Healing iFokus

Healing

Etikettvisdomsord
Läst 1072 ggr
[GunillaF]
0

Dagens visdomsord 5/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intet grässtrå är för litet, för att resa sig efter stormen

Japanskt ordspråk

Staffan
0

På samma tema…

In the wind what breaks -
the tree or the grass?
Or the heart?

// Staffan

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Hej Staffan! Vad kul att se dig!

Det var också fina visdomsord! Och tänkvärda…

Staffan
0

Hej hej… :)

Ja, tänk så mycket bra saker det sagts genom åren.

En av de filosofer som påverkat mig allra mest är Marcus Aurelius, genom boken Självbetraktelser. Det är en samling med funderingar som den gode Aurelius skrev ner för cirka 2000 år sedan, och som i mångt och mycket överträffar det mesta vi bemödar oss med i vår tidsålder. Köp boken om du snubblar över den på något antikvariat… :)

// Staffan

[GunillaF]
0

#3 Vet du… Jag stog och höll i boken en gång på en loppis, la den åt sidan för att sedan ta den och betala. Då var den borta!

Någon hade tagit den, betalat och gått! Man ska aldrig släppa något man funnit på t.ex loppis

Marcus Aurelius ord om morgonen är bra. Man borde tänka på dem varje morgon innan man kliver ut genom ytterdörren:

”Säg om morgonen till dig själv: jag kommer idag att sammanträffa med en framfusig människa, med en otacksam eller övermodig, en ränklysten eller tadelsjuk eller opålitlig människa. Alla dessa fel hos dem kommer sig av att de är okunniga om ont och gott. Jag däremot har insett att det goda till sitt väsen är skönt och det onda är oskönt samt att den felande av naturen är befryndad med mig själv (…) Ingen av dessa människor kan skada mig, ty ingen kan förleda mig till vad ont är.”

[walkinbeauti]
0

Tack för alla fina klokord så här på morgonkvisten Glad

Staffan
0

Ja, det är en guldgruva av tänkvärda saker i den där boken.

Dig within. Within is the wellspring of Good; and it is always ready to bubble up, if you just dig. --Marcus Aurelius

Slå till nästa gång du snubblar över boken… :)

// Staffan

majlar
0

Det är så fint med alla klokord. Tack Gunilla.

Lite O-T

Igår när jag skulle titta till mina frön som jag har satt, så är det bara ett som har tagit sig av 8. Och ve och fasa så hade det vissnat och lagt sig ner, men jag skyndade mig efter vattenkannan och bad det lilla fröet så snällt att det skulle ta sig igen. Och i morse när jag tittade efter så hade det rest sig igen och verkade knubba till sig fullt med energi. Så nu gäller det att hålla koll så att det får bli en fin planta så småningom.

[GunillaF]
0

#6 Jaa absolut. jag kommer inte att lägga den ifrån mig förrän jag är hemma!Flört

#7 Du ser vad din kärlek och omtanke gjorde underverk!Kyss

[GunillaF]
0

#6 En gudomlig medlem har tipsat mig om var jag kan få tag i boken så nu har jag beställt en!Kyss

Staffan
0

Härligt, grattis! :)

Det som gör boken extra bra är att du inte behöver läsa den från pärm till pärm utan bara kan slå upp en sida och läsa vilken betraktelse som helst.

// Staffan

[GunillaF]
0

#10 Jag får gå på intuition och stoppa in ett finger, slå upp sidan och leva efter det som står den dagen!Skrattande

Indiania
0

Tack för era fina visdomsord! Glad

Då bjuder jag på ett av Talmud: Varje grässtrå har en ängel

som böjer sig över det och viskar

" Väx, väx "

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaF]
0

#12 Så sött! Kyss

Indiania
0

#13 Tack! Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

Andina
0

Tack för härliga tankar idag! 
Ja, man kan undra vad det är i vinden som knäcker ett träd eller böjer ett grässtrå… Vinden som är så mjuk och len..

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[GunillaF]
0

Det gick undan. Igår hade jag boken i min brevlåda, så nu får jag kika lite i den var dag.Glad

majlar
0

#16 Dom är snabba där och har förvånansvärt mycket bra böcker.

[GunillaF]
0

#17 Jaa, det var verkligen snabbt!Glad