äta. Jag brukar skölja dem ordentligt och dekorera tåra med dem. Det blir så fint.

Andina
0

#8 - Jag tycker det är så härligt med dessa gamla tankar och användningsområden kring växter.
Kunde inte låta bli att kolla upp vad de skriver om blomman på Shenet:

Styvmodern Hur styvmorsnamnen uppstått är okänt men syftningen är klar: Det nedre kronbladet som har två foderblad att vila på är styvmodern, de två mellersta med var sitt foderblad är hennes döttrar och de två översta som delar på ett foderblad är styvdöttrarna, som inte heller når det gula smöret där nere. 
Trefaldigheten Legenden som ska förklara namnet trefaldighets-blomma är ovanligt from: Från början var trefaldighetsblomman den mest väldoftande av alla blommor men när hon såg hur människorna trampade ner säden för att plocka henne bad hon Gud att bli fråntagen doften. Hon slapp den, och fick istället "gyllene för Fadern, vitt för Sonen och violett för den Heliga Ande". Europa Kelter använde den, saxerna ansåg den vara effektiv mot onda andar och förbannelser. I Sverige sades att en riklig blomning av styvmorsviol förebådade en kommande riklig skörd. Under 1900-talets senare hälft har skolmedicinen visat nytt intresse för örten.
I början av 1900-talet utsedd till landskapsblomma i Ångermanland, där den vanligen kallas natt och dag.

majlar
0

Nu ska jag ut och leta styvmorsviol, men jag har inte hjärta att äta dom….kanske en liiiten smakbitmmm

Indiania
0

Godmorgon alla!

Visst är styvmorsviol söta, jag har några som jag satt tillsammans ute, de är som små änglar.

Tack för all info ni gett oss i dag och fin bild också.

Ha en härlig tisdag i blåsten! Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mor'n!

Trött & punschig i kolan av lågtryck :-/

/L

Andina
0

Var't ute på Golfrunda nu på morgonen, Lynxx? ;)
Härlig bild i alla fall!

[Tobbe-Rutgersson]
0

maten och kakan jag lagade idag blev mkt god , hoppas att man finner någon rätt som man kan laga i sommar ,, roligt när man själv bölir nöjd över det man lagar , blir ju inte nöjd med musiken , men vad gör det när man blir nöjd med maten, vilket som betyder jätte mycket för mig , ha en underbar kväll

tin-tin68
0

Gog fortsättning på dagen /kvällen.

Här har det också regnat under dagen. Det känns som om det var en evighet sen jag kikade in.

Må så gott och kram till er alla!