Mindre chakran
Visst finns det väl mindre chakran än de stora som man brukar räkna som huvudchakran?
Anledningen till min fråga är att jag under meditation kännt ett tryck på precis samma punkt och undrar ju då vilket Chakra det är som jobbar.
Ungefär mittemellan solar plexus och hjärtchakrat. Nån som vet?
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Hej!
Alla akupunkturpunkterna är ju chakran på sitt sätt. Men man pratar om de 7 chakran för de är de största.
På det ställe du beskriver sitter en meridian från hakan ner till blygdbenet. Just där sitter många punkter mellan halsen och ner. I Kinesisk medicin säger man att det är själen, alltså en själv. Har man ont där är det oftast en känsla som du går och bär på. Därav får du ett tryck som visar att något "vill ut". Du är redo att släppa taget om det nu.
Mvh LisaL
Ont har jag ju inte och det känns mer som ett tryck utifrån, som från en halvkilos sten.
Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

När man mediterar så innebär det inte bara att man får kontakt med sina vägledare, utan man får kontakt med sin kropp och kan känna av hur tryck och spänningar släpper från kroppen. Jag kan råda dig till att vid nästa tillfälle du känner denna känslan så be om hjälp att få bilder på vad känslan vill säga dig. Kroppen och själen vill samarbeta och det är säkert en upplevelse du bär med dig som trycker.
Måste också fråga dig..är det bara vid meditation som detta sker, eller upplever du trycket även annars ? Viktigt att lyssna på alla signaler även då du inte mediterar.
Vänligen MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör
Det har skett under de två senaste gångerna jag "medvetet" mediterat, dvs liggandes avslappnad i sängen, med eller utan musik låtit mig "flyta iväg". Är medveten om omvärlden, tex ljud, men störs inte av dom. Är alltså inte helt "borta" i den här sortens meditation.