Healing iFokus

Healing

Läst 730 ggr
[AnnikaOhlsson]
0

Drömmer ofta om speciell garderob

Jag har fått så bra "dröm-hjälp" här förr så därför skriver jag detta här!

Idag pratade jag och min mamma i telefon. Hon berättade vad hon drömt under natten och jag berättade att jag väldigt ofta drömmer om den inbyggda garderoben jag hade vid sängänden i mitt rum, i mitt föräldrahem, som numer är sålt och helt ombyggt!

Det är olika drömmar. Ibland har det vart en dörr där inne som lett in till en toalett, ibland har jag bara öppnat den, ibland har jag vart där inne och hittat sen länge bortlömda kläder osv… Det jag minns starkast är kanske att jag drömde att jag jobbade i USA och bodde hemma. I den garderoben fanns helikoptern som tog mig till jobbet… :-)

Min mammas reaktion blev "Men, drömmer du om den än???? Det har du pratat på så länge du kunnat prata". Men hon kunde inte minnas att jag haft några otäcka drömmar om den, utan bara sagt att "nu drömde jag om garderoben inatt igen" Jag kan inte heller minnas några otäcka drömmar.

Men visst är det konstigt? En helt vanlig garderob? Varför drömmer jag så om just den?

Andina
0

(Har inte sett denna tråd förrän nu…)

Lite av mina associationer till dessa drömmar om garderoben.
Jag ser det som att de berättar för dig om ditt inre, lite hemliga (för dig själv), liv. Saker i ditt inre som du gömt i din inre garderob - som du är redo att lyfta upp i ljuset mer och mer för varje gång du tittar in i din garderob. Gamla känslor, minnen och erfarenheter som ligger undanstoppade där.

Kläderna kan stå för olika faser i ditt liv (du bär olika kläder genom dina olika faser, barnkläder som barn, tonåringens kläder o s v). Bortglömda - kanske för att du just har velat förtränga?
Kläder är också något som vi 'skyddar' oss med, och skyler oss med, d v s "gömmer oss bakom". (Vi vill få en tillhörighetskänsla med hjälp av våra kläder, men inte alltid representerar våra kläder de vi egentligen är som personer.)

Toaletten - där gör du dig av med det du inte behöver bära på längre.

Pendlar USA-Sverige - Detta kan tyda på att du och dina känslor pendlar fram och tillbaka beträffande dessa gamla spår i ditt inre. Ett inre jobb (du jobbade i USA) som får dig att pendla känslomässigt, medvetet eller omedvetet. 
Pendlar mellan den person som du vill vara och den person du är ("hemma" i dig själv), mellan det liv du vill leva/uppnå och det liv du lever/är i/har varit ("hemma") i.

USA - Främmande land, långt borta. Du är på lite "främmande mark" - eftersom du inte (omedvetet) velat ta itu med det som drömmarna lyfter fram. (=Förträngning.) 
USA = United States of America. United - förening av de olika inre aspekterna, känslorna, minnena i dig själv.

Helikopter - Du flyger, du svävar över - du ser ur ett högre perspektiv nu. Dock går det inte lika snabbt att flyga med helikopter som med ett flygplan, och den når inte lika högt heller, så perspektivet är högre men inte så högt som det kan bli - så jag tolkar det som att du börjar se ur ett högre perspektiv. 
Helikoptrar för också ett väldans oväsen - vilket kan vara symboliskt också, oväsen som stör, något i ditt inre gör sig hört (mer än du vill kanske), uppmärksammar dig.

Jag ser det som positiva drömmar som visar på en inre utveckling där du jobbar med dig själv bra. Du öppnar ju garderoben - du tittar ju in i ditt inre!
Och du har ju inte särskilt negativa känslor kring drömmarna heller, av vad jag förstår.

Nu är detta mina associationer - men jag är inte drömmaren.

Titta lite på de symboler (alla ingredienser i en dröm är symboler) du har i dina drömmar och lek lite med att associera till dem. Hur du tolkar dem, hur du känner för dem o s v. Kanske har du särskilda känslor eller minnen av garderoben, helikoptrar och USA t ex. De är viktiga att lyssna till. Garderoben t ex är ju förknippat med din barndom - så det kan vara att du gömt något i ditt inre redan som barn men som du nu börjar ta fram igen och se ur ett högre (vuxet) perspektiv. Det kan röra sig om en enstaka händelse men det kan lika väl handla om en period i ens liv eller hur man har känt sig rent generellt i livet.

Titta på symbolerna - Dina tolkningar/associationer är de allra viktigaste!!!

Jag vet inte om du kan ta till dig något av vad jag associerat till - men kanske kan de inspirera dig till att associera vidare själv! Jag hoppas det!

Lycka till med ditt drömmande och ditt inre arbete!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

agge65
0

Andina, vad bra du tolkar drömmar (tror jag). Själv är jag en urdålig tolkare. Jag drömmer och tror att det "bara" är en dröm…. som jag berättar för min sambo som ofta tolkar och då verkar drömmarna helt klara, självklart att de betyder nånting.

Några tips för hur jag kan lära mig att tolka drömmar?

http://enovalkommengast.wordpress.com/

Andina
0

Tack snälla Agge! Men vi har inte sett om något av mina associationer känns rätt för Hyacinta… ;)

Jag föreslår att du skriver ner dina drömmar så fort du vaknat av dem och skriver ner varenda liten detalj du kan komma ihåg. Det finns ingen slump till varför vi valt in olika detaljer i våra drömmar, de har alltid ett symboliskt värde.
Ha alltså papper och penna till hands när du vaknar - eller en diktafon eller annat. När du vaknar minns du ca 80% av drömmen, efter ett par minuter minns du 40% - så de försvinner snabbt!

Se'n kan du associera, 'brainstorma', helt fritt till de olika detaljerna - vad de står för dig, vad du har/får för känslor kring dem, vad de kan tänkas representera o s v. Och till slut kan du få lite "kläm" på vad din dröm vill förmedla, till dig själv.

Och om du utgår ifrån att drömmarna handlar om ditt inre, så kommer du säkert att gradvis börja förstå dina egna drömmars symboler. 
Jag rekommenderar inte att använda sig av drömlexicon, eftersom det är vad symbolerna representerar för oss själva som är det allra viktigaste.
En hund t ex kan ha en helt annan betydelse för en hundrädd person jämfört med en som älskar hundar. Så dina egna associationer är alltid viktigast.

Ett annat väldigt bra tips är att "bolla" dina drömmar med någon annan. Vilket du ju gör! Jag tycker det är bra att du berättar dina drömmar - för då är du intresserad av dem och ditt inre och du upprätthåller intresset.

Jah, jag kan skriva hur länge som helst om drömmar - det är en av mina stora passioner! :) Drömmar är så mycket mer än vad många människor tror. Så jag tror jag stoppar här.. ;) Kanske blir det en artikel så småningom någonstans..

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

agge65
0

Tack Andina :) Ska verkligen försöka att tolka mina drömmar själv. Min sambo och jag har en liten morgonritual. Innan vi stiger upp så berättar vi våra drömmar för varandra. En mysig stund tillsammans.

Så nu hamnar en anteckningsbok bredvid sängen.

http://enovalkommengast.wordpress.com/